סדר פסח מרחוק - בקהילות בעולם

לומדים על פסח בשלט רחוק: ארבע קהילות בחו"ל עם זיקה לעם היהודי יעשו סדר פסח בהנחיה מרחוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/19 14:40 יב בניסן התשעט

סדר פסח מרחוק - בקהילות בעולם
פסח אצל בני אפרים, צילום: אור תורה סטון

בימים אלו ברחבי העולם כולו מתכוננים מיליוני יהודים לחג הפסח, מנקים את הבית לקראתו ולומדים על מצוות החג. לצד אלו, גם בקהילות רבות בעולם הרואות עצמן יהודיות, גם אם אינן מוגדרות כך הלכתית, ישנה תכונה רבה ולימוד משותף לקראת החג.

ג'ורג ושרון, בני שבט הלמבה שבזימבבואה, גרו בישראל במשך ארבעה חודשים ולמדו בישיבת אור תורה מחנים מבית אור תורה סטון על יהדות, על ישראל ועל הקשר שלהם אל העם היהודי. עכשיו, הם חזרו לקהילתם כדי לקיים את הדבר שבעתו נסעו לישראל מלכתחילה – להיות חלק מהנהגת הקהילה שרואה עצמה חלק מהעם היהודי. כעת, בסיוע ארגון “כולנו”, הם נמצאים בעיצומן של ההכנות הטכניות והרוחניות לחג, כאשר הם מעבירים שיעורים סביב השעון, הן בכפרים שלהם והן בכפרים הסובבים אותם, עד שיגיעו לליל הסדר עצמו, אז ינהיגו סדרי פסח קהילתי בכפרים שלהם.

פסח אצל בני אפרים

פסח אצל בני אפריםצילום: אור תורה סטון

כמו שבט הלמבה, ברחבי העולם ישנן קהילות רבות הרואות עצמן כיהודיות, גם אם אינן מוגדרות כך הלכתית. לקראת חג הפסח הן לומדות על החג ומנסות לקיימו כנדרש, במסגרת מיזם "אור תורה נדחי ישראל" של רשת אור תורה סטון. רבות מהקהילות בהן מתקיים המיזם, נמצאות במקומות נידחים ולא זוכות לקשר ישראלי בתכיפות, מה שהופך את ג'ורג' ושרון לנכס לקהילתם.

בין הקהילות שמשתתפות במיזם נמצאות גם קהילת ג'ייפורה שבאינדונזיה, בני אפרים באנדרה-פרדש שבהודו, בני אנוסים בדרום איטליה, וקהילת אביודיה בפוטי שבאוגנדה.

אולם, לא לכל הקהילות יש מישהו שיכול להגיע אליהם, להתכונן איתן לחג, וללוות אותם במקום עצמו בהכנות הרבות לליל הסדר. בשתי הקהילות המרכזיות של בני אפרים יקיימו סדרי פסח קהילתיים, אולם מעבר לשליחת חבילות עם מצות והגדות של פסח להן ולקהילות נוספות, החליטו במסגרת המיזם ללמוד עם הקהילות ב'שלט רחוק'. אחד מאלו שמלמדים זאת הוא יהושע יעקובי, מבני אפרים שעלה לפני שנים רבות לארץ, ולומד כבר שנה וחצי בכולל ע"ש יוסף וגיננדל שטראוס של אור תורה סטון. במהלך החודשים האחרונים הוא יושב שעות רבות מול המחשב, ובשיחות ועידה מלמד מרחוק איך להכשיר כלים, איך נערכים ליל הסדר ועוד ממצוות החג הקרב.

פסח אצל בני אפרים

פסח אצל בני אפריםצילום: אור תורה סטון

הרב אליהו בירנבוים, ראש מיזם 'אור תורה נדחי ישראל' מבית רשת אור תורה סטון, המכונה "רב עולמי", על שם מסעותיו בקהילות היהודיות ברחבי העולם, יצא בשנה שעברה להכנות עם בני הלמבה והשנה לבני אפרים. מחוויותיו הוא סיפר: "יש לנו הרבה מה ללמוד מהרצון וההתרגשות שלהם לקיים את פסח כהלכתו. זכינו להיות חלק מעם ישראל שכולל גוונים רבים ושבטים רבים עוד יותר. לרוב יש לקהילות אלו זיקה היסטורית מובהקת לעם היהודי, הם רואים את עצמם כיהודים, אבל הם לא יהודים על-פי ההלכה. אנשי הקהילה רוצים יותר מזה, הם רוצים להיות קשורים ליהדות. מתפקידנו לדאוג לכלל העם היהודי בתפוצות, לעמוד לצידם ולקרב כל מי שחפץ בכך".

לצד מיזם 'אור תורה נדחי ישראל', עשרות שליחי מכון שטראוס עמיאל נמצאים במשך השנה כולה עם קהילותיהם ברחבי העולם ויציינו עימם את הפסח, בהן בדרום אפריקה, ריו דז'נירו בברזיל, מודנה באיטליה, אזמיר בטורקיה, שטוקהולם בשבדיה, גואטמלה, מקסיקו ועוד.

פסח אצל בני אפרים

פסח אצל בני אפריםצילום: אור תורה סטון

פסח אצל בני אפרים

פסח אצל בני אפריםצילום: אור תורה סטון

פסח אצל בני אפרים

פסח אצל בני אפריםצילום: אור תורה סטון