נשות הכותל יתפללו במתחם נפרד או שיורחקו

היועמ"ש קבע כי הנשים לא יורשו עוד להתפלל ברחבת הכותל המערבי, אלא רק במתחם מגודר שיוקצה להן. מי שתפר את ההוראה תסתכן בהרחקה מהאתר הקדוש. "נדהמות מעזות המצח", נאמר בתגובה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/06/18 14:58 כג בסיון התשעח

נשות הכותל יתפללו במתחם נפרד או שיורחקו
נשות הכותל , צילום: פלאש 90

נשות הכותל לא יורשו עוד להתפלל ברחבת הכותל המערבי, אלא רק במתחם נפרד ומגודר שתקצה עבורן המשטרה והממונה במקום, כך קבע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. במקרה שתופר ההוראה יסתכנו הנשים בהרחקה מהאתר הקדוש. 

על פי הפרסום ב-ynet, ההחלטה התקבלה בעקבות בקשת המשטרה והקרן למורשת הכותל להפריד בין מניין התפילה החודשי שמקיימות חברות הארגון לבין הנשים האחרות המבקרות במקום, זאת כדי למנוע חיכוך שעלול להביא לעימותים בין הצדדים.
 
המטרה העיקרית של המשטרה היא לאפשר את אבטחת נשות הכותל. אלו סירבו לתנאים ולהגבלות החדשים, ודרשו כי תינתן להן אפשרות להתפלל בכל מקום שירצו בעזרת הנשים, במקום מה שהגדירו "מכלאות". בעקבות דרישתן ביקשו הנשים את התערבות היועמ"ש.

לאחרונה התקיימה ישיבה במשרד המשפטים, שבו קיבלה המשנה ליועמ"ש, עו"ד עמית מררי, את עמדת המשטרה ורב הכותל, לפיה אף שהדבר לא הוזכר בפסיקת בית המשפט, הממונה רשאי לקבוע הוראות כדי להבטיח את מימוש זכות התפילה יחד עם השמירה על הסדר הציבורי התקין ברחבה – הוראות יחייבו את כלל המתפללים.

הבוקר שיגרה הלשכה המשפטית במשרד לשרותי דת מכתבים הן לנשות הכותל והן לנשים החרדיות המתנגדות להן, לקראת תפילת ראש חודש תמוז בשבוע הבא. הנשים משתי הקבוצות הוזהרו כי אם יפרו את החלטות הממונה - בין בתפילה של הארגון האחד מחוץ למתחם שהוגדר ובין בהפגנה רועשת של הקבוצה השנייה מולה - יוצאו נגדן צווי הרחקה מהמקום לתקופות ממושכות.

עו"ד חגי אברהמי, הממונה על הייעוץ המשפטי למשרד, הסביר כי ההוראות נועדו לשמור על קדושת הכותל ולהבטיח את מימוש זכות התפילה של כלל הציבור, וכן שלא תהיה הפרה של האיסורים שבדין.

"הנחייה זו תקפה כלפי כולי עלמא. כל גורם שפעל בניגוד להוראות הממונה ובניגוד להסדרי התפילה ברחבת הכותל יהיה חשוף להפעלת הסמכויות הנתונות לממונה מכוח הדין", הדגיש אברהמי.

היועצת המשפטית של נשות הכותל, עו"ד אורלי ארז לחובסקי, גיבה על המכתב, ואמרה: "רב הכותל מוסמך לתת הוראות להבטחת האיסורים הקבועים בתקנות המקומות הקדושים. נשות הכותל לא הפרו שום איסור והן פועלות לאור פסיקת בית המשפט המחוזי מלפני חמש שנים, ולכן אין כל עילה להרחקתן מהכותל.

"אנו נדהמות מעזות המצח של רב הכותל - בגיבוי המשרד לשירותי דת - שתחת להרחיק את מי שמפריעות לתפילתן של נשות הכותל ונוקטות באלימות קשה נגדן מזה שנתיים ימים מנסה לאיים על נשות הכותל המבקשות לממש את זכותן להתפלל כדרכן".