מעלעל - יום אחד נחזור לשגרה

שאלות השו"ת שלא קיבלו תשובה, הפרסומות שלא הייתם רוצים לפספס וגם בחירות, 10 ימים לסוף, והעלונים מתחממים

חדשות כיפה דוד פרוידיגר 22/02/20 21:01 כז בשבט התשפ

מעלעל - יום אחד נחזור לשגרה
מעלעל, צילום: shutterstock

מן הראוי שגם הפעם נפתח בפוליטיקה, שכן זה מה שנמצא לנו על סדר היום, בתקווה שזה עומד להסתיים בקרוב, אבל האמת שדי נמאס לי. ומניח שגם לכם. אז נפתח הפעם בדברים אחרים.

לרוב, ככל שבפרשת השבוע יש יותר נושאים, מגוון הדברים שניתן לכתוב בדברי התורה בעלונים, או הנושאים שניתן לעסוק בהם, מתרחב. גם מספר העמותות, החברות או הגורמים האינטרסנטיים שעוסקים בנושא מסויים יעלה לאותו שבוע. פרשת משפטים היא הדוגמא המובהקת לכך. מחד, מספר עמותות, ארגונים ובתי דין לממונות הכריזו על השבת הזו כצפוי כשבת "המשפט העברי". ואכן, כמעט כל עלון עוסק בנושא בצורה כלשהי. הגדיל לעשות "קרוב אליך" שבכתבת השער שלו הקדיש לנושא ראיון ובו ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי מראיינת את פרופ' נחום רקובר, ממובילי המחקר והיישום של נושא המשפט העברי בארץ כיום. אגב, זה שב"קרוב אליך" איש (אשת, למעשה) אקדמיה מראיין איש אקדמיה אחר, ושבכלל נותנים כזו במה לאנשי אקדמיה, זה חריג.

גם מכון משפטי ארץ לא טמן ידיו בצלחת ופרסם מטעמו ומטעם רבניו מאמרים בעלונים שונים, וגם הרבנים עצמם – הקבועים והמזדמנים, כמעט כולם עסקו בתחום זה של המשפט העברי, או לחילופין בעניין צדק חברתי, מוסר יהודי, דאגה לחלש וכד'.

תקופות החגים – חגי תשרי ופסח, ידועים כתקופות הכי עמוסות בתחום הפרסום בארץ. גם במגזר כמובן לא טומנים ידם בצלחת, וכבר מלפני פורים מתחילים העיתונים והעלונים להתעבות בפרסומות – תחילה ביינות, חטיפים, חד פעמי וכד', בהמשך מבצעי רשתות השיווק, אחר כך חומרי ניקוי ומוצרי צריכה ייחודיים לפסח, ולבסוף פרסומות על אתרים, אירועים וכד'. אז השבוע זה התחיל. אומנם בקטנה, אך חברת ליימן שליסל פתחה בקמפיין הפרסום שלה לקראת משלוחי המנות ומילאה את כל העלונים בפרסומת למנטוס. כן, מנטוס שבחודש האחרון קיבל פרסום לא צפוי כהמשך לפרשת הרב ברלנד, הקדימו את כולם. גם רבני צהר תרמו את חלקם בפרסום השנתי לפיו הם מחפשים מתנדבים לקריאת מגילה במקומות שונים בארץ. ומי עוד הזכיר לנו שהשבת ברכנו את חודש אדר? "קרוב אליך". אהרון רזאל במאמרו כותב על אדר המתקרב ובמדור שאלת השבוע עוסקים בנושא השמחה. שאר העלונים עוד עסוקים בבחירות.

עוד דבר שקרה השבוע זה שבאחד מימות השבוע הגיע רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן (גילוי נאות: קרוב משפחתי), ללשכתו שבמועצה דתית וגילה שהמפתח הוחלף ונמנע ממנו להיכנס לחדרו במשך שעות ארוכות. כל העלונים התייחסו לכך, מי יותר ומי פחות. הגדילו לעשות ב"שבתון" שמלבד המאמר של העורכת והמאמר של מוטי זפט, הפרשיה קיבלה התייחסות חריגה מאת "מערכת שבתון" – תואר ששמור לדברים מיוחדים. ב"שביעי" למדו לספר לנו קצת על מאחורי הקלעים של הפרשה והסכסוכים במועצה הדתית בירושלים, ועל הדרך גם כתבו שהרב גם לא קיבל משכורת ונלקח ממנו הרכב בתקופה האחרונה. מי שמעט איכזב זה "מצב הרוח" שפרסמו את העניין בהרחבה אולם רק במסגרת מוסף ירושלים המקומי ולא במסגרת החלק הארצי. לעניות דעתי מדובר על משהו מעבר לרמה המקומית, ועובדה שגם הגיע לתקשורת החילונית הארצית.

ב"שבתון" פרסם הרב עילאי עופרן (רב קיבוץ יבנה, מחנך, פסיכולוג, ואושיית פייסבוק) מאמר חשוב ומעניין על הידרדרות מצבה של התפילה במגזר. הוא כותב על כך שפחות ופחות אנשים המגדירים את עצמם דתיים מגיעים לתפילות, בעיקר צעירים, וגם כאשר כבר פוקדים את בית הכנסת לכשעה וחצי בשבוע, בתפילת שבת בבוקר, זה עם הילדים שלא יפריעו לאמא לישון, ושמרוב "ערימות עיתונים" לא רואים מתפללים.
 

קוראים נאמנים הסבו השבוע את תשומת ליבי לכך שבשבוע שעבר היו שתי פרסומות מענייניות וחמודות שהתעלמתי מהם. למרות שמדובר על שבוע שעבר, כיוון שהשבוע הן הופיעו שוב, אחלוק אתכם גם. הראשונה היא פרסומת הזויה משהו ב"קרוב אליך" וב"עולם קטן" לישיבה שהפתיעה – "ישיבה חדשה לחסידות ולאומניות לחימה". ראש הישיבה, על פי הפרסום, מעבר היותו רב, הוא גם נושא דרגת "דאן 4". בכל אופן, הפרסומת מבטיחה "חגורה שחורה באהבת השם". האם הם התכוונו לגארטעל חסידי או לחגורת קראטה עבה – לא ברור... וכמו שאמר אותו קורא – הבעל-שם טוב מתהפך בקברו, אומר כמה מאמרי חסידות, מניף את ידו ושובר במכה אחת את המצבה שמעל קברו. הפרסומת השניה, שנונה לא פחות, שהשבוע הופיעה המשך שלה, היא הפרסומת של "כרם רעים" בה הביאו כביכול את לוח המודעות שייתלה ביישוב בעוד כמה עשרות שנים, כאשר בכל אחת מהמודעות היה גם איזה חידוד לשוני כלשהו. עוד פריט משובח מבית היוצר של אסף וול וגיל סלוביק. ועוד חוב משבוע שעבר – אחרי שדיווחנו כי במדור הנשים ב"קרוב אליך" הושמטה שם הכותבת, הפעם היא זכתה גם לקבל התנצלות.

במצב הרוח ניסו השבוע לחקות את אחד המדורים הוותיקים במוצש של מקור ראשון – "הפרלמנט". באחד העמודים בעלון הביאו תמונה קבוצתית של מפגש חברתי-היסטורי, תחת הכותרת "הקרייתים בני 60". האם צפוי לנו מדור חדש?

אודה למי שיוכל להסביר לי את התשובה בשו"ת הסמס השבוע. הרב אבינר נשאל: האם מותר ללמוד ביולוגיה בשירותים, שכן לפי הרמב"ם מעשה בראשית הוא חכמת הטבע? ותשובתו היתה: "זה הקשר בין חכמת הטבע לריבונו של עולם". ואני הקטן לא הבנתי על פי זה האם מותר או אסור. תשובה מעניינת ומקורית על נושא אחר שבכותרות היא על השאלה: " האם הרב יעקב אריאל באמת זכאי לפרס ישראל?" והתשובה: הוא לא זקוק לפרס ישראל. יש לו פרס התורה, פרס עם ישראל ופרס רבש"ע. מדינת ישראל זקוקה לכבוד הזה.

 

ומכאן, לקראת סיום – לפוליטיקה. לא נלאה אתכם השבת מי התראיין למי ולאיפה כמו מידי שבוע, אבל נציין את הדברים הייחודיים. כלל הפרשנים וכותבי הטורים דיברו בעיקר על האדישות של הבוחרים ועל הצורך ללכת ולהצביע ולהציל את שלטון הימין. הגדילו לעשות בשער של "שבת בשבתו". שמו שם מעין מעמד של פתקי הצבעה, והרכיבו את האותיות "חייבים לצאת להצביע, ז באדר תשף". בין לבין גם הכניסו פתקים אמיתיים של שמות המפלגות. שימו לב באיזה מפלגות הם בחרו שם – ימינה, שס, ג, הליכוד ועוצמה יהודית. זאת ועוד – האותיות של התאריך בתחילה נראו לי כהמשך של פתקי הצבעה, רק כאלה פיקטיביים שלא קיימים במציאות. רק בעיון בפעם השלישית או הרביעית הבנתי שזה בכלל תאריך הבחירות ולא עוד מפלגות.
ומה עוד? מוטי זפט בשבתון הביע את תמיכתו ודאגתו למועמדים ברשימת "ימינה" שהפכו את השבתות האחרונות למסע כומתה, שכן כל מועמד שובת בעיר או ביישוב ובמהלכה מכתת רגליו לאורך קילומטרים רבים על מנת להיפגש עם כמה שיותר קהילות, שכונות ותושבים. מצב הרוח לקחו כיוון מרענן, וראיינו דווקא את איילה בן גביר, אשתו של, כאשר בעלה מתראיין לעולם קטן במקביל.

בעולם קטן, בעלון המרכזי לא הזכירו כלל את עניין הבחירות והפוליטיקה הפעם, אך מנגד עשו מוסף פוליטי מיוחד. המעניין במוסף היא דווקא כתבתו של נדב גדליה שהלך וחקר את הרשימות הקטנות שאין להם סיכוי לקבל יותר מכמה מאות קולות לכל אחת. בין היתר, במסגרת הכתבה הובאה שם פרסומת נחמדה של "המפלגה הליברלית" ובה תמונה של בקבוקי ממרח חרדל מחברות שונות העומדים זה לצד זה, והכיתוב "אין לנו בעיה עם אף חרדל", זאת כמובן כפראפרזה לקמפיין החרדל של כחול לבן לפני כמה שבועות. גם בגילוי דעת לקחו את עניין הבחירות למקום מעט שונה, כשהם התחילו בשבוע שעבר בפרויקט "מדינה ללא ממשלה" ובה הם מנתחים את ההשלכות על תחומים שונים במדינה עקב העובדה שכבר שנה אין לנו ממשלה. אחרי ששבוע שעבר עסקו בחינוך, השבוע התעסקו בבריאות. חשוב ומעניין.
ומה שבעיקר מעניין זה הקמפיין של יהדות התורה במגזר – אחרי שס וכחול לבן גם הם הצטרפו השבוע רשמית ל"משתה" הקולות מהמגזר, תחת הסלוגן "ימין. למהדרין.". הפרסומת הזו היתה בכל העלונים – מי יותר ומי פחות, כאשר הגדילו לעשות ב"שביעי" שאחרי שבשבועות האחרונים מכרו את פרסומת השער שלהם לכחול לבן ולעוצמה יהודית, השבוע מכרו את החזית לימינה ואת הגב של עמוד השער ליהדות התורה.