מתן כהנא לא פוסל את עוצמה יהודית: "אין לנו פריבילגיה להיות אניני טעם"

איש הימין החדש מספר באולפן כיפה מי ירכיב את רשימת המפלגה: "אני לא יודע להגיד איך תראה הרשימה של הימין החדש", ומה הפערים מול עוצמה יהודית: "מייצגים קו שלא דומה לשלנו בעידוד הטרנספר"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 29/07/19 13:06 כו בתמוז התשעט

מתן כהנא לא פוסל את עוצמה יהודית: "אין לנו פריבילגיה להיות אניני טעם"
מתן כהנא באולפן כיפה, צילום: כיפה

מתן כהנא, איש הימין החדש, מסביר מה הפערים שעומדים בין הימין החדש לאיחוד מפלגות הימין, ועל מי ימליצו לראשות הממשלה אחרי הבחירות הקרובות. 

צפו בראיון המלא: 

למה לא נחתם הסכם עם הבית היהודי? מה היו הפערים? 

"יש עדיין כמה סוגיות במחלוקת ויש רצון של כל הצדדים להגיע לאחדות הזאת. ברור לחלוטין שהפעם אנחנו חייבים ללכת בבלוק טכני הזה ביחד כדי שתהיה ממשלת ימין ביום שאחרי הבחירות. יש את הסוגיה על ההמלצה של בנימין נתניהו לראשות הממשלה שאנחנו עדיין לא שם". 

אתם בדרך לשם?    

"שני הצדדים הלכו כברת דרך אחד לקראת רעהו. אני מניח שהדברים האלה יסגרו. אנחנו אומרים בצורה מאוד ברורה שאנחנו נמליץ אך ורק על איש ימין. לא ניתן למצב של בחירות נוספות אחרי הבחירות הקרובות". 

האם אתה לא חושב שהדרישות של הימין החדש מופרזות עבור מפלגה שלא עברה את אחוז החסימה? 

"הנושא של המקום הראשון הוא בכלל לא חלק במשא ומתן. אני אומר לך שאם היו סקרים שמראים שהרב פרץ מביא יותר מנדטים לאיחוד שמימין לליכוד אז היינו נעמדים אחריו בשורה והולכים אחרי הנהגתו.  

למה אתם מתעקשים על ארבע מקומות בשמינייה הראשונה. יכול להיות שאתם לא מאמינים שתשיגו יותר מ-8 מנדטים? 

"אנחנו רוצים שלכוח האלקטורלי שלנו יהיה ייצוג הולם בכנסת הבאה. אנחנו הגשנו הצעה הוגנת מאוד לאיחוד מפלגות הימין. בכל מקום שתחתכי את הרשימה הזו יש יתרון מובהק לאיחוד מפלגות הימין. מעבר לזה בסקרים, ותכף נגיד שסקרים לא קובעים כי למדנו כולנו על בשרנו את התוצאה, אבל עובדתית אנחנו על תשעה מנדטים והם על ארבעה -יותר מפי שתיים. מעבר לזה, בסקר הגדול שהיה ב-7 באפריל שלוש המפלגות ביחד הביאו 160 אלף קולות. אנחנו מפלגה אחת לבד הבאנו כ- 140 אלף קולות. זה אומר שכל אחת משלוש המפלגות שמרכיבות את איחוד מפלגות הימין הביאה כ-50 אלף קולות. לדרוש מאיתנו שלוש מקומות בעשירייה הראשונה זה פשוט מנותק גם מהסקרים וגם מהכוח האלקטורלי האמתי. גם זה לרעת העניין. מי שרוצה להצביע לנו לא ירצה להצביע אם לא הנציגים שלו לא יהיו במקומות ריאליים ברשימה. לכן כדי שזה יהיה גדול כמו שהסקרים מנבאים, 12-14 מנדטים, צריך להיות ייצוג הוגן לכל אחת מהמפלגות לפי הייצוג היחסי שלה. 

הימין החדש התפרק אחרי הבחירות. למה אתה קודמת ושולי מועלם לא קודמה?

"נחמד שאת אומרת שאני קודמתי למקום השלישי, אם יש מידע שאת רוצה לבשר לי את הבשורה אני אשמח לדעת עליה. איילת שקד, מנהיגת המפלגה, יחד עם נפתלי בנט יקבעו את הרשימה על פי מה שנכון לימין החדש. אני עדיין לא יודע באיזה מקום שולי מועלם. נצטרך לחכות בסבלנות".

 אז כרגע אין לימין החדש רשימה?

"לנפתלי ואיילת יש רשימות של מועמדים אפשריים. אני לא יודע להגיד איך תראה הרשימה של הימין החדש. היא תלויה באיך ייגמר ההסכם עם איחוד הימין. אם המו"מ לא יצלח היא תראה בצורה אחת. אם המו"מ ילך למקום טוב, כמו שזה נראה כרגע, אז היא תראה אחרת. אני סומך על איילת ונפתלי שירכיבו רשימה שמייצגת בצורה הטובה ביותר את המטרות של הימין החדש".  

 על פי כל הדיווחים מי שתהיה במקום הרביעי היא רוני ססובר. למה היא מקודמת ככה? 

"רוני ססובר היא ציונית אוהבת ישראל, מסורתית ומקורבת מאוד לדת, עורכת דין בהכשרתה ופעילה ברשתות החברתיות. היא פעילה חברתית בשכונה שלה ובמקומות נוספים. מדובר באישה מאוד רצינית עם יכולות גבוהות. אני לא יודע באיזה מקום היא תוצב ברשימה שלנו, אבל אם היא תהיה ברשימה שלנו זו תהיה בהחלט בחירה שאנחנו יכולים להתברך בה". 

נפתלי בנט אמר שהימין החדש תהיה ברוח צהר ושבבית היהודי לא נתנו לו למנות רב ציוני לרב הראשי. מה תעשו אחרת? 

"אנחנו מפלגה של יהדות מחברת ומקרבת וזה במגוון רחב של נושאים. כששקד ובנט הצטרפו ב-2013 לקריאה של הרב רונצקי ז"ל ואורי אורבך ז"ל לחבור לבית היהודי  אז הם קראו להם כדי לפתוח את הבית היהודי לקהלים מגוונים. לקראת הבחירות האחרונות איילת ונפתלי אמרו ביושר שהם לא הצליחו במשימה הזאת, ולכן הם כן חשבו שנכון לקדם את העקרונות האלו בהתארגנות פוליטית אחרת והקימו את הימין החדש. אנחנו מאמינים בדרך הזאת ובאמנת גביזון-מדן" 

למה הם לא הצליחו להעביר את זה בבית היהודי? 

"הבית היהודי בפירוש קיבל גוון מאוד חרד"לי. אני אומר את זה בהרבה כבוד והערכה גם לרבנים וגם לפוליטיקאים. רבים מחבריי הם מהזרם הזה. ראוי שהדרך שלהם תקבל ייצוג משמעותי, אבל עובדתית יש לנו לא מעט מחלוקות על הדברים האלו. למשל, אנחנו חושבים שבנות מתגייסות לצה"ל זה בסדר גמור ויש מספיק רבנים שמתיירים את הדבר הזה. גם בבחירת רב ראשי ציוני, בפעם הקודמת זה לא הצליח. נפתלי ואיילת אומרים שהם פשוט לא נערכו לדבר הזה כמו שצריך וגם מהבית היתה התנגדות. הפעם אני מקווה שנצליח לקבוע שיהיה רב ראשי ציוני למדינת ישראל". 

אם הבית היהודי הם חרד"לים למה לא עשיתם עם פייגלין משא ומתן? 

"נפתלי כבר אמר שהדרך הנכונה תהיה ללכת בשני ראשים מימין לליכוד, ראש אחד ימין יותר ליברלי וראש שני חרד"לי, אבל לבסוף החלטנו שלא. אנחנו רוצים לגמור את המו"מ עם איחוד מפלגות הימין כמה שיותר מהר כדי שנתפנה לעשות מו"מ עם אנשי זהות כי עם חלק מהדברים שלהם אנחנו מאוד מאמינים כמו בכלכלה חופשית וליברלית, ואנחנו חושבים שיש להם מקום באיחוד שמימין לליכוד ויהיה מאוד חבל אם הם ילכו בבחירות האלו לבד". 

גם עוצמה יהודית? 

"כן. אני אומר בצורה ברורה יש תהום אידאולוגית פעורה בין תפיסות העולם של עוצמה יהודית לבין התפיסות עולם של הימין החדש. מדובר בבלוק טכני. אנחנו עולים על אוטובוס משותף שיעביר אותנו בבטחה את הבחירות בהצלחה גדולה בעזרת ה'. אחרי הבחירות נלחץ את היד לשותפים שלנו, שעשו איתנו את כברת הדרך הזו, נפרד מהם ונקדם את האג'נדה שלנו". 

מה המחלוקת העיקרית מול עוצמה יהודית? 

"עוצמה מייצגים קו שלא דומה לשלנו גם בדת ומדינה וגם בעידוד הטרנספר שהם מדברים עליו. זו לא דרכנו. ברמה האישית פגשתי את איתמר בן גביר. הוא אדם מאוד נחמד, ציוני ואוהב ישראל. הגם שדרכו אינה דרכנו אני חושב, ואפילו בית המשפט אמר את זה, הוא יכול להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת. בבחירות הקרובות אין לנו את הפריבילגיה להיות אניני טעם ולהגיד אלו כן ואילו לא. הפעם אנחנו לא יכולים לאפשר לעצמנו שאף קול של איש ימין ילך לפח. אני מזכיר שליברמן, בצעדים של שיסוי ושנאה, מודיע שהוא יקשה על הקמת ממשלת ימין אחרי הבחירות. יש לנו משימה קשה וזה להביא 61 חברי כנסת של הימין בלי ליברמן, כדי שתקום ממשלת ימין שתקדם את הדברים שכל מי שנמצא על 'האוטובוס הזה' מאמין בהם. יש בנינו מחלוקות אבל אנחנו מאמינים שהמדינה צריכה ללכת בדרך ימנית". 

בנט ושקד אמרו שהם לא בהכרח ימליצו על נתניהו? 

"הם אמרו שהם לא מתחייבים להמליץ. אמרו שאנחנו נמליץ רק על ראש המפלגה הגדולה בימין, ככל שאני רואה את זה כרגע מדובר בנתניהו. אין לנו משהו אישי נגד נתניהו. אנחנו חושבים שהוא ראש ממשלה טוב שתרם רבות למדינת ישראל והוא עוד יכול לתרום הרבה למדינת ישראל. אבל עובדתית בבחירות האחרונות הוא לא הצליח להקים ממשלת ימין ופנה לאנשי שמאל. הוא פנה לשלי יחימוביץ' וסתיו שפיר, פוליטיקאיות ראויות, אבל חושבות אחרת מאיתנו בכל דבר בערך על הסקאלה. אנחנו כנראה נמליץ על בנימין נתניהו. האם אנחנו רוצים להתחייב על כך עכשיו? לא, אנחנו רוצים להתחייב להמליץ על איש ימין להקים ממשלה ימינית ולא ניתן לבחירות נוספות להיות אחרי הבירות הקרובות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן