ניצחון לעיריית ירושלים: גלריה 'ברבור' תיסגר

ניצחון לעיריית ירושלים: בית המשפט קיבל את תביעת העירייה והורה על פינוי גלריית ברבור מנכס עירוני בו היא פועלת כפולשת ללא היתר. הגלריה אירחה אירועי שמאל קיצוני רבים. אלקין: "לא יתכן שמבנה עירוני ישמש לצרכים פוליטיים רדיקליים"

חדשות כיפה יהונתן קליין 30/08/18 20:26 יט באלול התשעח

ניצחון לעיריית ירושלים: גלריה 'ברבור' תיסגר
הפגנת תמיכה בגלריית ברבור, צילום: ליאור מזרחי/פלאש 90

 בית משפט השלום בירושלים קיבל היום (ה) את תביעת עיריית ירושלים ופסק כי על גלריית ברבור לפנות עד ה- 1.1.19 את הנכס העירוני בו היא פועלת כפולשת ללא הסכם וללא אישור מהעירייה ובניגוד להוראות התוכנית שחלה במקום.

בית המשפט קבע כי "כל המסמכים והטענות שהוגשו בפני בית המשפט אינם מקיימים הגנה. הרשות להחזיק במקרקעין שהייתה- בוטלה ותחתיה לא באה כל הקצאת מקרקעין או חוזה אחר בכתב שניתן לנתבעת להסתמך עליו או שיהיה נושא להוכחות".

הגלריה לאומנות 'ברבור' השוכנת בשכונת נחלאות בעיר, עוררה בשנים האחרונות שוב ושוב את חמתם של גורמי ימין, כאשר קיימה אירועים כמו טקס זיכרון 'אלטרנטיבי' ביום הזיכרון, בשיתוף משפחות מחבלים, השקת ספר על ה'נכבה' הפלשתינית וכן אירוע של ארגון השמאל 'שוברים שתיקה'. בעירייה ובמשרד התרבות פנו שוב ושוב לבית המשפט על מנת למנוע את קיומם של אירועים אלו, אך בכל המקרים נענו בשלילה. היום, כאמור, החליט בית המשפט על סגירת המקום מסיבות אחרות.

עו"ד יוסי חביליו, המועמד לראשות העיר שייצג את 'גלריה ברבור' בתביעה אמר בתגובה: "זה יום עצוב לדמוקרטיה בישראל ולעיר ירושלים ופגיעה קשה בחופש הביטוי. התגייסתי לסייע לגלריה בגלל אמונתי שיש לאפשר להביע דעות שונות ומגוונות, גם בשטחים ציבוריים וגם אם אני אישית לא מסכים להן", מסר חביליו. "בית המשפט אמר בדיון שהסיבה להגשת התביעה הנה דברים שנאמרו בגלריה, אך נימק את מסקנתו בנימוקים טכניים, מבלי שניתנה לגלריה אפשרות להציג ראיות ומבלי שהתייחס כלל לסיבה להגשת התביעה ולנושא חופש הביטוי. אני מאמין שנזכה בערעור ושהגלריה תישאר במקומה".

 

הפגנת תמיכה בגלריית ברבור

הפגנת תמיכה בגלריית ברבורצילום: ליאור מזרחי/פלאש 90

 

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר כי "פסיקתו החד משמעית של בית המשפט מוכיחה מעל לכך ספק כי עמדת העירייה לאורך כל הדרך הייתה נכונה, צודקת וערכית. אנו לא נאפשר פלישה לנכסיה של העירייה ולא נאפשר בשום צורה לעשות בהם שימוש כדי  לפגוע בחיילי צה"ל ובמדינת ישראל. נמשיך לשמור על החוק ועל מוסדות המדינה".

השר לענייני ירושלים זאב אלקין, המתמודד לראשות העירייה, בירך על ההחלטה ואמר: "עיריית ירושלים לא צריכה לארח על חשבונה מקום שנותן במה לאירועי "נכבה" ואירועים בהם מכפישים את חיילי צה"ל ומדינת ישראל. לא יתכן שמבנה עירוני יוחזק שלא כחוק, ישמש לצרכים פוליטיים רדיקליים ויארח ארגוני שמאל קיצוניים כמו "שוברים שתיקה" ו"עיר עמים". 

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג בירך גם הוא על ההחלטה: "הגיע הזמן לשים סוף למי שמשתמש בדמוקרטיה הישראלית כדי לקדם עמדות קיצוניות נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל. זהו ניצחון השכל הישר שאין ספק כי ישמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

מסיעת 'מאוחדים' בראשות אריה קינג נמסר כי: "נציגי סיעת מאוחדים קיימו בשנה האחרונה מאבק עיקש בשם הימין השפוי לסגירת הגלריה, כשכזכור המשנה לראש העיר דב קלמנוביץ הוא הראשון שפנה לראש העיר בדרישה שיורה על סגירת המקום, כשמנגד ראש העיר ברקת משך רגליו והמועמדים לראשות העיר ברקוביץ וחבליו התנגדו לסגירת המקום - אותם חביליו וברקוביץ שמבקשים באופן ציני ומגוחך לצבוע עצמם בצבעי הימין, למרות שברגעי המבחן נצבו לצד השמאל הפלורליסטי רדיקלי. יידעו תושבי ירושלים מי מייצג את הציבור הימני ומי מתחפש לימין לצרכי פופוליזם ופוליטיקת בחירות.

"גלריית ברבור פעלה במבנה עירוני ועשתה שימוש פוליטי ציני במשאבים ציבוריים בצורה שמנוגדת בתכלית לעמדות בה מחזיקים רובם המכריע של תושבי ירושלים. פעולותיה 'התרבותיות' המשקפות את תפישת העולם של השמאל הקיצוני ערערו וחתרו תחת אושיות המדינה, ופעלו בכל דרך אפשרית על מנת לפגוע בלגיטימיות של מדינת ישראל ומוסדותיה, להשחיר את חיילי צה"ל ולתמוך בגופים אנטישמיים. אנחנו מודים לבית המשפט על עשיית צדק ולתושבים הרבים שעמדו לצדנו לאורך המאבק".

שי גליק מנכ"ל בצלמו שחשף את רצף האירועים הלא חוקים והאנטי ישראלים במקום מסר: "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט לפנות את הגלרייה מקומץ אנרכיסטים ושמאל קיצוני שהשתלטו עליו ופעלו בניגוד לחוק ובניגוד לרצון תושבי השכונה המקוריים וארחו במקום ערבי תמיכה במחבלים ארגוני חרם  ותומכיהם    ולהחזיר את הנכס לבעליו האמיתיים תושבי השכונה אוהבי צה"ל ומדינת ישראל. "