מתגבש מתווה פיוס מדורג בין חמאס לרשות הפלסטינית

מצרים מציעה לחמאס ולרשות הפלסטינית מתווה פיוס מדורג, שבסיומו תועבר הזרוע הצבאית של חמאס, עזא-דין אל-קסאם, לאחריות הרשות

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/11/18 12:16 כג בחשון התשעט

מתגבש מתווה פיוס מדורג בין חמאס לרשות הפלסטינית
חמאס, צילום: פלאש 90

ראשי המודיעין המצרי מציעים לחמאס ולרשות הפלסטינית מתווה פיוס מדורג, שיימשך על פני כמה שנים, בסיומו תועבר הזרוע הצבאית של חמאס, עזא-דין אל-קסאם, לאחריות הרשות, כך דווח הבוקר ג'קי חוגי, בגלי צה"ל.

המתווה גובש בידי האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין המצרי, גנרל אחמד עבד אל-חאלק. עבד אל-חאלק ביצע בשבועיים האחרונים ארבעה מסעות דילוגים לאזור, בהם נפגש עם ראשי חמאס ובכירים ברשות הפלסטינית. בביקוריו נחת בישראל ונפגש גם עם בכירים במערכת הביטחונית. 
על פי המתווה שגיבשו המצרים בחודשים האחרונים, תקבל הרשות אחריות אזרחית על הרצועה, הכוללת שליטה על משרדי הממשלה וניהול מלא של המשק הכלכלי. בשלב מאוחר יותר, תקבל הרשות את האחריות על הכוחות לשמירה על הסדר (המשטרה). רק בתום כמה שנים, אם הכל יתנהל כשורה, תעביר חמאס גם את הזרוע הצבאית שלה לאחריות הרשות. בתווך ייערכו בחירות לפרלמנט הפלסטיני ותאושר חוקה חדשה. 
הנוסחה המצרית כוללת לוחות זמנים ומפת דרכים מפורטת לכל שלב. בחמאס מוכנים לבחון את ההצעה בחיוב, ועתה מצפים המצרים לתגובת הרשות הפלסטינית. אבו מאזן התנגד בתוקף לאורך השנתיים האחרונות לפיוס, שאינו כולל קבלת אחריות מלאה של הרשות על כל מנגנוני הביטחון ברצועה. לתפיסתו, התבססות משטר נפרד בעזה מרחיקה את הסיכוי להקים מדינה פלסטינית שתכלול את עזה והגדה.