נציב קבילות החיילים במתקפה על צה"ל: "לא רוצה שנחזור לקטסטרופה של יום הכיפורים"

האלוף במיל', יצחק בריק, התייחס בדיון מיוחד בוועדה לענייני ביקורת המדינה, למתקפה נגדו מצד בכירי צה"ל, "מכיר את הצבא יותר מכל אחד שיושב היום בצה"ל. הפחות טוב והבינוני הולך ומשתלט". נציג צה"ל: "אנחנו צבא מבוקר מאוד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/12/18 09:44 ד בטבת התשעט

נציב קבילות החיילים במתקפה על צה"ל: "לא רוצה שנחזור לקטסטרופה של יום הכיפורים"
צה"ל מעביר דיווחים מוטעים לקבינט? נציב קבילות החיילים, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

על רקע המאבק עם הקצונה הבכירה בצה"ל, הגיע היום (רביעי) נציב קבילות החיילים היוצא, האלוף במילואים יצחק בריק, לדיון מיוחד בוועדה לענייני ביקורת המדינה, בנושא טענותיו כי צה"ל אינו מוכן לאתגרים העומדים מולו

"יש תהליך הידרדרות במשך שנים ששיאו הגיע בשנים האחרונות", אמר והוסיף כי "הפחות טוב והבינוני הולך ומשתלט על הטוב".

לדבריו, "בשלוש השנים האחרונות נוצר מפגש קטלני בין קיצוצים דרסטיים לעתים לא אחראיים וקיצור שירות הבנים שיצר פערים קריטיים בין המשימות לבין כוח האדם שצריך לבצע אותן. לכל זה מצטרפת התרבות הארגונית הקלוקלת".


(דוברות הכנסת)

בתקופה האחרונה פרסם האלוף בריק דוח מיוחד, ובו העלה טענות קשות בדבר מוכנות הצבא ובעיקר מתח ביקורת על אי היכולת לשמר את כוח האדם. קצינים בכירים תקפו אותו על הדברים וטענו כי הם אינם נכונים. לצד זה, מינה הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, ועדה פנימית מיוחדת שנועדה לבחון את הטענות.

נציב קבילות החיילים, שיסיים בקרוב עשור בתפקידו, השיב לביקורת בדיון ואמר כי הוא "מכיר את הצבא יותר מכל אחד שיושב היום בצה"ל. לא רוצה שנחזור לקטסטרופה שלפני מלחמת יום הכיפורים. חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה חיצונית דוגמת ועדת וינוגרד".

בהמשך הוא ציין כי הוא "היחידי שנמצא ארבע שעות בכל יחידה ומדבר עם חיילים מלב אל לב ועושה ביקורת עומק ושומע את כל". בריק גם האשים את בכירי הצבא כי הם לא מוסרים מידע מדויק לדרג המדיני, "יש חוסר שקיפות ודיווח מוטעה לקבינט. המצגות נראות נהדר אבל בפועל אני עושה תחקירים והכל נראה אחרת. מעולם לא טעיתי בביקורת שהוצאתי".

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט

טענות קשות מצד האלוף במיל' בריק. הרמטכ"ל איזנקוטצילום: מרים אלסטר פלאש 90

עוד הוא טען כי "כל הפקודות במיילים זו שערורייה. רוב המיילים נמחקים וככה אי אפשר לעבוד. לא ייתכן שחיילים נמצאים בתרגיל עם סמארטפונים. לא ייתכן שיש פקודות בקבוצות הוואטסטאפ. במלחמה ההבאה אנחנו בבעיה גדולה. מתנהל כאן שיח שמאבד כל מנהיגות ויש כאן פשוט עולם שהשתגע".

ראש מטה זרוע היבשה, תא"ל אורי גורדין, שנשלח מטעם צה"ל לדיון הגיב לדברים ואמר כי "יש בעיות שצריך לטפל בהם ואני לא מתעלם מכך. הושקעו עוד 2 מיליארד ₪ בזרוע היבשה וזה בשורה גדולה מאוד. עדיין צריך יותר. צה"ל הוא צבא מבוקר מאוד". 

על טענותיו של בריק אמר, "אנחנו לא מורידים פקודות בוואטסטפ. יש פקודה בעניין של הרמטכ"ל וכולם בצבא מקיימים פקודות. כולם בצבא גם משתמשים בסמארטפונים, אבל לא כל קשר באמצעי התקשורת היא פקודה".

ח"כ אייל בן ראובן תקף את האלוף בריק בוועדת הכנסת: "עברת את הגבול. עברת להיות מתועלת רבה לנזק. הפכת מגורם מאוד מכובד לגורם לא רצוי. להגיד למפקדי צה"ל שפיהם וליבם לא שווים? תגיד את זה לרמטכ"ל! מה השתגענו? מה הם משקרים לנו? שלחתי את ילדי למפקדים שפיהם וליבם לא שווים? יש חשיבות לאמון הציבור בצה"ל ויש גבול למה שנעשה כאן".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן