נתניהו: "החוק הפולני מופרך"

תגובות חריפות בישראל לאישור הצעת החוק להטלת עונש מאסר על שימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים". רה"מ: אי אפשר לשנות את ההיסטוריה". הנשיא ריבלין: "גם בקרב העם הפולני היו שנתנו יד לפשעים הנאציים". כחלון: "החלטה אומללה והזויה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/01/18 19:25 יא בשבט התשעח

נתניהו: "החוק הפולני מופרך"
נתניהו, צילום: אלכס קולומויסקי POOL

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (ש') בחריפות על הצעת החוק שעברה בפרלמנט הפולני, לפיה השימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים" יגרור מאסר של עד שלוש שנים. "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה", אמר נתניהו.

"הוריתי לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עוד הערב עם ראש ממשלת פולין, ולהביע בפניו את עמדתי הנחרצת נגד החוק", הוסיף ראש הממשלה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ציטט את דבריו של נשיא פולין לשעבר, אלכסנד קוואשינסק, מעל בימת הכנסת, שאמר "אי אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי אפשר לשכתב אותה, אי אפשר להסתיר את האמת. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים, צריך להוקיע אותם, צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם".

ריבלין הוסיף בלשונו כי "רק 73 שנים חלפו מאז נפתחו שערי הגיהנום. ניצולי השואה החיים הולכים ונעלמים מן העולם ועדיין עלינו להאבק על זיכרון השואה כפי שהייתה. על העם היהודי, מדינת ישראל והעולם כולו לוודא כי את השואה נכיר על מוראותיה ונוראותיה. 

"גם בקרב העם הפולני היו שנתנו יד לפשעים הנאציים. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים. צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם. היו ביניהם גם שהושיטו יד, נאבקו וזכו להכרה כחסידי אומות עולם. ביום השואה הבינלאומי עוד יותר מבכל יום אחר, תעמוד מול עניינו מחויבותנו לזיכרון אחינו ואחיותינו שנרצחו מעל כל השיקולים".

בעקבות אישור הצעת החוק בפולין, שר החינוך, נפתלי בנט, הורה למנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב, להקדיש השבוע בבתי הספר שעתיים ללימוד השואה, בדגש על מעורבות עמי אירופה בזוועות השואה ושיתוף הפעולה שלהם ברצח יהודים.   

"מדובר בהתכחשות מבישה לאמת. זוהי עובדה היסטורית שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה. זוהי גם עובדה היסטורית שהגרמנים הם שיזמו, תכננו ובנו את מחנות ההשמדה בפולין. זו האמת, ואף הצעת חוק לא תשכתב אותה. את עובדות אלה יש ללמד ולהשריש בדור הצעיר״, אמר בנט. 

״על כן, הוריתי למערכת החינוך להקדיש שעתיים כבר השבוע ללימוד הנושא. אני קורא לממשלת פולין לסגת מהצעת החוק שמביישת את זכר השואה ואת מערכת היחסים בין המדינות״, הוסיף.

שר האוצר משה כחלון צייץ בטוויטר כי "החלטת הפרלמנט הפולני היא אומללה והזויה. יש אמת היסטורית אחת, חזקה ומוכחת והיא כוללת בתוכה את זוועות הצורר הנאצי ואת המסייעים בידו, בהם גם פולין. אף אחד לא יצליח להכחיש את זיכרון השואה, על אחת כמה וכמה ביום השואה הבינלאומי".

הפרלמנט הפולני

גינויים בישראל. הפרלמנט הפולניצילום: Fotokon / Shutterstock.com

 

שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "ההחלטה של הפרלמט הפולני, דווקא ביום השואה הבינלאומי, היא ניסיון לשכתב את ההיסטוריה ולהסיר אחריות מעל האומה הפולנית.

"פולנים רבים, כעמים אחרים (הונגרים, אוקראינים ועוד) סייעו ובהתלהבות רבה, לגרמניה הנאצית לרצוח יהודים. על ממשלת פולין לא להתחמק ולקבל אחריות על מעשי הרצח הרבים, הגם שמחנות ההשמדה היו גרמניים על אדמת פולין".

סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, אמר: "תזמון פולני. רעיון העוועים של הפולנים שאסור לקשור את פולין בשום צורה לשואה משרת מכחישי שואה ותו לא. חלקם של הפולנים ידוע ומפורסם ולשום פרלמנט שלהם אסור לשכתב את ההיסטוריה. ממשלת ישראל נוקטת בעמדה ברורה נגד החוק שעבר ואני מקווה שהפולנים יתפכחו ממנו. 

"רק השבוע, במחנה ההשמדה הארור אושוויץ, הוצגה תמונה ובה אני מחזיק שלט עם המילים WeRemember# כחלק מקמפיין הקונגרס היהודי העולמי לחזק את זיכרון השואה בקרב הדור הצעיר בעולם כולו".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה: "‏הרעיון לחוקק חוקים שישכתבו את ההיסטוריה מעוות, וחוטא למאבק של אירופה נגד תופעת הכחשת השואה. ממדינה ידידותית כמו פולין מצופה להבין שזהו מעשה שלא יעשה, והוא פוגע בזיכרון השואה, ובהפנמת לקחי השואה. אין התיישנות על זכר העבר ועל הפשעים החמורים ביותר שביצעה האנושות". 

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, שגינה את החוק, התעמת בטוויטר עם שגרירות פולין בישראל. אחרי שכתב "אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה" נענה לפיד: "טענותיך נטולות התימוכין מראות באיזו דחיפות נדרש חינוך על השואה, גם כאן בישראל. כוונת החוק הפולני היא לא לשכתב את העבר, אלא להגן על האמת מפני השמצות שכאלה".

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, התייחס גם הוא לאישור החוק, ואמר: "‏החוק שאישר הפרלמנט הפולני הוא חוק איום ונורא שיפגע ביכולת לחנך כנגד שנאה וגזענות. אי אפשר להתכחש לחלקם של פולנים רבים לשואה ולסיוע לנאצים במעשי הרצח. אני קורא לממשלת פולין לפעול מיידית לביטול החוק המביש".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם, אמרה: "החוק הפולני לא ישנה את העובדות ההיסטוריות ביחס לשותפות במישרין או בעקיפין של פולנים ברצח יהודים על ידי גרמניה הנאצית. חובה על כולנו לשמור על הדיוק ההיסטורי, אכן מחנות ההשמדה הריכוז והעבודה שהוקמו בפולין הוקמו על ידי הנאצים כחלק מהפתרון הסופי לבעיית היהודים. אסור לתת לחוק שישמש מכחישי שואה לעבור בפולין או בכל מדינה אחרת".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני אמרה: "ראש הממשלה ושר החוץ חייבים להחזיר את השגרירה להתייעצות. התזמון של החלטה, שיש בה משום הכחשת שואה רשמית וניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה - תמוהה. פולנים לקחו חלק ברצח יהודים, הן באופן פעיל והן בשיתוף פעולה עם המשטר הנאצי. מדינת ישראל לא יכולה להחריש אל מול מדינה שמקדמת חוקי הכחשת שואה.

"ראש הממשלה נתניהו שהעלה על נס את הידידות עם הממשלה הפולנית ואת הימנעותה של פולין בהצבעה באו"ם על ירושלים, צריך להבהיר לידידים בוורשה שלישראל יש אפס סובלנות להכחשת שואה למיניה, על אחת כמה וכמה כשהיא נעשית על ידי מדינה".

מי שעוד הצטרף לגינוי הוא יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, שאמר: "ההחלטה של ממשלת פולין מבישה ומסוכנת. הכחשת שואה היא הכשרה של הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה. רק הכרה עמוקה בעוולות העבר היא ערבון לקדושת החיים בעתיד".