נציגי יו"ש לא יוכלו להשתתף בבחירות למועצת הרבנות הראשית

האם נציגים תושבי יהודה ושומרון לא יוכלו להיבחר לגוף הבוחר את מועצת הרבנות הראשית? המשרד לשירותי דת: "הכתובת נמצאת במשרד המשפטים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/18 16:30 כה באב התשעח

נציגי יו"ש לא יוכלו להשתתף בבחירות למועצת הרבנות הראשית
ישיבת מועצת הרבנות הראשית, צילום: דוברות הרבנות הראשית לישראל

תושבי יהודה ושומרון לא יוכלו להיות חברים בגוף הבוחר את מועצת הרבנות הראשית, כך פורסם היום באתר 'וואלה'. הגוף הבוחר מורכב מ-150 חברים, נציגי השלטון המקומי, ח"כים ומינויים ישירים של השר לשירותי דת, העתידים לבחור בקרוב את 16 נציגי מועצת הרבנות הראשית, שהיא ה'מועצה העליונה' של הרבנות הראשית לישראל.

ע"פ הפרסום, מפרוטוקול של ישיבת הוועדה לבחירת מועצת הרבנות הראשית שנערכה במשרד לשירותי דת בחודש שעבר, הצהיר נציג הלשכה המשפטית כי תושבי יהודה ושומרון הוסרו מהגוף, "שכן", כך כלשונו, "אנו מתייחסים רק ל'ישראל הקטנה'".

בועדה עצמה התעוררה התנגדות: חלק מחברי הועדה ובהם יו"ר הועדה, הרב דוד לבנון, טענו שאין זה סביר שאזרחים ישראליים יופלו בגלל מקום מגוריהם, והועדה דרשה לקבל חוות דעת משפטית נוספת בנושא. ובנוסח החלטת הועדה שהובא בוואלה נכתב: "אנו חברי הוועדה חושבים שיש לכלול אותם ברשימות, וזאת משום שהם כפופים להנחיות הרבנות הראשית. בנוסף הם גם בוחרים לכנסת ואין כל הגיון לומר שנמנע מהם את האפשרות לבחור למועצת הרבנות הראשית, ויש לבדוק אם יש מניעה משפטית או חוקית לכלול אותם באסיפה הבוחרת".

מהמשרד לשירותי דת נמסר: "הכתובת לטענות היא במשרד המשפטים. המשרד לשירותי דת פנה כבר לפני שנים למשרד המשפטים ע"מ לקבל הוראת שעה כזו, שתכלול את נציגי יהודה ושומרון בגוף הבוחר. הוועדה לבחירת מועצת הרבנות הראשית עשתה כל שביכולתה לכלול את תושבי יהודה ושומרון באסיפה הבוחרת את מועצת הרבנות הראשית. עמדת משרד המשפטים שהוצגה בישיבת הוועדה היא כי על פי החוק במדינת ישראל אין אפשרות משפטית לכלול באסיפה הבוחרת נציגים תושבי אזור יהודה ושומרון. למרות העמדה, הוועדה שבה ופנתה למשרד המשפטים על מנת שישקול את עמדתו בשנית, עד כה אין שינוי בעמדתם."

הרבנים הראשיים

הרבנים הראשייםצילום: פלאש 90

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר בתגובה: "לא יקום ולא יהיה. חוצפה שנושא כזה עולה בכלל אחרי חמישים שנות התיישבות מפוארת. אזרחי ישראת תושבי יהודה ושומרון אינם אזרחים סוג ד' ולא ניתן להפלות אותם על רקע מקום מגוריהם. אפנה בימים הקרובים לראש הממשלה ולשרים הממונים - שר הדתות, שר הביטחון ושרת המשפטים, בדרישה לבצע לאלתר את התיקונים הנדרשים בחוק כדי שתושבי יהודה ושומרון לא יודרו מהליך הבחירה, ולדחות עד אז את הבחירות למועצת הרבנות הראשית. זהו אבסורד שלא ניתן לקבל ואין לי ספק שיתוקן."

ח"כ שולי מועלם-רפאלי, החברה בגוף הבוחר, מסרה בתגובה: "הפליית יהודים על ידי פקידים ממשלתיים איננה מתקבלת על הדעת. כחברה בגוף הבוחר את מועצת הרבנות הראשית מטעם הכנסת וכתושבת גוש עציון אפעל באופן אישי לעצירת פעולתו של הגוף הבוחר כל עוד העניין לא יוסדר. בשעה שישראל נאבקת בגורמים בארץ ובעולם הפועלים להפלות את תושבי יהודה ושומרון, פקידים משפטיים מדירים ומפלים אזרחים ישראלים מלהשפיע על אחד הגופים החשובים לחייו של כל אחד ואחד מאזרחים אלה. הדבר הנכון, הראוי והמתבקש הוא החלת הריבונות הישראלית בשטחי C ומתן פתרון אמיתי להפליה זו."

ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן כינה את ההחלטה "שערורייתית" ואמר כי היא "מדירה את תושבי יהודה ושומרון מהזירה הציבורית, מהווה תקדים מסוכן ויש לבטלה לאלתר". לדבריו, "יהודה ושומרון בכלל וגוש עציון בפרט הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל, ושום פקיד בדרגה כלשהי לא יוכל לשנות עובדה זו. אנחנו לא אזרחים סוג ב' וניאבק על כך שהחלטה זו לא תיושם. אני מצפה מהגוף הבוחר של הרבנות הראשית לסרב לכנס את הדיונים מרגע זה ועד להסדרת העניין. אין כאן כל היגיון ואין כאן כל רעיון. אם לממשלת ישראל אין דרך חוקית להעניק זכויות שוות לתושבי יהודה ושומרון, והרי העובדה הזאת מעידה כאלף עדים שהגיע העת להחיל את החוק הישראלי ביו"ש ויפה שעה אחת קודם".

יו"ר האיחוד הלאומי השר אורי אריאל: מדובר בשערורייה שאין כמותה. אזרחי יו"ש הם אזרחים מן המניין, הדרתם מבחירת חברי מועצת רבנות ראשית היא אינה באה בחשבון. תרומתם לחברה הישראלית ראויה להערכה רבה בכלל התחומים, כמו ביטחון, חינוך התיישבות והרשימה עוד ארוכה. אפעל לביטול הדרתם של תושבי יו"ש, כמו כן, אני סמוך ובטוח כי שרת המשפטים ושר הביטחון לא יאפשרו מציאות עגומה זו הלכה למעשה".