משרד הבריאות מאיים: חיסון בכפייה לתושבי איתמר

בעקבות שישה אבחונים של חולים בחצבת, נקראו כל התושבים עד גיל 18 להתחסן. במשרד הזהירו מפני הטלת סנקציות על מי שיסרב לחסן את ילדיו, זאת בעקבות התנגדות שבה נתקלו מצד תושבים

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/05/18 09:49 טו בסיון התשעח

משרד הבריאות מאיים: חיסון בכפייה לתושבי איתמר
חיסון, צילום: pixabay

במשרד הבריאות מזהירים את תושבי היישוב איתמר להתחסן נגד חצבת, ואף מאיימים להפעיל סעיף מיוחד בפקודת בריאות העם שמאפשר להטיל סנקציות על מי שיסרב לכך. האזהרה הגיעה לאחר שבשבועות האחרונים אובחנו שישה תושבים מהיישוב כחולים במחלה, ותושבים עד גיל 18 נקראו להתחסן.

על פי הפרסום ב"ישראל היום", במכתב ששלח בשבוע שעבר ד"ר ערן קופל, רופא נפת פתח תקווה במשרד הבריאות, לראש מועצת שומרון, יוסי דגן, נכתב כי "מתוך חמישה מקרים שאובחנו בימים האחרונים מקורם של ארבעה ביישוב איתמר. תושבי היישוב מהווים כשליש מסך מקרי התפרצות הנוכחית והתחלואה בקרבם נמשכת בקצב מתגבר".

בעקבות כך קרא ד"ר קופל לתושבים לחסן את ילדיהם, וציין במכתבו שחלק משמעותי מתושבי איתמר הם "מתנגדי חיסונים מוחלטים. תופעה זו של התנגדות לחיסון מכל סוג שהוא רווחת בקרב משפחות שלמות ובקרב מספר דורות ביישוב". 

לאור זאת הוא מאיים כי בכוונתו "להמליץ לממונים עליי להפעיל בדחיפות את סעיף 19 לפקודת בריאות העם, על כל תושב היישוב שיתמיד בהתנגדותו לחסן את ילדיו נגד חצבת, וימשיך לסכנם ולסכן את בריאות הציבור כולו". הסעיף המדובר מאפשר להטיל קנס או מאסר על מי שלא יתחסן באזור שבו יש התפרצות של מחלה מדבקת. את המכתב הפיץ דגן בקרב התושבים, שהחלו להתחסן.

חצבת היא מחלה נגיפית מדבקת מאוד שעוברת מאדם לאדם דרך האוויר, והיא עלולה לגרום לסיבוכים כמו דלקות אוזניים, שלשולים, דלקת ריאות וסיבוכים מסכני חיים נדירים כמו דלקת מוח או תמותה.

באיתמר היו מי שלא אהבו את מכתבו של ד"ר קופל. דובר היישוב אמר: "צר לנו שרופא הנפה מטעם משרד הבריאות בחר לשלוח לגורמים שונים מכתב המשמיץ את תושבי איתמר ללא כל בדיקה וביסוס. רוב ככל תושבי היישוב איתמר מתחסנים דרך קבע, ועד כה על פי הידוע לנו התגלה מקרה חצבת רק במשפחה אחת. החצבת התגלתה אצל תינוקת בת חצי שנה, שאינה בגיל החיסון שהוא שנה, התינוקת נדבקה והדביקה את אמה אשר לא הייתה מודעת לכך שבילדותה לא חוסנה.

"ייתכן שרופא הנפה מודאג בשל מקרים שהתגלו ביישובים הסמוכים לאיתמר ומשויכים אליה מוניציפאלית. סיור קצר בשטח היה מעמיד אותו על טעותו אילו היה בוחר לפעול כפי שמצופה מממנו, ולא להתמודד עם התפרצויות אלו ואחרות באמצעות מקלדת".

הוא הוסיף כי "מכתבו של רופא הנפה מכפיש אוכלוסייה שלמה על לא עוול בכפה, וזאת במיוחד שאנו נמצאים בעידן טכנולוגי בו ניתן לדעת בלחיצת כפתור מי לא קיבל חיסון, ולפעול מולו ישירות ולא באמצעות מכתבים מכפישים שמופצים לכל עבר.

"אנו מזמינים את רופא הנפה לסיור באיתמר, וביישובים הסמוכים לנו, ובהזדמנות זאת מודים לכל צוות הרפואה היישובי והאחות הקהילתית שמנגישה את שירותי הרפואה לציבור".