נתניהו לפוטין: "העברת מערכות נ"מ לסוריה - מסוכנת"

ראש הממשלה שוחח עם נשיא רוסיה, על רקע הפרסום כי הרוסים יעבירו לסוריה מערכת נ"מ מתקדמת מסוג S-300, ואמר לו כי הדבר "יגביר את הסכנות באזור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/09/18 20:06 טו בתשרי התשעט

נתניהו לפוטין: "העברת מערכות נ"מ לסוריה - מסוכנת"
נתניהו ופוטין, צילום: חיים צח פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו שוחח היום (א') עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואמר לו כי העברת מערכות נ"מ מתקדמות לידי כוחותיו של בשאר אסד תגביר את הסכנות באזור. לשכת ראש הממשלה מסרה כי "נתניהו הביע את ביטחונו באמינות תחקיר צה"ל ובמסקנותיו, והבהיר שוב כי האחריות לתקרית המצערת מוטלת על הצבא הסורי שהפיל את המטוס, ועל איראן שתוקפנותה מערערת את היציבות". עוד אמר ראש הממשלה כי "העברת מערכות נשק מתקדמות לידיים לא אחראיות תגביר את הסכנות באזור, וכי ישראל תמשיך להגן על ביטחונה ועל האינטרסים שלה". עוד נמסר כי השניים סיכמו ביניהם להמשיך את ההידברות בין הצוותים המקצועיים ואת התיאום בין הצבאות בערוצים הצבאיים, וכי ראש הממשלה חזר והביע את תנחומיו על מות החיילים הרוסיים.

על פי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA, פוטין אמר לנתניהו כי "הצעד נועד כדי להגן על הצבא הרוסי". היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, אמר כי הוא מקווה שרוסיה תשקול שנית את העברת ה-S-300 לידי המשטר הסורי. לדבריו, הדבר יגרום ל"הסלמה משמעותית" של המצב באזור. עוד אמר בולטון: "איראן היא זו שאחראית לתקיפות בסוריה ולהפלת המטוס הרוסי".

הבוקר דווח כי הרוסים יעבירו בימים הקרובים את מערכת הנ"מ S-300 לסוריה בעקבות תקרית הפלת המטוס הרוסי בשבוע שעבר, אשר הופל על ידי כוחות של צבא סוריה. הרוסים האשימו את ישראל כי לא דיווחה על פעילות מטוסיה באזור, מה שגרם לסורים להפעיל את המערכת. שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, אמר כי ההעברה תתבצע למרות בקשותיה של ישראל בעבר שלא להציבה בשל פעילותה באזור.

"בשנת 2013 הסכמנו לעצור את העברת המערכת לסוריה בעקבות בקשת הישראלים. אך המצב השתנה, ולא באשמתנו", אמר שויגו, והוסיף כי רוסיה תפעיל אמצעי שיבוש אלקטרו-מגנטיים מול חופי סוריה, כדי למנוע תקשורת לוויינית.

אתמול (א') פרסם צה"ל הודעת הבהרה לגבי תחקיר הפלת המטוס הרוסי, בה נאמר: משלחת צה״ל בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הציגה בפני בכירים בצבא רוסיה את התחקיר הצה״לי המלא, על הפלת המטוס הרוסי על-ידי ירי נ״מ סורי. התחקיר בוצע והוצג באופן מעמיק, מקצועי ומפורט.
הפרטים המלאים, המדויקים והעובדתיים, ידועים לאנשי המקצוע העוסקים בדבר בצבא רוסיה ומהם עולה בבירור כי מנגנון מניעת החיכוך פעל ובזמן (כפי שפעל בשנתיים וחצי האחרונות), חיל האוויר הישראלי לא הסתתר מאחורי מטוס כלשהו וכי המטוסים הישראלים היו בשטח האווירי של ישראל בזמן הפגיעה הסורית במטוס הרוסי.
תוצאת הפלת המטוס בידי הסורים היא טרגית וקשה ואנו משתתפים בצער המשפחות והעם הרוסי. 
 
התיאום בין צבא ההגנה לישראל לצבא רוסיה הוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. המשך התיאום הוא אינטרס משותף לנוכח האתגרים האזוריים השונים. 
יחד עם זאת וכפי שראינו גם הפעם, ציודם של גורמים לא אחראיים בנשק מתקדם מהווה סכנה לאזור ויכול להביא לפגיעה קשה בגורמים הפועלים במרחב.
 
שלומם וביטחונם של הכוחות הרוסיים הפועלים בסוריה עומד לנגד עיני מקבלי ההחלטות בישראל ובצה״ל ומהווה שיקול משמעותי באישורה של כל פעולה. 
צה"ל ימשיך וינקוט בכל הצעדים המתבקשים, כפי שעשה עד כה, להשגת מטרה זו. 
צה״ל ימשיך לפעול על פי הנחיית הדרג המדיני אל מול ניסיונותיה הבלתי פוסקים של איראן להתבסס בסוריה ולחמש בנשק קטלני ומדויק את ארגון הטרור חיזבאללה.