משחקי נבחרת ישראל לא ישודרו ביו"ש?

התאחדות הכדורגל האירופית דורשת מתאגיד 'כאן' שלא לשדר את משחקי נבחרת ישראל ב'שטחים הפלשתיניים'. השרה רגב: "אופ"א מבקיעה שער עצמי". תאגיד השידור: "שידורי הנבחרת חייבים להיות נגישים לכל אזרחי ישראל"

חדשות כיפה יהונתן קליין 07/10/18 09:26 כח בתשרי התשעט

משחקי נבחרת ישראל לא ישודרו ביו"ש?
נבחרת ישראל בכדורגל. לא תשודר ביו"ש?, צילום: פלאש 90

תאגיד השידור הציבורי 'כאן', זכה במכרז זכויות השידור שפרסמה התאחדות הכדורגל האירופית (אופ"א), באמצעות חברה אמריקאית, לפני כשנה. אך על פי הפרסום הבוקר (א') בידיעות אחרונות, בחוזה שהתקבל בתאגיד נכתב כי זכויות השידור יהיו תקפות בישראל בלבד, לא כולל ה'שטחים הפלשתיניים', יהודה, שומרון וחבל עזה. בחוזה אין התייחסות למזרח ירושלים.

על פי גורמים בתאגיד, זכויות השידור ביהודה ושומרון שייכים לחברה קטארית, שרכשה את הזכויות לכל המזרח התיכון וצפון אפריקה, אלא שהתיחום של זכויות השידור הוא גיאוגרפי. כך שבעצם כל שידור ישראלי החורג מגבולות הקו הירוק יהווה הפרה של זכויות השידור, על פי אופ"א.

הבעיה התעוררה כבר במונדיאל שהתקיים הקיץ, ובתאגיד פתרו את הבעיה אז על ידי שידור באופן שנקלט רק על ידי מפענח ישראלי. כלומר רק מי שברשותו ממיר של אחד הזכיינים הישראלים - כולל עידן+ - יכול היה לקלוט את שידורי המונדיאל של התאגיד. אלא שהחברה האמריקאית המייצגת כיום את אופ"א, CAA11, מציגה דרישות חדשות ומחמירות יותר.

בתאגיד הסבירו לחברה כי אין באפשרותם למנוע קליטת שידורים ישראליים על ידי תושבי יהודה ושומרון, והוסיפו כי מאחר והשידורים לא ייקלטו על ידי לוויין, אלא רק על ידי הממירים הישראליים - הדרישה מיותרת. עם זאת הוסיפו בתאגיד: "התאגיד יחתום רק על חוזה שיאפשר לו לשדר לכלל אזרחי ישראל הן בעברית והן בערבית, ללא קשר לאזור המגורים שלהם", נמסר בהודעת תאגיד 'כאן' לחברה.

נציין כי התאגיד יכול להעביר את השידורים על פי דרישות החברה, אך רק דרך הכבלים והלוויין, דהיינו חברות 'יס' ו'הוט', דבר שיפגע כמובן בצופים שאינם מנויים לאחת משתי החברות.

בהמשך לדברים, פרסם היום (א') בצהריים תאגיד השידור 'כאן' ציוץ בו נכתב: "אנחנו בכאן עומדים על כך כי שידורי נבחרת ישראל חייבים להיות נגישים לכל אזרחי ישראל, בעברית ובערבית, ללא קשר לאזור מגוריהם."

שרת התרבות והספורט מירי רגב הנחתה לבדוק את נכונות הידיעה עם ההתאחדות לכדורגל ואופ"א. ומסרה: "אופ"א מבקיעה שער עצמי. באופ"א צריכים ללמוד ולאמץ את מדיניות פיפ"א - שמירה על הפוליטיקה מחוץ למגרשי הספורט ולהבטיח שספורט יהיה נחלת כולם. זו זכות ללא גבולות ואת גבולות המדינה שלנו לא יקבעו ארגוני הספורט", אמרה השרה רגב.

"תאגיד השידור שממומן מתקציב ציבורי צריך להילחם על מימוש זכויות השידור גם ביהודה ושומרון ולא להיכנע לדרישות הסרק של ארגון אופ"א שנותן רוח גבית למנסים לערער על הריבונות הישראלית וקוראים לדה לגיטימציה נגד מדינת ישראל. יהודה ושומרון אינם נתונים כלל למשא ומתן. הם חלק ממדינת ישראל ומשכך, זכויות השידור חייבות לכלול גם את מאות אלפי אזרחינו המתגוררים שם - הם לא אזרחים סוג ב'", הוסיפה השרה רגב.