נועם פדרמן הורשע: "הייתי עושה זאת שוב"

פעיל הימין נועם פדרמן הורשע בבית המשפט בגרימת נזק לרכב פלשתיני, בזמן שרדף אחרי מחבלים שיידו אבנים על רכבו בחברון. פדרמן אמר לאחר ההרשעה: "אני שלם עם מעשיי. זה מה שהיה צריך לעשות וזה מה שנעשה".

חדשות כיפה יהונתן קליין 13/09/18 10:51 ד בתשרי התשעט

נועם פדרמן הורשע: "הייתי עושה זאת שוב"
נועם פדרמן, צילום: Olivier Fitoussi /FLASH90

פעיל הימין נועם פדרמן, תושב גבעת החרסינה הסמוכה לחברון, הורשע הבוקר (ה') יחד עם בנו בגרימת נזק לרכב פלשתיני. האירוע התרחש בשנת 2014, כאשר פדרמן ובנו נסעו ברחובות חברון ורכבם הותקף באבנים. פדרמן עצר את הרכב והשניים יצאו למרדף אחרי המחבלים משליכי האבנים. האירוע תועד על ידי צלם של ארגון 'בצלם'.

השופט אילן סלע הרשיע אמנם את פדרמן ובנו, אך מתח ביקורת רבה על טענות המדינה, אשר טענה כי פדרמן ובנו לא היו צריכים לעצור כשזרקו עליהם אבנים או לרדוף אחרי מיידה האבנים, אלא להמתין לכוחות הביטחון. המדינה טענה גם כי כשהשניים רדפו אחרי מיידה האבנים הם "לקחו את החוק בידיים".

כאמור, השופט אילן סלע דחה את עמדת התביעה וקבע כי: "לא ניתן לקבל טענה זו. קשה להפריז בחומרת הסכנה שנשקפה מיידוי האבנים על ידי האחר, אשר עמד במרכז הצומת, וכמעט "מטווח אפס" יידה אבנים אל עבר כל כלי רכב שעבר במקום...כאשר אדם עומד בלב כביש ראשי ומשלים מטווח אפס אבנים לעבר חלון הנהג הנהג ברכב שנוסע במהירות גבוהה, מעשיו יכולים להיות קטלניים".

השופט סלע הזכיר בין היתר את רצח אשר פלמר ובנו שנהרגו כתוצאה מיידוי אבנים, את אדל ביטון שנפצע אנושות ונפטרה מאוחר יותר ואת אלכסנדר לבלוביץ' שנהרג בארמון הנציב לאחר שיודו לעברו אבנים וקבע כי: "לא ניתן לבוא בטרוניה כלפי אזרח שרכבו מותקף באבנים והוא נמלט מהמקום כדי להגן על חייו ועל חיי הנוסעים עמו. קשר יותר לקבל התנהלות מעין זו ממי שריון על ההגנה על חיי התושבים במקום, ולכן קשה היה לצפות בסרטון הצבאי ולראות שלפני הגעת הנאשמים חלף במקום ג'יפ צבאי שעל פניו הבחין באחר מיידה אבנים ועזב את המקום מבלי לעשות דבר. הטענה כי הנאשמים חטאו בכל שלא המשיכו בנסיעה שכן היה עליהם להזעיק את כוחות הביטחון כטענת ב"כ המאשימה עומדת בסתירה לנורמה ערכית מוסרית".

במשפט התברר שהסרטון של 'בצלם' שהוגש לבית המשפט נערך באופן מגמתי, כמו גם ששוטר שטען שנכח באירוע העיד עדות שקר. לפני שרכבו של פדרמן הותקף עבר באותו המקום ג'יפ של צה"ל שהותקף אף הוא באבנים, אך החיילים לא ניסו לעצור את המחבלים אלא ברחו מהמקום. לאחר הגשת כתב האישום, בשנת 2015, אמר פדרמן: "חמור מאוד שהתביעה במדינת ישראל הפכה את המותקף לנאשם. כולם יודעים שנזרקו עלי ועל משפחתי אבנים וכל פעולותיי היו לשם הגנה עצמית".

"אני יוצא עם חיוך גם לאחר פסק הדין", אמר פדרמן לחדשות 10. "יש פה מסר סוטה מצד השופט שמצד אחד אומר שעשיתי מעשה גבורה ומצד שני מרשיע אותי. אבל אני שלם עם מעשיי לחלוטין, מההתחלה עד הסוף. זה מה שהיה צריך לעשות. אם מחר יקרה אותו הדבר אני אעשה בדיוק את אותו הדבר, ללא כחל ושרק וללא קשר להחלטת בית המשפט. זה מה שהיה צריך לעשות וזה מה שנעשה".

עו"ד איתמר בן גביר שייצג את בנו של פדרמן אומר כי: "בית המשפט העביר מסר סותר כאשר מצד אחד קבע כי פדרמן ובנו פעלו כהלכה ומצד שני החליט להרשיע אותם. משפחת פדרמן צריכה לקבל צל"ש על מעשיה ולא לעמוד על דוכן הנאשמים".