סוכם: ישראל ופולין ידונו על החוק הפולני

ראש הממשלה שוחח עם עמיתו הפולני ויחד החליטו כי ייפתח "דיאלוג מיידי בין צוותים של שתי המדינות, כדי לנסות להגיע להבנות בנושא החקיקה". לפי הצעת החוק השימוש בביטוי "מחנות השמדה פולנים" יגרור עונש מאסר בן 3 שנים

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/01/18 06:54 יג בשבט התשעח

סוכם: ישראל ופולין ידונו על החוק הפולני
שוחח עם מקבילו הפולני, צילום: רון שלף

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש עם ראש ממשלת פולין וסיכם עמו כי שתי המדינות ינסו להגיע להסכמות בנוגע להצעת החוק החדשה שמעוררת סערה.

מלשכת נתניהו נמסר כי הוא שוחח "בטלפון עם ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי". בהמשך נכתב כי "השניים סיכמו לפתוח בדיאלוג מיידי בין צוותים של שתי המדינות, כדי לנסות להגיע להבנות בנושא החקיקה".

ביום שישי האחרון אישר הפרלמנט הפולני הצעת חוק שתאסור את השימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים" על ידי כלי התקשורת בעולם או אנשים פרטיים. על פי הצעת, שימוש בביטוי יהווה עבירה פלילית שדינה עד שלוש שנות מאסר בפועל.

הצעת החוק אושרה ברוב גדול בבית התחתון בפרלמנט, וכעת היא נדרשת לאישור מהסנאט ולאחר מכן לחתימתו של נשיא פולין, כדי להיכנס לתוקף. בפולין הסבירו כי השימוש בביטוי "מחנות ההשמדה הפולניים" יגרמו לצעירים להסיק באופן שגוי לשיטתם, שלפולנים היה חלק פעיל בהשמדת היהודים בשואה.

מסע החיים

מסע החייםצילום: Moshe Milner/GPO/Flash90

"במקרים רבים", אמר סגן שר המשפטים, פטריק יאקי, לכלי התקשורת בארצו, "פשעים שביצעו הנאצים מיוחסים לפולנים. עד כה לא ניתן היה להילחם בצורה אפקטיבית בהעלבות האלה ככלפי העם הפולני".

הנושא עורר סערה גדולה בישראל וראש הממשלה אמר כי "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה". נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הוסיף כשבחר לצטט את דבריו של נשיא פולין לשעבר, אלכסנד קוואשינסק מעל בימת הכנסת, "אי אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי אפשר לשכתב אותה, אי אפשר להסתיר את האמת. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים, צריך להוקיע אותם, צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם".

מאוחר יותר נדרש ראש הממשלה הפולני ונושא ובחשבון הטוויטר שלו ניסה להסביר כי "אושוויץ-בירקנאו זה לא שם בפולנית. ו'העבודה משחררת' זה לא ביטוי פולני". לדבריו, "אושוויץ הוא הלקח המר ביותר שנותר מהדרך שבה אידאולוגיה מרושעת מסוגלת ליצור גיהינום עלי אדמות. יהודים, פולנים וכל הקרבנות צריכים לשמר את זכרם של כל אלה שנרצו על ידי הגרמנים הנאצים".