סמוטריץ': "לפחות בבית המשפט השכל הישר גבר"

בתגובה להחלטה לקיים את איורעע "משיח בכיכר" בהפרדה, אמר חבר הבית היהודי: "מקווה שחולדאי יעסוק במה שמטריד באמת את תושבי ת"א". זנדברג: "אגיש הצעת חוק שתאסור קיום אירועים שכאלה במרחב הציבורי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/18 15:31 יא בתמוז התשעח

סמוטריץ': "לפחות בבית המשפט השכל הישר גבר"
סמוטריץ', צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"אני ‏שמח שלפחות בבית המשפט השכל הישר גבר. חבל שהיועץ המשפטי לממשלה לא גילה את האומץ הדרוש לעמוד מול הטירוף הפרוגרסיבי פונדמנטליסטי הזה ומצא את עצמו בצד הלא נכון של המתרס", כך אמר היום (א') ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי בתגובה להחלטת בית המשפט על קיום אירוע "משיח בכיכר" בהפרדה.

הוא הוסיף כי "מוזר שראש עיר שמכהן כבר קרוב לעשרים שנה עדיין נזקק לפופוליזם זול בקמפיין הבחירות שלו. ניתן לקוות שמכאן והלאה חולדאי יעסוק במה שמטריד באמת את תושבי תל אביב ולא במלחמת דת מיותרת ומפלגת".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי "חרדים ודתיים נאלצים להדיר עצמם מאירועים במרחב הציבורי בתל אביב הנעשים ביוזמת ובתמיכת העירייה משום שאינם תואמים את תפיסת עולמם הדתית, ואז כאשר מגיעה יוזמה מצידם לקיום אירוע באופן המיועד ומתאים גם לקהל לקהל הדתי, העירייה מנסה לטרפד את קיומו.

"הזוי שבית משפט בישראל כופה על חולדאי לשמור על צביונה של עירו ולקיים את האירוע מבלי להדיר את הציבור הדתי והחרדי מאירוע שתוכנן ויועד להם. לצערי הרב ראש עיריית תל אביב הוכיח כאן שלנגד עיניו לא נמצאים ערכי השוויון וההכלה, כי אם הפלייה המבוססת על פלגנות ופחד מיהדות ומחרדים".

במפלגת האיחוד הלאומי אמרו: "אנו מברכים את החלטתו של השופט ורדי ואנו שמחים שההיגיון הבריא גבר על הקיצוניות של ראש העיר חולדאי. עצוב שבשביל שראש עיר יכבד את מסורת ישראל ואת רצונם של רבים מתושבי עירו צריך להגיע לבית משפט". 

עוד נאמר כי "פסיקה זו היום היא צעד ראשון בהפסקת קמפיין ההחלנה במרחב הציבורי במדינת ישראל. אנו מקווים שאירוע זה יחד עם אירועים נוספים שיתקיימו לאור ההלכה ומסורת ישראל יתקיימו כמתוכנן בכל ערי ישראל כיאה למדינה יהודית".

גם בארגון חותם בירכו על החלטת בית המשפט, ואמרו: "עיריית תל אביב ירדה מהעץ הדמיוני עליו היא טיפסה בניסיון למנוע מהציבור הדתי והמסורתי לנהוג על פי אמונתו. הצעד המוזר של ראש עיר המחשיב את עצמו כפלורליסט שרק לפני שבוע סגר את כל מרכז ת"א למצעדים הזויים בשם הפתיחות, ולפני כמה חודשים התהדר באכילת בשר כלב בשם הפתיחות, שהוא כל כך פתוח עד שהוא מקשט את העיר בעצי אשוח בכריסמס - נהיה חשוך פרימטבי ולא מכיל כשמדובר בדתיים?

"איך קורה מצב שכאשר דתיים ומסורתיים רוצים לשבת בנוח ובטבעיות כמו שהם רגילים, באירוע בו אף אחד מתומכי הערבוב לא נוטל בו חלק- בדיוק שם נגמרת הסובלנות ונעלמת ההכלה? טוב שבית המשפט עזר לעיריית תל אביב ולעומד בראשה לחשוב שוב על מושג הפתיחות".

מהפורום הציבורי לישראל יהודית ודמוקרטית נמסר: "החלטת שופט ביהמ"ש המחוזי ורדי מוכיחה - כך נראה ניצחון השכל הישר על שנאת היהדות. המיעוט הקיצוני מהלך אימים על כל אירוע בעל גוון יהודי במרחב הציבורי בישראל, והוא מחפש לעצמו מדי יום טרף חדש. פעם זו המכינה בעלי, פעם אלה שעות היהדות במערכת החינוך, והפעם נפלו ברשת אנשי תנועת חב"ד.
 
"בשם החופש לשוויון, ביקש המיעוט הקיצוני למחוק את חופש הדת. בעיר שדוגלת בהכלה וסובלנות, ישנו מיעוט שלא מסוגל להכיל אירוע בו מטעמי מסורת תתנהל ישיבה נפרדת. ראש העיר חולדאי נפל בפח של הארגונים החילוניים הקיצוניים ושדולת הנשים ונכנע להם. 

"כעת, ביקש בית המשפט לחדד כי המרחב הציבורי שייך לכולם, לחילונים, לדתיים, למסורתיים. אנו קוראים למיעוט הקיצוני - די להסתה, די להקצנה, די לשנאה. היהדות יודעת לחבר ולאחד - זו דרכנו ובה נדבוק".

מאז שעות הבוקר גייס ארגון "שוברות שוויון" יותר מאלף חתימות של נשים שיצאו בקריאה לראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, לחזור בו מההחלטה.

יו"ר הארגון, נעמה זרביב, בירכה על החלטת בית המשפט, ואמרה: "החלטתו החד צדדית של חולדאי בניגוד לעמדת הנשים המשתתפות באירוע ומבלי לשמוע אותן, היוותה פגיעה קשה בחופש הפרט שלהם להחליט מה טוב להן. אני מברכת על כך שהשופט קיבל את עמדתנו ודרש מהעירייה לאפשר את קיום ההפרדה באירוע זה. 

"עם זאת, הסאגה הנוכחית הציפה בעיה עמוקה וחמורה שיש לה פנים רבות נוספות, הדבר ממחיש את חשיבות התאגדותן של נשים להשמיע את קולן כנגד מי שמנסים לכפות עליהן בכח את עמדותיהם תוך שימוש ציני בביטויים 'זכויות אדם' ו'זכויות נשים'.

מנגד, יו"ר מרצ, תמר זנדברג, יצאה נגד ההחלטה, ואמרה: ״צר לי על החלטת בית המשפט. זוהי רק הוכחה שהמאבק רחוק מלהסתיים והדרת נשים עדיין והפרדה מגדרית עדיין מקובלת בישראל. לא סביר בשום אופן שאירוע גדול בכיכר מרכזית יהיה מופרד בין גברים לנשים כמו באחרונת המדינות החשוכות. הניסיון להחשיך גם את תל אביב, מעוז הליברליות, לא יעבור בשתיקה. לכן, אגיש בקרוב הצעת חוק שתאסור קיום אירועים שכאלה במרחב הציבורי״.