סמוטריץ': "לומד תורה לא חשוב פחות מחייל צה"ל. בן ארי: "נשרפו לי האוזניים"

בפתח דיוני הועדה המיוחדת בנושא חוק הגיוס נרשמו מספר עימותים בין חברי הכנסת. ח"כ סמוטריץ': "אנחנו לא מודדים את ערך השירות לפי השפשפות". ח"כ בן ארי: "לא ניתן להשוות ביניהם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/07/18 17:22 כ בתמוז התשעח

סמוטריץ': "לומד תורה לא חשוב פחות מחייל צה"ל. בן ארי: "נשרפו לי האוזניים"
סמוטריץ' ורוזין בישיבה בכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

הוועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבות ושילובם בצה"ל, החלה היום (שלישי) את דיוניה לקראת גיבוש הצעת חוק בנושא. במהלך הדיון נרשמו מספר עימותים בין חברי הכנסת.

היועמ"ש של מערכת הביטחון ויו"ר הוועדה המקצועית שמינה שר הביטחון, עו"ד איתי אופיר, התייחס בסקירתו למסקנות הועדה שעליהם התבססה הצעת החוק. לדבריו, "הוועדה מכירה בערך לימוד התורה בעם ישראל. קבענו יעדים ל-20 שנה בעליה הדרגתית. הצבנו יעדים שמבחינת צה"ל מאתגרים את הצבא וניתן לעמוד בהם. בטווח הנראה לעין לא נצמצם את אי השוויון לחלוטין".

בהמשך הוא סקר את יעדי הגיוס שסומנו ואת הסנקציות הכלכליות שיוטלו על מוסדות שלא יעמדו בהם. ח"כ סמוטריץ' ניסה להקשות על הדברים ואמר: "אם אני יבקש להגדיל את תקציב הישיבות, אתה בעצם אומר שתמנע זאת ממני. זה לא יעלה על הדעת. תיאורטית, אם שר האוצר יהיה יאיר לפיד, והוא יקצץ את תקציב הישיבות בחצי כפי שאכן קרה בעבר, בעצם לא נוכל להחזיר את התקציב למתכונתו הקודמת בממשלה אחרת". 

הצנחנים לפני העלייה למטוס

יותר חרדים יתגייסו? צנחנים מהמגזר החרדי לפני העלייה למטוסצילום: יחצ

ח"כ עומר בר-לב מהמחנה הציוני הגיב לדברים ואמר כי "על אותה תיאוריה, יתכן שסגן השר ליצמן יהיה ראש הממשלה והוא יכפיל את התקציב ואז בסיס התקציב יהיה כפול".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' ציין כי "לא צריך להכביר במילים בתפיסת חשיבות השירות הצבאי, אולם לא פחות מזה, עצם לימוד התורה. אדם שתורתו אומנותו תורם ומשרת את המדינה לא פחות מחייל שמשרת בצה"ל. רוב המשרתים בצה"ל לא מסתכנים בשדה הקרב. אנחנו לא מודדים את ערך השירות לפי השפשפות. לעתים חייל פשוט ב-8200 מביא ידיעה חשובה מאוד והוא כלל לא מסתכן אלא יושב בחדר ממוזג. החייל ובחור הישיבה שווים במעמדם ובתרומתם למדינת ישראל".

ח"כ מירב בן ארי מכולנו תקפה את דבריו ואמרה: "האוזניים שלי נשרפו למשמע דבריו של ח"כ סמוטריץ'. איך אתה משווה חיילים שנלחמים ומסתכנים יום יום ללומדי תורה? יש לי הרבה כבוד ללומדי תורה אבל לא ניתן להשוות ביניהם. החיילים נלחמים ומסכנים את נפשם בשביל שהם יוכלו ללמוד תורה. לדבריה, צריך להיות מציאותי, אין וכנראה לא יהיה שוויון".

ח"כ מיכל רוזין ממרצ  אמרה" "הייתי רוצה שיהיה שוויון, אולם צריך להפסיק לדבר בסיסמאות. מרבית החיילים אינם לוחמים ורק כ-10% משרתים במילואים. אז אין שוויון. אם המטרה לייצר שוויון, את ההצעה הזו רחוקה מלייצר אותו. לדבריה, אני נגד סנקציות פליליות או כלכליות. אנחנו רוצים לשחרר את בחורי הישיבה מעול הישיבות כדי שהם ישתלבו בשוק התעסוקה. הצבא הוא נכס. משוחררי 8200 מרוויחים משכורות שאנחנו רק חולמים עליהם".

מתנגדים להכרזת טראמפ. מקלב וגפני

מתנגדים לחוק הגיוס. מקלב וגפניצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה ציין כי "גם אחרי 70 שנה לא למדנו שיש בנינו פערים ערכיים. אנחנו חיים בשני עולמות שונים. אתם לא מכירים עולם שלם ולכן לא מאמינים בו. אין דבר נעלה יותר מלימוד התורה, אין לאף אחד זכות למנוע את זה, אולי בכח הזרוע. זה המסלול הכי קשה והכי תובעני. תמריצים או פיתויים לא יועלו, אנחנו לא שם".

חברו לסיעה, ח"כ יעקב אשר, הוסיף כי "הדיון פה נערך על בסיס שתי תפיסות עולם שונות. אנחנו מאמינים באמונה בסיסית ופשוטה שאין לנו זכות קיום ללא לימוד התורה. וזו האחריות שלנו לשמור על לימוד התורה. יש כאלו שלא מאמינים בכך וסבורים שזו השתמטות. השופט סולברג שהיה בדעת מיעוט כתב בפסק הדין שלא מדובר בפגיעה בשוויון. זו אינה קבוצה אשר מופלית לטובה. הוויכוח נובע מתפיסות עולם שונות. זאת האמת שלנו".

מי שסיפק זווית מעניינת לדיון היה תא"ל במיל' יהודה דובדבני שאמר: "הקמתי את גדוד נצח יהודה לנוער החרדי. יש לי ניסיון של 20 שנה. התחלתי עם 30 חיילים, נכון להיום, כבר שירתו כ- 15,000 חרדים ומדברים על יעד של 3,000 חיילים לשנה. מי שלומד, שילמד אני לא רוצה אותם בצבא".

לדבריו, "מי שלא לומד שיתרום לצבא ולתעסוקה. לדבריו, מי שלמד גמרא, יש לו ראש אדיר. מי שהיה ב-8200 רואה מה יש להם. הם לומדים בשלושה חודשים מה שהצבא מלמד חיילים אחרים בתשעה חודשים. תראו איזה עזרה ואחווה הדדית יש בציבור החרדי. צריך להבין את הנער החרדי שאין לו את התמיכה של הבן דוד שלחם בסיירת. צריך לתת לו תנאים כדי שיוכל לשרת ולחזור לבית אבא".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן