מערת המכפלה מוגדרת רשמית כרכוש הוואקף

מכתב ששלח קצין מטה במנהל האזרחי מבהיר כי מערת המכפלה רשומה במדינת ישראל כ"רכוש הוואקף" המוסלמי. מהיישוב היהודי בחברון נמסר: "העובדה שהמבנה שנבנה ע"י העם היהודי מאות שנים לפני הופעת האסלאם מוגדר כרכוש וואקף מוסלמי, אינה מתקבלת על הדעת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/02/19 17:47 ט באדר א'

מערת המכפלה מוגדרת רשמית כרכוש הוואקף
מערת המכפלה, צילום: פלאש, גרשון אלינסון

קצין מטה דתות במנהל האזרחי שלח מכתב לפעיל בשם הרב יחיאל דוד קופפרמן, ובו כתוב כי מערכת המכפלה רשומה במרשם המקרקעין כרכוש של ארגון הוואקף. המכתב נשלח בעקבות פנייתו של האחרון בנוגע להגדרת מערת המכפלה וקבר רחל כמקומות קדושים.


להורדת הקובץ

יש לציין כי ביישוב היהודי בחברון פועלים מזה שנים למען הנגשת המקום הקדוש לאנשים הסובלים מנכות, כמו גם בניית תקרה קבועה למתפללים שתגן עליהם מפני הגשם והקור. אלא שבוועד היישוב היהודי נענים שוב ושוב בשלילה, בין היתר בגלל התנגדותם של הערבים המנהלים את המקום. כעת מובהר כי במנהל האזרחי, גוף רשמי של מדינת ישראל, תיקון הבעיות רחוק מאוד מפתרון - בשל העובדה כי מערת המכפלה איננה מוחזקת בידי המדינה, זאת באופן רשמי.

דובר היישוב היהודי בחברון נעם ארנון אמר בתגובה כי "העובדה שמקום הקניין היהודי הראשון, והמבנה שנבנה ע"י העם היהודי מאות שנים לפני הופעת האסלאם מוגדר כרכוש וואקף מוסלמי, אינה מתקבלת על הדעת. על מדינת ישראל לתקן עוול זה באופן מיידי. יש לזכור שתחת הכיבוש המוסלמי נמנעה מיהודים זכות הכניסה והתפילה במערת המכפלה והיהודים עמדו, מושפלים ומבוזים, ליד המדרגה השביעית. כיום יכולים בני כל הדתות להכנס, וכך גם יהיה בעתיד. 

"השבת הבניין לידי העם היהודי היא צעד ראשון בהסדרת זכויות האדם במקום הקדוש הראשון בהיסטוריה היהודית, המקום בו נמצאים אברהם יצחק ויעקב, שרה רבקה ולאה, המקום בו נמצא ישראל הראשון בעולם, העוגן השורש והיסוד של עם ישראל ומדינת ישראל".

מנכ"ל ארגון "בצלמו",  שי גליק, מסר: "מערת המכפלה הינו שטח השייך לעם היהודי אלפי שנים,  ושום מכתב של אף אחד לא ישנה את זה.


"אנחנו נפעל לתת את כל מלא זכויות האדם גם במערת המכפלה לאזרחי ישראל ולמבקרים הרבים, וכמובן גם לתושבים הערבים המקומיים. אנו דורשים מיידית ממשרד הביטחון לאשר את הנגשת המקום דבר שהינו פעולה הומניטרית גרידא".