מעלעל - מי ידע שככה יגמר השבוע?

כשהעלונים הודפסו עוד היה פה בית ספר ותפילה בציבור היתה משובחת. מה עבר על עלוני השבת ומי מהם צפה את העתיד?

חדשות כיפה דוד פרוידיגר 15/03/20 12:39 יט באדר התשפ

מעלעל - מי ידע שככה יגמר השבוע?
מעלעל, צילום: shutterstock

במדינה שבה כל שעה יש עלינו גזירות חדשות, שכל רגע יש עדכון חדש, בימים בהם גם העיתון שמודפס בחצות הלילה לא תקף עד שהוא מגיע לראשון קוראיו בבוקר, מה נגיד על עלונים שנסגרו כולם השבוע כבר ביום שני והגיעו אליכם רק בשישי בבוקר? 
אין לנו אלא לצטט את דבריו של עקיבא נוביק בטורו ב"שביעי", אותה הוא בכלל כותב על המצב הפוליטי: "הערת אזהרה, כי כבר היו מקרים בעיתוני שבת: הטור הזה, והעיתון כולו, נכתבים בערב פורים. אם אתם נתקלים בניסוח מסויג או במשפט כללי מדי, זה משום שקצב החדשות פה מקשה מאוד על כתיבת מסקנות כמה שעות מראש. שלא לדבר על ימים". אגב, בהמשך נוביק מבטיח לקוראיו כי בשבוע הבא יחשוף למי הוא הצביע בבחירות האחרונות. אנחנו במתח.

לכל הטורים של המדור 'מעלעל'

העובדה שפורים חל במהלך השבוע האחרון, ושהעלונים נסגרו מוקדם יחסית, גרמה לכך שמרבית העלונים יצאו במתכונת מינימאלית של עמודים. הגדילו לעשות ב"שביעי" שם 2 מדורים קבועים – ביקורות הספרים והמסעדות לא פורסמו, וכן מדור "מהדורת השבט" קוצץ בחצי. עם זאת, הדבר לא הפריע להם ב- 3 טורים שונים לפתוח במילים "פורים כבר מאחורינו".
מי שעוד לא השלים עם העבודה שפורים עבר היה העלון "קרוב אליך" שם פרסמו לנו "התוועדות אפטר פורים שהתרחשה בקדם פורים" כלומר ב-י' באדר. כמו כן, הביאו שם כתבה על שחקנים המתחפשים כל השנה. גם ב"שבת בשבתו" קראנו מאמר איך אפשר להמשיך את שמחת הפורים לכל השנה. היחידים שהתקדמו הלאה היו "נופשים", שם במדור הכשרות החלו לכתוב על הכשרת כלים לפסח.

ובכל זאת קורונה. על אף שבתחילת השבוע הקודם ההגבלות לא היו יותר מידי חמורות, וב"ה פורים עבר על רובינו במשתה ושמחה, ושהקורונה בתחילת השבוע הייתה נראית הרבה פחות מאיימת, עדיין השער של "גילוי דעת" התברר למפרע כעדכני מכולם כשהציג לנו תמונה של מטוס ריק מנוסעים בתהליך חיטוי עם הכותרת "הקורונה בישראל". בתוך העלון ראינו התייחסות הלכתית בנוגע לקריאת פרשת פרה לנמצאים בבידוד (אגב, ההתייחסות ההלכתית היחידה לקורונה שהייתה השבת בכל העלונים, אלא אם בטעות פספסתי משהו) וכן מאמר של הרב יוני לביא שמסביר איך להירגע מהחרדות ולהתייחס למצב בצורה רגועה.
גם ב"עולם קטן" נהגו כך, ושם הובאו לא פחות משלוש כתבות ומאמרים שונים העוסקים בנושא החרדה הציבורית מהקורונה עם טיפים והדרכות פסיכולוגיות ורוחניות כיצד להירגע מהפחד ולעבור את התקופה הבאה עלינו בשלום.

גם ביתר העלונים היתה התייחסות לקורונה באופן זה או אחר. בין היתר, למשל ב"שביעי" היתה כתבה על החשש ביישובי יו"ש שהמחלה תעבור משטחי הרשות, ב"שבתון" מאמר של הרב לוביץ' השווה בין פרשת השבוע הבידוד שנגזר על משה רבינו וקרינת עור פניו לקורונה, קראנו גם כתבה על ההשוואה בין הקורונה למגיפות אחרות מתקופת התנ"ך, וקראנו גם ראיון עם הרב בצרי, בו הוא קורא לסינים ולכל אומות העולם להפסיק לעבוד אלילים ועבודה זרה ועל ידי כך יינצלו מן המגיפה. אגב, ב"שבת בשבתו" המילה קורונה אפילו לא הוזכרה.

נתב"ג שומם

נתב"ג שומםצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ועל מי עוד זה השפיע? כמובן על המפרסמים. פרסומות לנופש פסח בחו"ל עדיין פורסמו כרגיל איכשהו, אולם ביניהם חגגו הפרסומות על נופש בארץ ובעיקר בעיקר פרסומות על חברות המספקות אוכל מוכן לפסח תחת הכותרת "הפעם יותר מתמיד". אבל חברה אחת התעלתה על כולם, ופרסמה ב"נופשים" בזו הלשון: "בישראל יש קורונה, באירופה יש קורונה, בארה"ב יש קורונה. בואו איתנו לפסח בקפריסין".

מ"מצב הרוח" למדנו שעורכת המגזין בעלון השכן, "שבתון", הלא היא ליאת שוקרון ילדה בת. עוד למדנו, למי שלא ידע זאת עד כה, כי ליאת היא גם הבת של מוטי זפט, העורך הראשי של "שבתון". מעניין איך ייראו עלוני השבת בעוד עשרים שנה, כשהדור השלישי שזה עתה נולד ייכנס לנעליים המשפחתיות וודאי יערוך גם הוא איזשהו חלק מהעלון. שיהיה מזל טוב.

ולסיום, ניתן הצצה לשתי פרסומות מעניינות שנתקלנו בהם השבת. הראשונה היא הקמפיין המחודש של בתי אמנה לפרוייקט שלהם ביישוב יצהר. ב"עולם קטן" הביאו לנו את תמונתו של רב היישוב, הרב דודקביץ', המשכנע אותנו לבוא לגור ביישוב. כמדומני, שזו הפעם הראשונה שמשתמשים באופן ישיר ברב יישוב בפרסומת ולא במאמר או דבר תורה שמוצג במסגרת קמפיין. אגב, אותה פרסומת מופיעה גם ב"קרוב אליך" שם הרב מוחלף בתושב אחר ביישוב שמנסה לשכנע אותנו לעבור ליצהר כיוון ששם נמצאים קהילות חסידיות רבות.
הפרסומת השניה והלא פחות מפתיעה הוא הקמפיין של מכללת הרצוג. בשבת שעברה, מיד אחרי הבחירות, התפרסמה מודעה גדולה בעלונים בזו הלשון: "אחרי שכולם רדפו אחרי קולות הציונות הדתית, הציונות הדתית דורשת: אל תוותרו על לימוד התורה, על המשפחה, על החינוך, על הבית". בשבוע שעבר פרסומת זו לא נחתמה על ידי אף אחד והיה נדמה כי היא פורסמה על ידי גוף חברתי או א-פוליטי זה או אחר. אך התברר לנו השבוע שזה לא היה אחר מאשר טיזר לקמפיין חדש של מכללת הרצוג. סחתיין.

רוצים לספר לנו חוויות מקריאת עלוני השבת בבידוד? Maalel.kipa@gmail.com ודף "מעלעל" בפייסבוק.  

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן