"ניצול שואה שהיה בגטו לא אמור לחיות בעוני"

רוב ניצולי השואה אינם יודעים מהן הזכויות המגיעות להם. זו עובדה. בראיון ל'כיפה' עו"ד אביבה סילברמן, מייסדת "אביב לניצולי השואה", קוראת לדור הצעיר לסייע לאבא או לסבא, ניצול השואה לקבל את מה שמגיע לו. ומגיע לו.

חדשות כיפה גלעד כהן 18/12/18 12:32 י בטבת התשעט

"ניצול שואה שהיה בגטו לא אמור לחיות בעוני"
רבים מהניצולים לא יודעים איך לממש את הזכויות שמגיעות להם | אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ניצולי שואה רבים החיים במדינת ישראל זכאים להטבות וזכויות, שרבים מהם לא יודעים כיצד לממש. עמותת 'אביב לניצולי השואה' נוסדה בשנת 2007 במטרה להבטיח את מיצוי זכויותיהם של ניצולי השואה בישראל. העמותה פועלת גם להפצת והנגשת מידע מקצועי בנושא זכויות ניצולי השואה בכל דרך אפשרית וגם מעניקה סיוע  אישי לניצולי השואה במיצוי זכויותיהם ללא כל תשלום מצידם. היום, יום הקדיש הכללי, מייסדת העמותה עו"ד אביבה סילברמן מספרת ל'כיפה' על הזכויות הרבות של ניצולי השואה ומסבירה מדוע כל ניצול שואה שהיה בגטו או במחנה עבודה לא אמור לחיות כיום בעוני.


אביבה מספרת כי רוב ניצולי השואה לא יודעים מה מגיע להם או מה הזכויות שלהם. "כל כך חשוב לבדוק את הדברים. גם דור שני, ברובם אנשים משכילים לא ידועים שלהורים שלהם מגיע המון. זו המומחיות שלנו בעמותה, לדעת מה מגיע לניצולי השואה וללוות אותם את כל התהליך." אומרת מייסדת העמותה, עו"ד סילברמן. "כל כך חשוב להיות עם היד על הדופק היום כי יש זכויות והטבות חדשות וגם מי שבעבר קיבל תשובה שלילית יתכן והיום זכאי לזכויות. לניצולי שואה יש הרבה זכויות וחשוב להכיר אותם."

גם ניצולים מאלגיר ומרוקו זכאים לזכויות

לפי העמותה חיים היום כ-200 אלף ניצולי שואה במדינת ישראל. כ-30 נפטרים כל יום, כ-1000 ניצולי שואה נפטרים בכל חודש. יש ניצולים שהוכרו רק לאחרונה. עובדי כפיה מרומניה שעלו אחרי אוקטובר 1953, ניצולים  מאלג'יר, ממרוקו, וכאלה שעברו את פרעות הפרהוד בעיראק. גם להם יש זכויות. "בעצם מה שקרה, שיש היום יותר ניצולי שואה מלפני חמש שנים בעקבות ההכרה הזאת של המדינה." אומרת עו"ד סילברמן.

לעמותת "אביב לניצולי השואה" יש המון מקרים בהם הצליחו לעזור לניצול שואה לקבל את מה שמגיע לו. אחד הסיפורים הוא סיפורה של עליזה. עליזה, ניצולת שואה בשנות ה-90 לחייה מבאר שבע, עלתה לארץ בשנות השישים מרומניה – אך מעולם לא קיבלה קצבה חודשית מהאוצר, זאת אך ורק משום שעלתה ארצה אחרי אוקטובר 1953. כאשר הגיעה עליזה לנקודת הזכות-מרכז מיצוי זכויות בקהילה, שמפעילה עמותת אביב לניצולי השואה בשיתוף מרכז יום "סביונה" בבאר שבע, היא לא חשבה שהפגישה הזו תשנה את חייה.

עליזה פגשה שם את עו"ד יעל גרטלר, יועצת זכויות של העמותה וסיפרה לה שבמהלך המלחמה היא הועסקה בכפייה בעבודות תפירה עבור הצבא הגרמני. עו"ד גרטלר בישרה לעליזה שבעקבות החלטות מנהליות שהתקבלו לאחרונה היא למעשה זכאית לקבל קצבה חודשית מהאוצר בגין עבודות כפייה, זאת למרות שעלתה לאחר 1953. מכיוון שעליזה לא מקבלת פנסיה ומתקיימת רק מקצבת ביטוח לאומי, מצאה היועצת כי עליזה זכאית גם לתשלום נוסף – תגמול מוגדל לפי הכנסה. עו"ד גרטלר הגישה את הבקשות לרשות לזכויות ניצולי השואה ותוך מספר חודשים הבקשות אושרו וחייה של עליזה השתנו מן הקצה אל הקצה: בחשבון הבנק שלה התקבלה לראשונה קצבה חודשית בסך 7,200 ₪ מהרשות לזכויות ניצולי השואה.
"במשך חמישים שנים לא קיבלתי זכויות רק בגלל הזמן שעליתי ארצה. בגילי המבוגר כבר לא האמנתי שיהיה שינוי לטובה, ואז פגשתי את עו"ד יעל שבישרה לי שאני זכאית לזכויות, ודאגה שאקבל את כולן. זה סכום שיאפשר לי להתקיים בכבוד, ובלי הסיוע המקצועי שלה לא הייתי מקבלת אותו", מספרת עליזה. 

עו"ד אביבה סילברמן, מייסדת העמותה עם ח"כ אלעזר שטרן

עו"ד אביבה סילברמן, מייסדת עמותת "אביב לניצולי השואה" עם ח"כ אלעזר שטרןצילום: פלאש 90

 

לניצולי שואה שמקבלים כבר קצבה יש עוד זכויות 

עו"ד אביבה סילברמן אומרת ל'כיפה' כי יש המון ניצולים שמקבלים את המינימום. משמע, 2,300 ₪ בחודש. "הניצולים האלו לא מבינים שבגלל שהם יותר מבוגרים ויותר חולים היום, אז אחוזי הנכות שלהם עשויים להיות הרבה יותר גבוהים בכפוף להגשת בקשה מתאימה, ואז יקבלו גם יותר כסף. יש היום הרבה מחלות שמוכרות כמחלה או נכות שנגרמה בעקבות השואה. לכן אחוזי הנכות של הניצולים עולים וכך יש להם אפשרות להגדיל את הקצבה החודשית שהם מקבלים מהמדינה."


גם לניצולים שמקבלים קצבה חודשית ממדינת ישראל, מהרשות לניצול השואה, וגם למי שמקבל קצבה חודשית מוועידת התביעות זכאי להשלמה. מדובר בערך 75 אלף ניצולי שואה היום שמקבלים קצבה חודשית. מי מהם שיש לו הכנסות מתחת לתקרה מסוימת, זכאי להשלמה עד לאותה תקרה. "אנשים לא מודעים להשלמה הזאת שיכולה לתת תוספת של אלפי שקלים כל חודש לניצולי השואה." אומרת סילברמן.


לדוגמה, כל מי שיש לו 50 אחוזי נכות והכנסתו החודשית האישית היא פחות מ-9,514 ₪, זכאי להשלמה עד לאותו הסכום. זאת אומרת, אנשים שחיים בעוני שמשתכרים ב-3000 או 4000 ₪ בחודש, יכולים לקבל את ההשלמה עד סכום של 9,514 ₪. חשוב להבהיר כי מדובר פה רק בניצולים שמקבלים קצבה חודשית מהמדינה ולא מי שמקבלים מענק של פעם בשנה. "לא יכול להיות תרחיש שמי שהיה בגטו או במחנה חי היום בעוני. כי המדינה אמורה להשלים להם ל9,514 ₪ בחודש. אנשים פשוט לא יודעים איך לקבל את הזכויות שלהם וזו בדיוק המומחיות שלנו."

המצעד שמקיימת מידי שנה עמותת

המצעד שמקיימת מידי שנה עמותת 'אביב לניצולי השואה'צילום: פלאש 90


גם לדור השני או השלישי יש היום תפקיד חשוב

"המדינה שולחת מכתבים לניצולי שואה הביתה ואומרת להם להגיש בקשה. בדרך כלל הניצולים לא יודעים למלא את זה כמו שצריך. זו בירוקרטיה." מספרת מייסדת העמותה. בעמותה עובדים בשיתוף פעולה עם חלק מהרשויות המקומיות. לעמותה יש מקום קבוע בו עורך הדין שלהם יושב ומקבל קהל, עוזר לאנשים להגיש את הטפסים ועושה את כל המעקב עד שהכסף עובר לחשבון הבנק של הניצול, בלי שהניצול משלם על שירות זה. בעמותה מגיעים לכל רחבי הארץ כדי ללוות ולעזור לניצולי השואה לקבל את מה שמגיע להם מהמדינה. עו"ד אביבה סילברמן אומרת כי המדינה כן עושה יותר היום, המצב השתפר, אבל עדיין המדינה לא עושה מספיק.

כשהעמותה נוסדה, היא התעסקה בעיקר בהפצת ידע על זכויות ניצולי השואה, כיום בעמותה עושים בעיקר ליווי וסיוע אישי של ניצולי שואה ובעצם לוקחים על עצמם את ההליך הבירוקרטי המייגע. "המשימה שלנו היום היא לאתר את ניצולי השואה שאנחנו יכולים לסייע להם." אומרת עו"ד סילברמן. "יש המון אנשים שלא יודעים שאפשר לסייע להם. בגלל זה אנחנו זקוקים הרבה פעמים להגיע לילדים או הנכדים של ניצולי שואה, לדור הצעיר יותר. חשוב לציין שאנחנו עושים זאת ללא תשלום."

עו"ד סילברמן מספרת גם כי חברת BDO בדקה את יעילות פרויקט 'נקודות הזכות-לווי אישי לניצולי שואה' בשיתוף הרשויות המקומיות. "ממה שהם מצאו בדוח שהם הפיקו, הגענו עד היום ל-8,172 ניצולי שואה. הפרויקט הגיע לממדים יותר גדולים ממה שחשבנו. הממוצע של הטבת ניצולי שואה שהצלחנו להשיג לניצול השואה על פי הדוח הוא 36 אלף שקל. אני חייבת להודות שהיינו מופתעים מתוצאות הדוח ולא ציפינו להצלחה כזאת." אומדן ההטבות של העמותה מסתכם ב299 מיליון שקל. ה-ROI סיכמו ל-1 ל-64. כל שקל שהושקע בפרויקט הזה הניב 64 שקלים. "זה רק מוכיח שעדיין, יש פה כל כך הרבה עוד מה לעשות. עדיין יש ניצולי שואה שצריך לדאוג להם." אומרת סילברמן.


מעבר לקצבאות מהמדינה, חלק מניצולי השואה יכולים לקבל גם כסף מגרמניה

ניצולי שואה יכולים כיום להגיש לגרמניה בקשה לרנטות סוציאליות לאנשים שעבדו בגטו ללא כפייה. אנשים שעבדו למשל דרך היודנרט בגטו. ניצולים יכולים להגיש בקשה לגרמניה וכך הם יכולים לקבל מאות יורו ועוד סכומים רטרו-אקטיביים מ1997. "זה יכול להגיע אפילו לסכומים של כעשרות אלפי יורו. העניין הוא שאם אתה לא מבקש בקשה, המדינה לא תגיש לך. ניצולים יכולים לגשת לעורך דין פרטי שיגבה כמובן דמי טרחה. אנחנו עושים זאת כחלק מהעמותה ובחנם." אומרת סילברמן.

גם היום בשנת 2018, 73 שנים אחרי סיום מלחמת העולם השנייה ולמרות שנדמה כי דור הולך ונעלם, עו"ד אביבה סילברמן מקווה להגיע לעוד ועוד ניצולי שואה. המטרה היא לעזור לניצולים לקבל את הכסף שמגיע להם, לעזור להם לחיות בכבוד שהם ראויים לו.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן