"נטלי פורטמן שותפה לארגונים קיצוניים"

בתגובה להחלטתה של השחקנית שלא להגיע לישראל, כתב ראש מכינת "תבור" מכתב פתוח שבו האשים אותה בשיתוף פעולה עם ה-BDS ועיוות ההיסטוריה. "מציע לך ללמוד לעומק את סיפור השואה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/04/18 10:22 ז באייר התשעח

"נטלי פורטמן שותפה לארגונים קיצוניים"
נטלי פורטמן, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

בעקבות החלטתה של השחקנית נטלי פורטמן לבטל את הגעתה לישראל והצהרותיה ביחס להקמתה של מדינת ישראל כבית לפליטי השואה, כתב הבוקר (א') ראש המכינה הקדם צבאית "תבור", עמיחי שיקלי, מכתב פתוח, שבו קבל על העיוות ההיסטורי-עובדתי בדבריה ועל ושיתוף הפעולה עם ארגוני החרם על מדינת ישראל.

בסוף השבוע האחרון הודיעו נציגיה של פורטמן כי לא תגיע לישראל כדי לקבל את פרס "בראשית", זאת משום ש"האירועים האחרונים בישראל היו מאוד מטרידים מבחינתה והיא לא חשה בנוח לקחת חלק באירוע ציבורי בישראל. היא לא יכולה, במצפון שקט, להמשיך עם הטקס". בהמשך היא הוסיפה התבטאות שנויה במחלוקת לפיה "ישראל נוסדה לפני 70 בדיוק כמקלט לפליטי השואה", אמירה שעוררה סערה.

"יהיה צורך ביותר מאמירה מקוממת אחת כדי לגרום לי לאבד את החיבה העמוקה שיש לי לנטלי פורטמן, היא יפהפייה ואצילית אבל במקרה הנוכחי טועה ומטעה", פתח שיקלי.

"אינני מוטרד מהעובדה שהיא נתנה תחמושת נוספת לארגוני ה-BDS, תנועה שאיבדה את המומנטום והחיוניות שלה ונדונה לכישלון. אני בהחלט מוטרד מההשפעה השלילית על צעירים יהודיים וישראלים שלעתים תופסים עמדות של סלבריטאים כתורה למשה מסיני", הוסיף.

"'מדינת ישראל הוקמה לפני 70 שנה כבית לפליטי השואה', קבעה נטלי פורטמן. הבל הבלים. בשונה מהוליווד מדינות לא קמות בן לילה וכזכור התנועה הציונית החלה בפעולה להקמת מדינה עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, ככה שהקביעה כי ישראל הוקמה כבית לפליטי שואה היא פשוט לא נכונה", תקף שיקלי

לדבריו "הטענה לפיה מאורעות השואה סייעו להקמתה של מדינת ישראל היא טענה רווחת, אך מופרכת. טענה זו, מלבד להיותה שגויה מן הצד ההיסטורי-עובדתי, משמשת כיום כראש החץ במתקפה הרעיונית כנגד צדקת קיומה של מדינת ישראל. הקמת המדינה נתפסת בקרב חוגים פוסט ציוניים כעוולה מוסרית שזכתה ללגיטימציה רק בשל השואה.

"בחוגים האנטישמיים החדשים ובתנועת ה-BDS הקמת המדינה זוכה לכינוי השואה ההפוכה, שבה הפכו קרבנות הנאצים היהודים לנאצים החדשים, חיילי צה"ל. השואה לא זו בלבד שלא סייעה להקמת המדינה, אלא היא כמעט וחיסלה את הסיכויים להקמתה", הוסיף.

שיקלי פנה ישירות לפורטמן, וכתב: "נטלי, בעצם הצהרותייך והחלטתך את שותפה לארגונים קיצוניים אלה. הדברים מתחברים לדברים שאמרת בקיץ 2016 כי יש לעסוק פחות בשואה. להפך, נטלי, להפך. מציע לך ללמוד מעט לעומק את ההיסטוריה של עמנו ואת סיפור השואה, כך אולי תביני את גודל טעותך. מותר להודות בטעות - ובמקרה זה זו חובתך המוסרית והיהודית".

בתוך כך, בליכוד תקפו אמש את דבריה של פורטמן לפיהם היא לא תגיע לישראל מכיוון שאינה רוצה להיראות כמי שתומכת ברה"מ נתניהו, ואמרו: "איזו צביעות. נטלי פורטמן מדברת על דמוקרטיה אבל תמכה בארגון וי 15 שניסה במימון ממשלות זרות לשבש בחירות דמוקרטיות בישראל. 

"פורטמן מדברת על זכויות אדם אבל משתתפת בפסטיבלים במדינות שמצנזרות סרטים ושהרקורד שלהם בזכויות אדם רחוק מזה של ישראל. שום תירוץ לא יעזור, פורטמן פשוט מסרבת לקבל את החלטת העם בישראל".

פורטמן עצמה אמרה אתמול כי "ההחלטה שלי הובנה לא נכון על ידי אחרים. בחרתי שלא להגיע לטקס משום שאני לא לרוצה להיראות כמי שתומכת בראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמור לנאום בטקס. בכל מקרה, אני לא חלק מתנועת ה-BDS ולא תומכת בה". 

לדבריה, "כמו ישראלים ויהודים רבים בעולם, מותר לי להיות ביקורתית כלפי ההנהגה הישראלית מבלי לרצות להחרים את המדינה כולה. אני מוקירה את בני משפחתי ואת החברים הישראלים שלי, את האוכל הישראלי, הספרים, האמנות, הקולנוע והמחול.

"ישראל נוסדה לפני 70 בדיוק כמקלט לפליטי השואה, אבל הטיפול הלקוי באלה שסובלים מהזוועות של היום פשוט אינו עולה בקנה אחד עם הערכים היהודים שלי. משום שאכפת לי מישראל, אני חייבת לעמוד נגד אלימות, שחיתות, אי שוויון וניצול לרעה של כוח".