נהלים חדשים: בצה"ל מקצצים במשגיחי הכשרות

צה"ל החליט לאזרח את מערך הכשרות, ולקצץ בנגדי הכשרות המשרתים בצבא מ-140 ל-20. פורום רבנים במילואים קוראים לעצור את הפגיעה ברבנות הצבאית: "לעצור את הפגיעה הקשה בכשרות ובאמון הציבור בצבא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/01/19 11:59 כז בטבת התשעט

נהלים חדשים: בצה"ל מקצצים במשגיחי הכשרות
חדר אוכל צבאי. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

צה"ל החליט לאזרח את מערך הכשרות בצבא. הרב הצבאי הראשי, הרב אייל קרים, החליט לקצץ באופן דרמטי את מספר הנגדים המשרתים במערך הכשרות - מכ- 140 ל- 20 בלבד, כך פורסם בעיתון 'שביעי'. 

אזרוח הצבא כבר כאן. בהדרגה צה"ל פותח את שורותיו לאזרחים ומקצץ בתפקידים שעד היום חיילים בקבע או במילואים שירתו בהם. הרבנות הצבאית נפגעת לא פעם ממדיניות זו. כעת נודע כי מערך הכשרות הולך לעבוד שינוי דרמטי כאשר רק בצה"ל ישרתו רק 20 נגדים, יתר משגיחי הכשרות יהיו אזרחים.  

הרבצ"ר קרים נימק את הצעד ואמר: "לנוכח אתגר ארוך שנים בכפיפות משגיח הכשרות בקבע למנהל המטבח, אשר משתקף היטב גם בנתוני 'בודק כשרות', ולנוכח השינויים הנדרשים מכלל יחידות צה"ל לקראת התוכנית רב שנתית הבאה, גם אנחנו נדרשים לעדכן ולשכלל דפוסי פעולה ושיטות עבודה".

החלטת הצבא מעוררת התנגדות רבה בקרב. ג', נגד כשרות במילואים, טוען כי נגד הכשרות הוא יד ימינו של הרב הצבאי: "הוא גם סמכות דתית במקום שאין רב ליחידה, והאבא הרוחני של החיילים", לדברי הנגד הוותיק, "בכל המלחמות והמבצעים שהייתי בהם, בדומה לחבריי נגדי הכשרות, נתנו מענה רוחני לפני הקרב, חלוקת תהילים, בעיקר במקומות שלא היו רבנים. דאגנו לעירוב, לחלות ויין לשבת. במלחמות פתחנו תחנות איסוף חללים וטיפלנו במתי מצווה, ובמבצע הבא זה לא יהיה".

פורום רבנים במילואים מצטרף למתנגדים "העשייה הצבאית החשובה של נגדי הכשרות איננה ביקורת מטבח בעלמא, אלא עיסוק אינטנסיבי במטבח, בפילבוקס, בגדודים, בשטחי האימונים, בחירום, במילואים ועוד. ריבוי האתגרים שהרבנות הצבאית עומדת בפניהם לא הולם את הקיצוץ הרחב שהיא סופגת. הרבנות היא החיל הכי קטן בצה"ל, ולצערנו נוגסים ומקצצים בכוח האדם שלה כאילו כל השומן התקציבי נמצא אצלה. פנינו לרבנים הראשיים בנושא, ואנו קוראים לראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז ולרמטכ"ל הנכנס האלוף אביב כוכבי, לעצור את הפגיעה הקשה בכשרות ובאמון הציבור בצבא".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כחלק מבחינה רחבה של כלל מערכי הרבנות הצבאית, החליט הרב הראשי לצה"ל על הקמת צוות עבודה שיגבש המלצות להרחבה משמעותית של אזרוח מקצועות הכשרות. המהלך צפוי להעצים ולייעל את הכשרות בצה"ל ואת מערך הרבנות הצבאית. על מנת לפעול בשקיפות ובשיתוף, עם ההחלטה על הקמת הצוות, הפיץ הרב איגרת לכלל הקצינים והנגדים בחיל ובה עידכן על ביצוע עבודת מטה בנדון. פרטי התוכנית יסוכמו בהליך סדור. חיל הרבנות הצבאית רואה חשיבות עליונה בהעצמת החיל ובכלל זה את תחום הכשרות המוקפד בצה"ל".