נתניהו בטקס היובל להתיישבות ביו"ש: "לא תהיה יותר עקירה של ישובים בארץ ישראל"

השר בנט אמר בטקס בו משתתפים אלפים: "כדי להחיל ריבונות צריך תזמון ואומץ לב. גם אם תהיה התנגדות בעולם אנחנו נתגבר". הטקס נערך לאחר סערה בשל העובדה כי בג"צ לא שלח נציג לטקס הממלכתי

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/09/17 21:17 ז בתשרי התשעח

נתניהו בטקס היובל להתיישבות ביו"ש: "לא תהיה יותר עקירה של ישובים בארץ ישראל"
רוה"מ נתניהו הערב, צילום: רון שלף

בטקס בגוש עציון לציון יובל להתיישבות ביהודה ושומרון, בבקעת הירדן וברמת הגולן המתקיים הערב משתתפים אלפים. הטקס נערך בצל סערה בעקבות היעדרות נציגות בית המשפט העליון, ראש הממשלה נתניהו חזר על הבטחתו שלא לפנות יישובים בארץ ישראל והוסיף: "לא נעקור - לא יהודים ולא ערבים".

נתניהו הוסיף: "במלחמת המגן המופלאה לפני יובל שנים, שבנו לגוש, שבנו לירושלים העתיקה, שבנו ליהודה ושומרון, לבקעת הירדן ולגולן. אני אומר שבנו, פרוש הדבר, חזרנו הביתה לנחלת אבות. פרוש הדבר שחידשנו את הרצף ההיסטורי, זה הרצף ההיסטורי של העם שלנו. פה נצרבה הזהות שלנו, האמונה שלנו, ההיסטוריה שלנו. חידשנו את הרצף ההיסטורי ונבטיח שלא ננותק עוד".

 

ראש הממשלה חזר על התחייבותו שלא לעקור יישובים: "ההתיישבות חשובה לכם חבריי באותה מידה שהיא חשובה לי, לכן אני אומר לפני הכל ובאופן ברור, לא תהיה יותר עקירה של ישובים בארץ ישראל. זה לא רק שאלה של הקשר למולדת, בוודאי שכן, אבל קודם כל זו לא הדרך לעשות שלום. לא נעקור - לא יהודים ולא ערבים".

  

שר החינוך נפתלי בנט קרא להחיל ריבונות על יהודה ושומרון בסרטון ששודר בטקס: "אין עת טובה לכך מעכשיו. ממש עכשיו. אינני מקל ראש בצעד כזה, כדי להחיל ריבונות צריך תזמון ואומץ לב. גם אם תהיה התנגדות בעולם אנחנו נתגבר. גם הוא מבין את כל מה שהציבור הישראלי מבין - ארץ ישראל לא תחולק שוב".

 

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין אמר: "לא הצהרות דרמתיות החזירו אותנו לארץ ישראל, לירושלים וליהודה ושמרון . חזרנו לכאן מכוח החלום וחזרנו בכוח האמונה. חמישים שנים שבנפשינו אנחנו מביאים את חלומינו , שנים שלא היו כמותם בהיסטוריה של ימינו , שנים שצברנו ניסיון ועברנו בדרך הקשה ביותר , לא עקירת ישובים תביא את השלום , לא הקפאה היא הדרך להסכם".

  

מאות מתושבי "נתיב האבות" וממפוני היישוב מגרון מפגינים כעת בצומת גוש עציון סמוך לאתר שבו מתקיים הטקס. המפגינים דורשים מנתניהו והשרים שינכחו בטקס, לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי התושבים ולהסדיר את בניית הקבע של כל אחד מהיישובים. עשרות פעילי "שלום עכשיו" הפגינו לפני תחילת הטקס וקראו "אין סיבה למסיבה", "ההתנחלויות הורסות את ישראל" ו"דורשים שתי מדינות".

 

זמן קצר לפני הטקס הגיבה שרת התרבות מירי רגב להחלטת נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור שלא לשלוח נציג לטקס, ואמר כי החלטה זו - שזכתה לגיבוי בהחלטת בג"ץ - מהווה "רוח גבית ל-BDS (תנועת החרם על ישראל)".

השרה מירי רגב

השרה מירי רגב צילום: הדס פרוש פלאש 90

 

רגב הוסיפה: "יגיעו לפה גם כמה שגרירים שלא חשבו שזה שנוי במחלוקת לשמוע את הסיפור הישראלי היפה הזה של ההתיישבות. ב-24 השעות האחרונות לא ידעתי איך לעכל את מה שקרה. שבנו הביתה. אם זה לא לחזור הביתה אז מה זה אומר לשוב הביתה? הוויכוח הפוליטי לא קשור לעניין הזה. אין עם בעולם שיש לו זיקה לארץ שלו כמו לעם ישראל לארץ הזו".


לדבריה, "הדבר השני שלא ידעתי לעכל זה התשובה של נשיאת העליון שמדברת על זה שהאירוע הזה שנוי במחלוקת. אני מכבדת אותה אבל נחצה כאן קו אדום חמור ומסוכן בדמוקרטיה הישראלית. ממשלת ישראל היא היחידה שקובעת איזה טקס הוא ממלכתי. מרגע שהרשות השופטת היא חלק מסגל א' של האירועים הממלכתיים לא ניתנה לה סמכות להחליט למה היא באה ולמה היא לא באה. זו הפעם הראשונה שהרשות השופטת לא מגיעה לאירוע ממלכתי. זו רוח גבית למחרימי ישראל, ל-BDS ולאונסק"ו".