"נפתלי לא רוצה מפלגה ציונית דתית": דיון פנימי סוער בבית היהודי

על רקע הצעת האיחוד של ניר אורבך ותשובת האיחוד הלאומי, הגיע לידי 'כיפה' שרשור פנימי מאחת מקבוצות הוואטסאפ של הבית היהודי. אורבך: "בואו נשב על זה". סמוטריץ': "קדימה". סופר: "תהיה זמין ומתואם עם נפתלי אני מתקשר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/03/18 15:12 כח באדר התשעח

"נפתלי לא רוצה מפלגה ציונית דתית": דיון פנימי סוער בבית היהודי
חברי הבית היהודי בישיבת הסיעה, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

על רקע חלופת המסרים בין ניר אורבך לאופיר סופר התגבר המתח סביב איחוד אפשרי בין שתי המפלגות. כך עלה מדיון סוער שהתחולל באחת מקבוצות הוואטסאפ של הבית היהודי ושהגיע לידי 'כיפה'.

"אנשי האיחוד קדימה אחדו שורות", פתח את הנושא עמיחי סיבוני, יועצו הפוליטי הקרוב של יו"ר הבית היהודי, ששאל בהמשך האם אנשי האיחוד הלאומי מסכימים להצעת האיחוד של השר נפתלי בנט.

מי שענה לו היה ח"כ בצלאל סמוטריץ' שהשיב, "כן. בתנאי שהבית היהודי נשארת מפלגה ציונית דתית. במכתב שלכם היא מוגדרת 'מפלגת ימין יהודית וציונית'. זה לב העניין. אם נסכם על זהות ומצע מוסכמים את השאלות הפוליטיות טכניות אפשר לפתור".

כאן התערב מנכ"ל הבית היהודי, ניר אורבך, שטען כי חלק ממצע המפלגה, שעוסק בנושאי דת, אושר על ידי רבנים בכירים, "2 העמודים הראשונים בחוקה-מטרות ומצע המפלגה- הרב קרוב ז"ל, הרב טרופר ואני ישבנו שעתיים אצל הרב דרוקמן ועברנו איתו מילה במילה. המצע מוסכם. תקומה גם חתמו בעבר על מיזוג מפלגות אז בואו נרוץ". אורבך גם עקץ את חברי האיחוד הלאומי כשכתב, "אגב, לא קיבלתי עדיין את תגובתו של אופיר אלי. שמח שאתם והעיתונים כבר קיבלו".

מוקדם יותר פורסם כי מנכ"ל הבית היהודי, אורבך, שיגר למזכ"ל האיחוד הלאומי מכתב ובו הצעה למיזוג בין שתי המפלגות במסגרתו יתמודדו חברי תקומה בפריימריז למעט השר אורי אריאל שיקבל שריון.

בתגובה ענה סופר במכתב משלו כי מבחינתם הם מוכנים לשבת סביב שולחן המשא ומתן כבר בשבוע הבא וכי "עם רצון טוב ניתן יהיה להגיע להסכם מחייב עוד לפני חג הפסח".

ח"כ סמוטריץ עונה

ח"כ סמוטריץ עונהצילום: צילום מסך

במהלך הדיון בנושא, ניסה סיבוני לאתגר את סמוטריץ' ושאל, "בצלאל במידה והנושא המהותי יוסכם כפי שאתה דורש אתה מוכן לרוץ בפריימריס?". חבר האיחוד הלאומי לא נשאר חייב ופתח במונולוג הארוך שעסק בניתוח כוונותיו של בנט.

"חושב שזו שיטה רעה, הוא כתב ואמר באופן מפתיע כי זה לא מה שיבלום את האיחוד, "זה לא יהיה מחסום. אנחנו רוצים מפלגה ציונית דתית ולא מפלגת ימין יהודית וציונית".

עם זאת, סיפק ח"כ סמוטריץ' תחזית פסימית בנוגע לכיוון אליו לדעתו חותר בנט, "אתה יודע מצוין שנפתלי לא רוצה מפלגה ציונית דתית אלא מפלגת שלטון. הוא יודע מצוין שלהיות ראש ממשלה מתוך מפלגה ציונית דתית זה משהו לא ריאלי בשנים הקרובות. עוטפים את זה בכל מיני מילים יפות של הרחבת שורות וכד' אבל מה שעומד מאחורה זו השאלה האם תהיה מפלגה ציונית דתית או לא".

בהמשך הוא אישר את טענותיהם של רבים אשר מאשימים את הבית היהודי בפעילות מצומצמת בנושאי דת וכן הוא התייחס לדרישת כולנו שעד הבחירות ייעצרו כל יוזמות החקיקה בנושא, "לא סתם הבית היהודי נמנעת כמעט באופן מוחלט לעסוק בסוגיות דת ומדינה וזאת עובדה. לא בכדי ויתרנו בקלות כזו גדולה השבוע על קידום סוגיות דת ומדינה בהמשך הקדנציה".

לדבריו, "מאחר ואנחנו חושבים שיש חשיבות גדולה בקיומה של מפלגה ציונית דתית בנוף במפלגות בישראל אנחנו רוצים לשמר פלטפורמה פוליטית ציונית-דתית (כמובן לצד פרגון גדול לנפתלי כראש ממשלה, אבל לא על חשבון קיומה של מפלגה ציונית דתית).

"אם יהיה ברור שהבית היהודי נשארת מפלגה ציונית דתית מובהקת אפשר בהחלט למזג את המפלגות.  עד אז צריך לשמר את האיחוד הלאומי כמפלגה ולרוץ ביחד כמו בשתי מערכות הבחירות האחרונות. מבחינתי זה לב הדיון ואני מציע לא לנהל אותו רק דרך כתבים אלא בסדרה של פגישות עבודה שבהם הדברים יובהרו ויסוכמו".

התגובה של סיבוני

התגובה של סיבוניצילום: צילום מסך

סיבוני ענה לסמוטריץ' בהודעה ארוכה משלו וכתב: "בצלאל יודע שאנחנו שותפים בהרבה דברים במציאות הזו, אבל זה נשמע קצת חוסר אמון בכלל באופציה של מפלגה דתית כמו שאתה רוצה. אפשר לדון על סוגי הדתיות גם בתוך הר המור וזה לא ייגמר. נפתלי נמצא במקום אחד ופיו וליבו שווים".

לדבריו, "לאף אחד לא אצה הדרך ואני לא יודע מה אפשר ומה לא אפשר מבחינת מפלגת שלטון כי גם אף אחד לא חשב שנשב על שני תיקים משמעותיים עם 8 מנדטים, אף אחד לא חשב שיהיה חוק הסדרה, אף אחד לא חשב שיעבור חוק משאל עם וכו וכו".

בהמשך הוא סיפק ניתוח משלו למציאות הפוליטית וכתב כי "אחרי ביבי יהיה פה עולם אחר עם הרבה פתיחות מחשבתית פוליטית ומציאות גמישה ומשתנה עם אופציות פוליטיות מעניינות. אז אם אתה רותם את הסוס לעגלה ומחליט בשביל נפתלי מראש איפה הוא נמצא אז עניין בדיון". לסיום הדגיש כי "ביום שתגמרו אומר בנפשכם שמוכנים לרוץ יחד עם כולם יהיה איחוד תוך יומיים"

לאחר דברי השניים, פנה סופר לאורבך וכתב: "ניר בוא נקבע באמת למה כל הרעש הזה". אורבך השיב לו: "סבבה. אבל אני לא מוכן להתכנס לדיון אידיאולוגי ולהשאיר את הפרקטיקה בצד. נתתי מתווה פרקטי. תתייחסו אליו. אל תקחו אותנו לדיוני עומק שלא יסתיימו לעולם".

קצר בתקשורת בין שתי הסיעות? שקד וסמוטריץ

מוכן להתמודד בפריימריז כמו חברתו לסיעה? שקד וסמוטריץ'צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

סמוטריץ' לא אהב את הדברים וכתב: "ניר, מבין את הרצון שלך לברוח מ'תחרות אידאולוגית' אבל מבחינתי זו הצדקת הקיום של מפלגות. לא לגדול כדי לגדול. אני לא חושב שאני אידאולוג יותר גדול מאף אחד מהאישים בבית היהודי אבל חבל שאתם מנסים להתעלם מהפיל הגדול שעומד במרכז החדר והוא שאלת אופיה המוגדר והמוצהר של הבית היהודי".

אורבך ענה לו: "בצלאל אני לא מתעלם. מהשאתה מנסה לעשות בחודשים האחרונים באיחוד הלאומי אנחנו כבר עשינו ב2014 והתבססנו על השורשים העמוקים. הנחתי את זה כאן. אז אתה מוזמן להתכנס לתוך הדבר הגדול הזה שמבוסס על רבותינו בבתי המדרש שלנו. דבר שני, הנחתי כאן את המנגנון למיזוג המפלגות עליו חתמו אורי ונפתלי לקראת הבחירות ב2013. במכתב שלי לאופיר פרטתי את הסעיפים המעשיים. בואו נשב על זה".

"קדימה", כתב סמוטריץ', ומזכ"ל האיחוד הלאומי הוסיף כי "צריך לשים את העובדות על השולחן,  יש החפצים במפלגה ישראלית ויש החפצים במפלגה ציונית דתית זהו פער משמעותי שאנחנו חווים ביום יום".

לצד זה, הוא הדגיש כי "למען האחדות אנחנו מוכנים גם לפשרות ואת זה לא עושים בווטצאפ בווטצאפ עושים סיבוב. תהיה זמין ומתואם עם נפתלי אני מתקשר. אני כבר מתואם". ועל כך כתב אורבך: "אופיר אני זמין ומתואם".