מעלעל - חוזרים לשגרה

איך השפיעה הקורונה על עלוני השבת? מה עושים אחרי שנגמרו הבחירות ומי ראה את חג הפורים בעלונים? מסכמים את עלוני השבת

חדשות כיפה דוד פרוידיגר 08/03/20 09:44 יב באדר התשפ

מעלעל - חוזרים לשגרה
מעלעל, צילום: shutterstock

אז הבחירות מאחורינו, אבל כרגיל לשנה האחרונה, לא לגמרי. כצפוי, מלבד הודעה של מפלגת ימינה החתומה על ידי בצלאל סמוטריץ' בהודאה לפעילים של המפלגה, לא ראינו אף פרסומת פוליטית השבת. ויותר מכך, פרסומת השער של "מצב הרוח" הוקדשה שוב לפרוייקט נדל"ני.

לכל הטורים של המדור 'מעלעל'

רק שהבחירות היו ביום שני, המדגמים כידוע בשני בערב, אך עד סגירת העלונים בשלישי בערב התוצאות היו נראים אופטימיות יותר לגוש הימין מאשר הם נראים כעת. אם בשלישי בערב עוד היה נראה די בבירור שלמרות הכל נתניהו עוד יקים את הממשלה הבאה, כעת זה כבר פחות בטוח.
כמובן שהדבר גרם לכמה טעויות מביכות. בראשם השער של "שבת בשבתו" שחגג רוב של 61 לגוש הימין, למרות שבמאמר הפתיחה הוא כבר מעט הסתייג. גם הכותרת של אלי סהר לטור ב"שביעי" – "הוא קוסם" נראית היום טיפ-טיפה מוגזמת מידי. מאידך, כל כותבי הטורים והפרשנים של העלונים שכמובן התייחסו לבחירות, גם מיהרו להוסיף הסתייגות על כך שאומנם התוצאות לא לגמרי סופיות, ועדיין התמונה לא לגמרי ברורה, אבל...
מה שכן, כיאה לעלוני המגזר, רובם ככולם גם הספידו את מפלגת ימינה ותהו האם באמת צריך עוד מפלגה מגזרית ושאלו אם היא הגיעה לסוף דרכה. חגי הוברמן כתב ב"מצב הרוח" ועקיבא נוביק כתב בטורו ב"שביעי" שהמגזר בחר שהוא לא רוצה מפלגה מגזרית, וגם איילת שקד התראיינה לכתבה ב"שביעי" על כך שהיא כנראה טעתה ושאולי הציבור מאותת שהוא לא זקוק למפלגה דתית – ראיון שעורר מעט דיון גם ברשת.

מלבד טורים ופרשנויות, היו גם כמה כתבות נחמדות לסיכום הבחירות, כאשר ב"שביעי" ביקשו מעיתונאים פוליטיים, ברובם מהמגזר, לסכם את הבחירות ובפרט את השנה הפוליטית העמוסה שעברה עליהם מנקודת ראותם, כשבכותרת הכתבה נכתב "רק אל תזכירו לידם את הסיפרה 4". אגב, בין העיתונאים המופיעים בכתבה נמצא גם עקיבא נוביק, שכמה עמודים קודם לכן עושה את אותו דבר בטורו הקבוע. לעומתם, אור רייכרט, שכידוע עובד כפרסומאי, בטור האוכל שלו, מסכם שהוא כבר מוכן לבחירות רביעיות ולקמפיין הבא.
גם ב"גילוי דעת" הלכו על אותו רעיון וגם שם הביאו טורים של עיתונאית ושל יועץ תקשורת המסכמים את הבחירות. וכתבה של מספר מומחים בתחומם שמייעצים מה הדבר הראשון שכעת הממשלה החדשה צריכה לעשות. הכותרת לכתבה הזו הייתה "ונהפוך הוא" על אף ששום קשר בינה לבין פורים לא קיים.

סופרים קולות

בחירותצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

פורים עוד רגע כאן, ובעלונים, איכשהו, לא מספיק שמחה וצהלה. אז כן קיבלנו מאמרים תורניים ודברי תורה על פורים ועל שבת זכור, היו גם כתבות על השמחה, על הפחד מליצנים (ב"שבתון"), מאמר על הכשרות של משקאות חריפים, ואפילו ראינו בשבתון גם טור, כנראה חדש, בשיתוף אתר של מתכונים, ובו קיבלנו מתכון להכנת אוזני המן. אבל הכתבה המעניינת ביותר על פורים לדעתי היתה ב"קרוב אליך" שם קיבלנו סקירה מקיפה של אירועי פורים השונים בישיבות, בחצרות החסידים, בטישים השונים ובעיקר מדריך לאן כדאי להגיע ולחוות את החג כהלכתו. מלבד זאת, זכינו לשני מדורים פורימיים היתוליים – האחד במסגרת מוסף הפורים של "עולם קטן" בו לקחו גם השנה את אמיר מויאל, שעשה פארודיה לעולם קטן בשנת 2050 עת ייערך סיבוב הבחירות ה – 54. וב"קרוב אליך" עשו עמוד אחד היתולי שכותרתו "שטו"ת סמס".

לאור מגפת הקורונה, לא מעט אנשים תוהים האם עלוני השבת, בפרט אלה המפרסמים נסיעות לחו"ל וחופשות שונות, ימשיכו לפרסם ולהתפרסם כרגיל. אז בינתיים עושה רושם שכן. עם זאת, בפרסומת של "ענבל תיירות" ב"נופשים", המציעה חופשות בארץ בלבד, נכתב בהדגשה כי "עקב הביטולים הרבים לנופש בחו"ל הביקוש בארץ גובר. מומלץ למהר". מצד שני, בפרסומת המסורתית של שיינפלד ב"שבתון" בה הם מראים כמה מטוסים כבר התמלאו, נראה שהמטוס החמישי כבר כמעט מלא. האמת שאני במתח לדעת האם הוא יתמלא באמת או שמא הוא יתרוקן חזרה עד שבוע הבא.

דוברות תנועת אריאל שלחה השבוע ידיעה שפורסמה בכל עלון מעט אחרת. ב"שביעי" למדנו שבישיבה שהתקיימה בין הנהלת התנועה לעיריית ירושלים סוכם כי בקרוב יוקם מבנה קבע לסניף בעיר. (לאיזה סניף הכוונה – לא ברור. אולי בשביעי חושבים שלאריאל יש רק סניף אחד בירושלים?).
במצב הרוח, לעומת זאת, הידיעה הייתה קצת שונה. שם דווח לנו כי בקרוב יוקם בעיר מבנה קבע להנהלת התנועה.
בשבת בשבתו הופיעה הידיעה המלאה בלי לערוך אותה, ושם התברר כי מה שסוכם בישיבה הוא כי בקרוב יוקם בעיר מבנה משולב שחלקו ישמש סניף של התנועה (שוב – לא נכתב איזה סניף) וחלקו ישמש את משרדי ההנהלה הארצית.
האמת, סביר להניח שמדובר על סניף גבעת שאול – קריית משה שבמשך שנים היה הסניף הגדול והמרכזי של התנועה, וגם ההנהלה הארצית פעלה סמוך אליו. רק חבל שזה לא נכתב במפורש...

צילום: shutterstock

בקטנה:

ב"מצב הרוח" – לאחר ששבוע שעבר כתבנו כי טל עציון הפסיקה לפרסם ראיונות במדורה, השבוע היא שוב חזרה לראיין.

פורים הוא גם "שלושים יום קודם החג" אז ב"גילוי דעת" מצאנו פרסומת למאפיית מצות יד.

במדור הרכב בעלון "נופשים" סקרו לנו הפעם מכונית אודי שעולה, כך על פי הכתבה, כמעט חצי מיליון שקלים. כנראה שעורכי העלון חושבים שלמי שקורא אותם ויש לו כסף כל היום רק לטייל ולנפוש בארץ ובחו"ל, קטן עליו להוציא סכום כזה על רכב...

בטורו של יונתן דובוב ב"מצב הרוח", יצא דובוב, נגד תופעת ימי ההתרמה והמצ'ינג לישיבות השונות. היות והעלונים גם הם מתפרנסים מהפרסומות על ימי ההתרמה האלה, נראה שהיה צריך אומץ לכתוב את הטור ואף לפרסם אותו

הפרסומת הקבועה-משתנה של "כרם רעים" הותאמה לפורים היא הומוריסטית להפליא. השבוע הם בחרו להציע לנו קורס איך לעבור ועדות קבלה ליישוב, כשבסיומה נכתב של"כרם רעים" אין ועדות קבלה.

ולסיום, ילדים יקרים, האם תוכלו לספור כמה פרסומות בעלונים השונים מכילים אוזני המן השבוע?
 

תשובות, דרשות היתוליות לפורים ותגובות אני אשמח לקבל למייל המדור maalel.kipa@gmail.com