ליאורה מינקה ל'כיפה': "נשבית את המעונות - השנה לא תיפתח"

יו"ר 'אמונה' ליאורה מינקה הודיעה בכנס חירום של מפעילי המעונות בפיקוח כי השנה לא תיפתח והמעונות ישבתו. "הענף בקריסה. המדינה צריכה לקחת אחריות"

חדשות כיפה יהונתן קליין 15/08/18 13:52 ד באלול התשעח

ליאורה מינקה ל'כיפה': "נשבית את המעונות - השנה לא תיפתח"
כנס החירום של מפעילי המעונות, צילום: יוסי זליגר

האם המעונות שבפיקוח המדינה בדרך לשביתה כללית? בכנס חירום שהתקיים היום, בו השתתפו למעלה ממאה המפעילי המעונות אשר נמצאים תחת פיקוח המדינה, הודיעו המפעילים כי לא יפתחו את שנת הלימודים הקרובה. ליאורה מינקה, יו"ר תנועת 'אמונה', המפעילה כ-140 מעונות ברחבי הארץ, אמרה בשיחה עם 'כיפה' כי "הענף בקריסה, אין מטפלות והמדינה לא לוקחת אחריות. הגיע הזמן שבמקום דיבורים נעבור למעשים." עוד אמרה מינקה: "אנחנו לא שובתים, אלא פשוט מודיעים שבמצב הנוכחי אין לנו יכולת לקחת אחריות ולפתוח את המעונות. חסרות מטפלות, והמטפלות שיש לא מתוגמלות."

בכנס השתתפו למעלה ממאה גופים המפעילים מעונות בכל רחבי הארץ, כולל ערבים, חרדים וחילוניים. ודיברו בו גם מיכל דליות (סופר נני) ושרה ב"ק. לדברי מינקה היא הופתעה מההסכמה הגורפת שהיתה בקרב המפעילים לגבי ההשבתה. 

מתוך הכנס

מתוך הכנסצילום: ללא

"משרד העבודה והרווחה (האחראי על מעונות היום שבפיקוח), לא נותן לנו מענה" אמרה מינקה, "נפגשנו עם השר (חיים כץ), הוא הסכים עם כל מה שאמרנו אבל אמר שאין לו איך לעזור לנו. אנחנו לא יכולים להתמודד עם אי לקיחת אחריות כזו. הצענו גם הצעות משלנו, למשל שילוב בנות שירות במערך המעונות, ואף אחד אפילו לא חזר אלינו. הגיעו מים עד נפש".

בהודעה שהוציאו שלושת הגופים הגדולים המפעילים מעונות, אמונה ויצ"ו ונעמ"ת, נאמר: "המדינה מתנערת מאחריותה לחינוך בגיל הרך ומקפידה לדחוק את כולנו לפינה, עד הקצה ממש. הדאגה לגורל הילדים וחינוכם משותפת לכולנו, ונדמה כי אין מי שחולק על העובדה שאנו נמצאים באחד מרגעי השפל. הרי בדיוק בשל כך התכנסנו.
לכן, עוד בשלב ההכנות לכנס והדיונים המקדימים, החליטו שלושת הארגונים הגדולים - נעמת, ויצ"ו ואמונה, המפעילים יחדיו כ-500 מעונות ברחבי הארץ - להסיר מעליהן אחריות ולהחזיר את מפתחות הניהול, שנמסרו להן מתוך הערכה למקצועיות ולניסיון רב השנים.
כיום יש 2100 מעונות יום בישראל, מתוכם 1430 מעונות יום מתוכם לא יפתחו ב-2 בספטמבר את הלימודים. בנוסף, חסרות 4200 מטפלות בתחום המעונות. אנו מודיעים בזאת שהמעונות שלנו לא ייפתחו עם תחילת שנה"ל בעוד כשבועיים."

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: משרד העבודה והרווחה מודע למצוקת המטפלות אולם פתרון לעניין השכר והתקינה תלוי בתוספת תקציבית מהאוצר.
החל מינואר 2017 ניתנה תוספת תקציבית שאיפשרה את העלאת שכרן של המטפלות בכ- 400 ש"ח נוספים מדי חודש לשכרן.
בשנתיים האחרונות המשרד משקיע מאמצים רבים להרחבת היצע מעונות היום, הן בגיוס תקציבים של למעלה ממיליארד ש"ח והן בהאצת הרשויות המקומיות לניצול תקציבים שקיבלו לטובת בינוי מעונות יום. פעולות אלה הביאו להוספת למעלה מ-300 מעונות חדשים עבור 22,500 פעוטות שהצטרפו למערך המפוקח והמסובסד של המדינה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ מסר בתגובה:
״המאבק של הארגונים צודק, יש להגדיל את התקינה וכן את משכורות המטפלות. לצערי, לא הצלחתי לשכנע את האוצר בנחיצות תוספת תקציבית. מקווה כי מחאת הארגונים תניב פרי לטובת טיפול טוב יותר בפעוטות״