נציב תלונות החיילים: "הועדה שהקים הרמטכ"ל לא אובייקטיבית"

נציב קבילות החיילים אלוף (במיל') יצחק בריק הוציא מכתב חריף לראש הממשלה ובו הוא מבקר את החלטת הרמטכ"ל להקים ועדה פנימית לבחינת מוכנות הצבא. "אין זה מתאים כי הצבא יבחן עצמו בסוגיה רגישה שכזו". ח"כ מוטי יוגב: "צריך לוודא שגם גופי ביקורת שמחוץ לצה"ל עומדים על תמונת המצב"

חדשות כיפה מירב כהן 04/10/18 10:45 כה בתשרי התשעט

נציב תלונות החיילים: "הועדה שהקים הרמטכ"ל לא אובייקטיבית"
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, צילום: Isaac Harari/Flash90

נציב קבילות החיילים, אלוף (במיל') יצחק בריק, שלח מכתב לראש הממשלה ובו הוא מפציר בו לכונן ועדה חוץ צה"לית ובלתי תלויה. 

בריק טוען שהועדה הפנימית שמינה הרמטכ"ל אייזנקוט לבחינת מוכנות צבא היבשה למלחמה אינה אובייקטיבית: "אין זה מתאים כי הצבא יבחן עצמו בסוגיה רגישה שכזו שבמידה מסוימת בוחנת את מידת האחריות של הדרג הבכיר בצה"ל"

בין היתר טוען בריק כי "בדו"ח שבנדון אני מציג נושאים המעידים על כשל במוכנות צבא היבשה למלחמה, חמור אף מזה שהיה בנושאים אלו, בתקופת מלחמת יום הכיפורים. אין ביכולתה של ועדה פנימית בראשותו של מבקר צה"ל,תא"ל (במיל') אילן הררי הנתונה למרות הרמטכ"ל, להכיל בתוכה את עוצמת הליקויים החמורים ואת מורכבותם".

נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון,את הדו"ח השנתי לשנת 2017. מהממצאים העיקריים שניתן ללמוד כי פחות ופחות קצינים מעוניינים להתחייב לשירות צבאי ארוך וכי קיצור שירותם הצבאי של החיילים מוביל לקושי ביכולת לעמוד במשימות.

מפקד זרוע היבשה והרמטכ"ל טענו שדו"ח של הנציב אינו מדויק וכי מוכנות צבא היבשה טובה מאי פעם אולם הרמטכ"ל החליט הקים ועדה פנים צה"לית שתעסוק בנושא. כעת טוען האלוף בריק כי לא ועדה כזו לא תיכנס לעובי הקורה ולא תלמד את הכשלים של הצבא. 

חבר ועדת המשנה למוכנות צה"ל בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) מתייחס לעימות בין נציב קבילות החיילים האלוף במיל' יצחק בריק לרמטכ"ל גדי איזנקוט בנוגע לדוח מוכנות הצבא למלחמה: "בריק צודק בביקורתו העניינית. אך למען מוכנות טובה יותר של צה"ל ולמען ביטחון ישראל". חבר הכנסת הוסיף כי צריך לבחון הקמת ועדה בלתי תלויה "חובת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת להמשיך בביקורתה ולוודא שגם גופי ביקורת שמחוץ לצה"ל ואף שר הביטחון והקבינט, עומדים על תמונת המצב ופועלים גם הם למוכנות צה"ל והבטחת ניצחונו במלחמה"