נחשפו בתים חדשים בשיר 'עוגה עוגה'

ארכיון הגנזים של אגודת הסופרים חושף את כתב היד המקורי של יוצר השיר ובו נמצא כי ישנם עוד שני בתים לא מוכרים, והבית הראשון שונה מהשיר האהוב

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/19 10:30 ו באדר ב'

נחשפו בתים חדשים בשיר 'עוגה עוגה'
גן ילדים, צילום: shutterstock

שיר הילדים 'עוגה עוגה', מלווה את ילדי ישראל כבר עשרות שנים, כעת מתברר שהיוצר השיר, אהרן אשמן ז"ל, כתב את השיר המקורי עם עוד שני בתים נוספים, ואילו הבית הראשון שונה מהשיר המוכר. 

אשמן כתב את השיר, כנראה, בשנות ה-20 של המאה הקודמת, ובחלוף השנים נלווה לו לחן עממי. השיר משתמש במילה עוגה במובן של הפועל עג, כלומר לרקוד המעגל. 

בארכיון הגנזים של אגודת הסופרים נמצא בימים האחרונים כתב היד המקורי של אשמן. הבית הראשון הוא: עוגה עוגה עוגה/ במעגל נחוגה/ נסתובבה כל היום/ עד אשר נמצא מקום/ לשבת, לשבת/ לנוח רגע קט.

בנוסף, בכתב היד המקורי הופיעו שני בתים נוספים ולא מוכרים של השיר. הבית השני הוא: עוגה עוגה עוגה/ דגדגים נדוגה/ מן הים אותם נשלה/ וברשת נעלה/ הבאנו הבאנו/ דגים לכבוד שבת. אשמן כתב במקור שורות אחרות ותיקן במחברתו. הבית השלישי הוא: עוגה עוגה עוגה/ עוגה אל תפוגה/ נסתובב ימין ושמאל/ נמלא הדלי בחול/ הביתה הביתה.

אדיבה גפן, יו"ר מכון גנזים של אגודת הסופרים, מסבירה מדוע שונה הבית הראשון והוסרו הבתים האחרים: "לדעתנו, השיר 'עוגה עוגה עוגה' נכתב לפני כ־100 שנה. אנחנו נמצאים כעת במירוץ לקטלג את כל כתבי 800 היוצרים שבארכיונים שלנו והתחלנו בפעולת סריקה אדירה, כאשר הארכיון הגדול ביותר הוא של טשרניחובסקי. הגיע תורם של כתבי אשמן, הוצאנו אותם לסריקה ופתאום התגלה יהלום: מחברת שירים ובתוכה השיר 'עוגה עוגה עוגה' עם בית ראשון שונה לגמרי ממה שכולנו רקדנו ושני בתים נוספים. אין לנו בנמצא עוד טיוטות של השיר, כך שאנחנו מניחים שייתכן שאשמן החליט לשנות את המילים במסגרת תהליכי העבודה שלו, או שבגנים של שנות ה־20 שינו בעצמם את המילים. בכל אופן, כשראינו את המחברת והשיר נותרנו ללא מילים. זו מציאה מאוד מרגשת מבחינתנו ב־69 שנות קיומו של הארכיון".

לדברי יו"ר אגודת הסופרים, צביקה ניר: "לקחנו על עצמנו את החובה והזכות לשמר את ההיסטוריה של הספרות והשירה הישראלית. הדהוד יצירתו של אשמן מאפשר הצצה מדהימה אל מאחורי הקלעים של נכסי צאן ברזל בתרבות שעליה כולנו גדלנו".