נשיא המדינה החליט שלא לחון את אלאור אזריה

למרות המלצת שר הביטחון, הנשיא ריבלין יישר קו עם חוות דעתם של ראשי צה"ל והודיע ללוחם לשעבר כי הוא לא נעתר לבקשת החנינה שלו. לדבריו, די בהקלת העונש של הרמטכ"ל, "הקלה נוספת בעונש תפגע בחוסנם של צה"ל ושל מדינת ישראל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/11/17 17:15 א בכסלו התשעח

נשיא המדינה החליט שלא לחון את אלאור אזריה
אזריה על אזרחי לפני הכרעת השופטים, צילום: פלאש 90. אבשלום ששוני

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין החליט הערב (ראשון) לדחות את בקשת החנינה של הלוחם לשעבר אלאור אזריה שנידון לשנה וחצי מאסר באשמת הריגת מחבל מנוטרל בחברון.

אנשי בית הנשיא שיגרו לחייל, המרצה את עונשו, מכתב ובו נכתב בין היתר כי "נשיא המדינה נתן דעתו לעבירות שבוצעו על ידך ולנסיבותיהן, לכל הדברים שנכתבו בבקשתך, לכל החומר וכן לחוות הדעת שהובאו בפניו והחליט לדחות את הבקשה".

בהמשך צויין כי ''מעיון בחומר שהונח לפניו למד הנשיא כי בגזר הדין הביאו בחשבון בתי הדין הצבאיים את הנסיבות המועלות על ידך, המופיעות בחלקן בבקשת חנינה זו, כשיקולים לקולא, וציינו כי בהתחשב בהן הקלו עמך בדין''.

יש לציין כי החלטת הנשיא נעשתה בניגוד לדעתו והמלצתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן שקרא "לשים קץ" לפרשה שהסעירה את המדינה לפני כשנה וחצי ולחון את החייל. עמדת צה"ל לעומת זאת הייתה שונה ובחוות הדשעת שהועברה לריבלין המליצו ראשי צה"ל שלא לשחרר את אזריה.

הנשיא יסכים לבקשת ליברמן? ליברמן וריבלין

לא הסכים עם שר הביטחון. ליברמן וריבליןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לפני מספר חודשים החליט הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, לקצר את עונשו על אזריה בארבעה חודשים מה שבדיעבד השפיע על החלטת הנשיא שלא להיעתר לבקשת החנינה. ''בספטמבר 2017", נכתב בהחלטת ריבלין, "מצא לנכון הרמטכ"ל להוסיף ולהקל בעונשך ולהפחית ארבעה חודשים מעונש המאסר בפועל שהוטל עליך וזאת משיקולי חסד ורחמים תוך התחשבות בשירותך הצבאי כחייל בזירה המבצעית".

שיקול נוסף של נשיא המדינה היה זהה לעמדת צה"ל לפיה חנינה עשויה להתפרש כחולשה, "מתוך כך סבור הנשיא כי במכלול השיקולים ולאור האמור לעיל, הקלה נוספת בעונש תפגע בחוסנם של צה"ל ושל מדינת ישראל. ערכי צה"ל ובתוכם טוהר הנשק הם יסוד מוסד בעוצמתו של צה"ל ותמיד עמדו לנו במאבק הצודק על זכותנו לבית לאומי ובטוח ובבנייתה של חברה איתנה".

לסיום נכתב כי ''בהחלטת הנשיא הובאה בחשבון העובדה כי אתה צפוי לעמוד בפני הועדה לעיון בעונש שתשקול את שחרורך בעוד כשלושה חודשים".