נתניהו אישר ביקור של יום בשבוע לח"כים בהר הבית. גליק: "לא אהיה שפן ניסיונות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט על פיילוט לפיו יותר לחברי הכנסת לעלות להר הבית ליום אחד בשבוע כדי לבחון את ההשלכות של עלייתם. חה"כ יהודה גליק ושולי מועלם לא קיבלו את ה"מחווה". גליק: "הוא עושה את הניסיון כדי לבוא לבג"ץ בידיים נקיות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/17 07:47 ב באלול התשעז

נתניהו אישר ביקור של יום בשבוע לח"כים בהר הבית. גליק: "לא אהיה שפן ניסיונות"
גליק ומועלם מנסים לעלות להר הבית, צילום: עזרא גבאי

חברי הכנסת יהודה גליק (ליכוד) ושולי מועלם (הבית היהודי) לא מקבלים בשמחה את ההודעה לפיה ראש הממשלה החליט לאשר יום אחד בשבוע שבו יותר לחברי הכנסת לעלות להר הבית. על פי הפרסום בשבוע הבא יוכלו חברי הכנסת הערבים והיהודים לעלות, לפחות ליום אחד להר הברית. האישור החד פעמי יינתן ביום שלישי הקרוב במסגרת פיילוט שעליו הוחלט במשטרה.

בתחילה, הכוונה הייתה לבחון את חידוש עליית חברי הכנסת למתחם הקדוש במשך שבוע ימים, אולם ראש הממשלה נתניהו החליט לקצר את הניסוי ליום אחד בלבד. בעבר אישר ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה את התכנית המקורית שכללה שבוע של עלייה למתחם.

עליית החכים להר הבית נעצרה בנובמבר 2015 לאחר שהתברר שהחכים מעוררים פרובוקציות. לאחר שנרגעו האירועים האלימים בהר הבית לפני מספר שבועות המליץ מפקד המחוז ניצב יהורם הלוי למפכ"ל המשטרה אלשיך לחדש את עליית החכים היהודים והערבים עוד לפני החגים.

ח"כ יהודה גליק הגיב בתקיפות ל"מחווה" של נתניהו וטען כי זהו מצג שווא שנתניהו יזם כדי להגיב על העתירה לבג"ץ שהגיש כנגד איסור העלייה. "ראש הממשלה צריך להודיע לבגץ עד 15/9 למה הוא לא מאפשר לחכים לעלות להר הבית" אמר גליק והוסיף, "הוא עושה את הניסיון כדי לבוא לבגץ ב15/9 בידיים נקיות להגיד 'ניסיתי וזה לא צלח'. מדובר בהחלטה שאני מתקשה למצוא מאחוריה הגיון או שיקול דעת, אלא אם כן המגמה היא לייצר עילות להמשיך ולאסור על חברי כנסת לעלות להר הבית מסיבות של שמירת הסדר הציבורי כביכול".

גליק תהה בתגובתו גם לגבי היעילות הבטחונית של ההחלטה: "האם יש בר דעת שחושב שאם יעלו כל חברי הכנסת, יהודים וערבים כאחד במהלך אותו יום הדבר יועיל לשמירת הסדר הציבורי?"

גליק אמר כי איננו מקבל את ההחלטה: "הודעתי ללשכת ראש הממשלה שאין בכוונתי להיות  שפן הנסיונות של ראש הממשלה. להעלות ביום אחד חברי כנסת ערבים ויהודים יהפוך את המרכז העולמי לשלום למרכז  לעימותים פוליטיים. אינני רוצה לעלות להר הבית כפוליטיקאי במסגרת קידום אג'נדה ולהשתתף בחיכוכים מיותרים. אני רוצה לעלות כאחד האדם ולהתייחד עם רבונו של עולם שבחר להשכין שם שכינתו. כשראש הממשלה יחליט להתייחס לחברי הכנסת כבני אדם ולא כמצורעים אעלה בשמחה להר הבית".

גם ח"כ שולי מועלם לא קיבלה בשמחה את הפסרום על ה'פיילוט': "

"ההחלטה לאפשר עליית חברי כנסת להר הבית ליום אחד בלבד מקוממת וממשיכה את אפליית חברי הכנסת היהודים", טענה חברת הכנסת. "גורמי ביטחון כבר אמרו שאין כל מניעה לאפשר לחברי כנסת לעלות שכן מי שאחראי להסתה היא ההנהגה הערבית שמבקשת לדחוק כליל את רגלי היהודים מההר. מתן יום אחד בלבד לנבחרי ציבור של העם היהודי מבטא את האובדן המתמשך של הריבונות הישראלית במקום".

"עליית חברי הכנסת להר לא מחוללת בערה או נזקים כפי שמנסים לומר לציבור", הוסיפה מועלם אך אמרה, "יחד עם זאת כיהודייה מאמינה וכחברת כנסת, אעלה להר".

אתמול בשעות הבוקר הגיעו שני חברי הכנסת המשמשים יחד כראשי השדולה למען הר הבית בכנסת לשער המוגרבים ובמהלך מתוקשר ביקשו להיכנס על אף שידעו על האיסור החל עליהם. למרות שיחות הטלפון וההצהרות חברי הכנסת בסופו של דבר לא קיבלו מהמשטרה את האישור להיכנס לתחומי הר הבית.