מרצים לאוניברסיטת בר אילן: בטלו את כנס פוליאמוריה

מרצים וסטודנטים באוניברסיטה הדתית מוחים על קיומיו של כנס המתעסק ביחסים פתוחים, וסוברים כי אנשי טיפול מוצאים בדגם זה פתרון למשברים בזוגיות: "'פוליאמוריה' היא למעשה מילה מכובסת לניאוף בהסכמה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/19 09:56 י בשבט התשעט

מרצים לאוניברסיטת בר אילן: בטלו את כנס פוליאמוריה
השר בנט באוניברסיטת בר אילן. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: דוברות שר החינוך

הכנס בנושא פוליאמוריה שצפוי להתקיים באוניברסיטת בר אילן בחודש הבא, ממשיכה לעורר סערות. ד"ר מאיר סיידלר, מרצה בכיר במחלקה למורשת ישראל באוניברסיטת אריאל המלמד גם בלימודי יסוד בבר-אילן, קורא לביטול הכנס.  

"לא עוד רומנים מהצד אלא מבנה מסועף, מודע ביותר, מורכב ומשוכלל של יחסים רומנטיים מרובים, וחשוב מכל - חוקי לגמרי, מתוקן מכל וכל, אקדמית ומחקרית..". כך נכתב בהזמנה לכנס בנושא "פוליאמוריה" -זוגיות רבת משתתפים שאמור להתקיים בעוד פחות מחודש במסגרת לימודי עבודה סוציאלית אוניברסיטת בר-אילן.

לאור האמור חתמו מאות סטודנטים מהאוניברסיטה על עצומה הקוראת להנהלת האוניברסיטה לבטל את הכנס, בה נכתב כי "אוניברסיטת בר אילן החליטה להצטרף לאג'נדות קיצוניות שמנסות לפרק את התא המשפחתי".

ד"ר סיידלר הסביר כי "אוניברסיטת בר-אילן היא אוניברסיטה דתית המקדמת את ערכי היהדות, גם באמצעות לימודי היסוד שלה", ומוסיף, "'פוליאמוריה' היא למעשה מילה מכובסת לניאוף בהסכמה. בזמן האחרון בעולם הטיפול הזוגי, ניאוף בהסכמה שודרג לכדי כלי טיפולי. בני זוג שחיים יחד כבר הרבה שנים וזה כבר  לא  זה ... מקבלים המלצה לנאוף כדי 'לרענן' את חיי הנישואים שלהם. מעבר למסגרת הטיפולית, מקודמת על ידי חוגים מסוימים גם תפיסה של 'משפחה פוליאמורית' לכתחילה, כולל גידול ילדים. זה הוא דבר בזוי הראוי לכל גינוי. משמעותו של דבר כזה היא ניסוי בבני אדם, זה דבר חמור ביותר".

"מעבר לפן הדתי", ממשיך ד"ר סיידלר, "למרות שפוליגמיה הייתה נהוגה בעבר הלא רחוק, זה לא הצליח במיוחד ועובדה שרוב החברות זנחו אותו. זה מוביל לקנאה וליחסים לא תקינים. להעלות את זה מהאוב בתור פתרון באצטלה של קידמה וליברליות משמעותו הרס החברה. במיוחד, כשמדובר בגידול ילדים, שם הנקודה הבעייתית ביותר. מעבר לכך, מערכות יחסים שכאלו גם לא יחזיקו מעמד לאורך שנים, ובוודאי לא כשהאנשים יגיעו לגיל זקנה. בסופו של דבר יש כאן ביטוי לאגואיזם בלתי מרוסן וחוסר מחויבות לבן הזוג, כל זה באצטלה אקדמית מתקדמת".

במאמר שפרסם ד"ר סיידלר, כתב בין היתר: "קיום כנס על 'ניאוף בהסכמה' באוניברסיטת בר אילן.. הוא כניעה לרוח התקופה שאיבדה בשם הנאורות כל רסן בתחום המיני".

בסיום דבריו מביע ד"ר סיידלר את התקווה שאוניברסיטת בר-אילן "תשוב להיות ספינת הדגל של אינטלקטואליות שלא מתביישת בזיקתה למסורת היהודית, ותמשיך להעלות על נס את תרומתו של עם ישראל למין האנושי".