מתי מתגלחים ולמה מדליקים מדורות? ל"ג בעומר 2022

אלפי מדורות ידלקו הלילה ברחבי ישראל, ויציינו את תום ימי האבלות שנהגו ישראל בימי ספירת העומר עד תאריך זה. אז איזה מנהגי אבלות בטלים? מתי הספרדים והאשכנזים יכולים להתגלח? ומה עם שמחות וחתונות? כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/05/22 18:21 יז באייר התשפב

מתי מתגלחים ולמה מדליקים מדורות? ל"ג בעומר 2022
מדורת ל"ג בעומר, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מדורות בכל רחבי הארץ ידלקו הלילה (ד') לכבוד הילולת רבי שמעון בר יוחאי ולכבוד היום השלושים ושלושה במניין ספירת העומר. בתנ"ך ובגמרא ל"ג בעומר כלל אינו מוזכר. למעשה, האזכור הראשון לל"ג בעומר הוא מתקופת הראשונים.

על פי המסורת ביום זה התרחשו מספר אירועים: נפסקה המגפה של מותם של תלמידי רבי עקיבא, זהו גם יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי. יש מי שאמרו שביום זה החל גם לרדת המן, כשבני ישראל היו במדבר. במהלך השנים התגבשו מספר מנהגים הנהוגים ביום זה, הבולטים שבהם: הדלקת מדורות ברחבי הארץ והילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון.

מנהגי ל"ג בעומר

הילולת רבי שמעון בר יוחאי

מאות אלפים נוהגים לפקוד את קברו של רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, בל"ג בעומר, יום פטירתו. כיוון שביום זה נפסקים מנהגי האבלות, נוהגים רבים לערוך במקום את טקס החלאקה, בו מספרים את שערותיו של ילד שהגיע לגיל שלוש.

קריאה בספר הזוהר

דרשות רבות המיוחסות לרבי שמעון בר יוחאי, הוכנסו לספר הזוהר. עם התפשטות מנהגי ל"ג בעומר בגולה, בעקבות עליית חשיבותה של הילולת הרשב"י, נוצרה גם מסורת של קריאה בספר הקבלי.

הדלקת מדורות

ברחבי הארץ נוהגים להדליק מדורות. מקורו של מנהג זה בהילולת רבי שמעון בר יוחאי בה היה נהוג להדליק משואות או נרות לזכר רשב"י ולזכר צדיקים אחרים.

משחק בחץ וקשת

חץ וקשת היה כלי נשק נפוץ בימיו של בר-כוכבא. לפי המסורת בל"ג בעומר חל מפנה מכריע בקרבות נגד הרומאים לטובת בר כוכבא, ומכאן מקורו של המנהג לתת לילדים לשחק בחץ וקשת. רק בזהירות. 

משחקי חץ וקשת

משחקי חץ וקשת צילום: Abir Sultan /FLASH90

הפסקת מנהגי האבלות

רבים נוהגים להפסיק את מנהגי האבלות של ספירת העומר בל"ג בעומר, או בצאתו. זאת כיוון שעל פי המסורת ביום זה הפסיקו תלמידי רבי עקיבא למות.

מוזיקה

הרב יעקב אריאל פסק כי מותר לשמוע שירים שאינם מביאים לריקודים ומחולות והגדיר זאת דרך הסולמות: סולם מינור – מותר. סולם מז'ור – בעיה. לשומעים מוזיקה בספירת העומר כדאי לשמוע מוזיקת קודש (חסידי, עברי) שקטה שפורטת על נימי הנשמה ובזכות כך נתעלה כולנו.

חתונה 

בספירת העומר ספרדים נהגו שלא להתחתן עד ל"ג בעומר כולל. אצל האשכנזים יש מנהגים שונים. יש שמתחתנים מל"ג בעומר ואילך. יש שלא מתחתנים מר"ח אייר ועד שבועות ויש שמתחתנים מר"ח סיון ואילך.

תספורת 

בימי ספירת העומר נוהגים שלא להתגלח ולהסתפר, למעט ראש חודש אייר ויום העצמאות. אשכנזים מתגלחים ביום ל"ג בעצמו, כלומר בחמישי הקרוב, ואילו ספרדים מחכים עוד יום אחד ומתגלחים ביום שישי.