מעלעל: זמן הפוליטיקאים - אבל כדאי לנקד

מי הפוליטיקאים שהתראיינו ואיפה, ובאיזה עלון מנסים לאזן לצד השני? למה כדאי לנקד את כותרות הפרסומים, ומי מתאים את התמונות לתוכן העלון? המעלעל עם טור חדש

חדשות כיפה דוד פרוידגר 16/02/20 10:46 כא בשבט התשפ

מעלעל: זמן הפוליטיקאים - אבל כדאי לנקד
מעלעל, צילום: shutterstock

כרגיל, ערב בחירות, נפתח בפוליטיקה. אחרי שלפני שבועיים קמה הסערה בעקבות הפרסומים של "כחול לבן" בעיקר בשער העלון שביעי, ואחרי שבשבוע שעבר "שביעי" לא פרסם את המפלגה, הפעם עוד השער של שביעי נקנה על ידי איתמר בן גביר ועוצמה יהודית. להזכירכם, בשבוע שעבר התקיים ראיון וכתבת שער איתו. האם בשביעי מנסים לאזן בהליכה לקיצוניות השניה?
אגב כחול לבן, הם פרסמו גם השבוע פרסומת שמנסה כביכול להבהיר את כוונותיהם בפרסום נגד החרד"לים, שפורסמה שוב בעלונים הליברליים. בתוך כך, כפארודיה לעלון של מפלגת העבודה-מרצ שיצא בשבוע שעבר, הופץ השבוע ברשת גיליון שבת שיצא כביכול מטעם הרשימה המשותפת, ובראשו דבר תורה מאת אחמד טיבי. אגב, גם אסף וול (הידוע בכינוי העבר "גורנישט" וכיום מנהל משרד פרסום משל עצמו) התבטא שרצה להוציא פארודיה דומה אך הקדימו אותו... 

לכל הטורים של ה'מעלעל'

ומכאן למצעד הפוליטיקאים השבועי – במצב הרוח בחרו לראיין בכתבת שער את ח"כ שירלי פינטו, ראיון שאגב נערך בשפתה – שפת הסימנים. בשביעי נתנו במה לח"כ משה ארבל מש"ס שבין היתר טען (בצדק רב, יש לומר), כי מפלגות הציונות הדתית כמו גם המגזר כולו די הזניח את הציבור הספרדי לאורך השנים. ח"כ לשעבר אורית סטרוק, שלפי הכתבה מתמודדת הפעם ב"ימינה" במקום לא ריאלי מרואיינת בעולם קטן. ח"כ ארבל מופיע במאמר גם הוא ב"עולם קטן" במסגרת מדור מחודש שבו הם פונים למפלגות שונות בשאלה זהה. הפעם השאלה עסקה בעמדת המפלגה בנוגע לריבונות ולתכנית המאה, כאשר מטעם ש"ס השיב כאמור ח"כ ארבל, מטעם הליכוד, כך נכתב, לא התקבלה עמדה רשמית של המפלגה ואילו ח"כים לא רצו לפרסם את עמדתם האישית בטענה שאינה בהכרח תואמת את עמדת המפלגה. ואילו כחול לבן (כן, עולם קטן פנו אליהם גם...) סירבו להגיב.

אורית סטרוק

אורית סטרוקצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מלבד עולם קטן, תכנית המאה הגיע לעלונים נוספים השבת. הרב מנחם ברוד התייחס אליה במאמרו הראשי ב"שיחת השבוע" (מפתיע שעד עכשיו זה לא קרה, אבל היו דברים דחופים יותר בחב"ד שמנעו את זה), וגם ישי לפידות ב"מצב הרוח" כתב על כך כמה הגיגים. אך הגדילו לעשות מועצת יש"ע, וב"שבת בשבתו" המשמש כיום כעלון הבית שלהם, תחת המדור "ישעמדה" פרסמו את מפת הריבונות שלהם בצירוף הסברים מפורטים על העמדה שלהם בכל נושא הריבונות, גבולות, וכד'. (אגב ביום חמישי, אחרי שהדברים הללו כבר יצאו לאור והופצו גם באמצעי התקשורת, פורסם כבר שיש חילוקי דעות בתוך המועצה עצמה לגבי התכנית הזו). הגדיל לעשות חגי הוברמן במצב הרוח שלקח את המפה הזו בדיוק, פרסם אותה גם, ואף הביא קצת מידע מאחורי הקלעים של פרסום התכנית הזו ויחס הממשלה אליה, זאת מתוך שיחות עם גורמים במועצת יש"ע. 

אגב, במצב הרוח נוצר לאחרונה טרנד חדש, בו בכתבות המרכזיות מלבד תמונות של מרואיין, הם מעלים תמונה משותפת של המראיין והמרואיין יחד, תחת הכיתוב "פלוני אלמוני בראיון למצב הרוח". בשבועות האחרונים זה היה עם נחמן שפירא, ואילו השבוע, מלבד נחמן שפירא גם הראיון של פינטו עם הוברמן זכה לתמונה דומה ולכיתוב תואם. 

גם בג"ץ עלה השבוע על שולחן השבת של עורכי העלונים. בעולם קטן הגישו לנו מאמר חריף מאוד שנכתב על ידי הרב יוסף קלנר, מראשי רבני ה"קו" הממלכתיים, בו הוא טוען בכותרתו שבג"ץ מורד בשלטון של מדינת ישראל, ושחייבים לעשות הכל כדי לעצור אותו. מאמרו נכתב במסגרת הדברים שפורסמו בשמו בשבוע האחרון לפיו הוא קורא לשנות את התפילה לשלום המדינה ובמקום להגיד "ברך את מדינת ישראל" לומר הקם את מדינת ישראל". הדברים עוררו סערה וכאן הוא ניסה להסביר אותם, ונראה שהוא הולך לעורר סערה חדשה.
גם מנחם רהט וחגי הוברמן במצב הרוח, כל אחד בתורו, מזכיר את בג"ץ, אך בשני המקרים דווקא ביחס לנתניהו. הם טוענים – שניהם יחד וכל אחד לחוד, שלמעשה נתניהו הביא על עצמו את בתי המשפט ואת בג"ץ למצב הנוכחי, כך שהוא יכול לבוא בתלונות רק אל עצמו. אגב, מבין השורות ניכרת ביקורת חריפה מאוד על נתניהו בכל ההתנהלות שלו בעניין זה של מינוי השופטים, הרכב בג"ץ וכד'. גם נחמן שפירא בטורו מגיע למסקנה דומה שלמעשה ביבי ירה לעצמו ברגל וכעת הוא מאשים את כולם במקום את עצמו.

הרב קלנר מעביר שיעור

הרב קלנרצילום: ישיבת עטרת ירושלים

ט"ו בשבט עבר השבוע, גם חציו הראשון של פברואר, ואנחנו נכנסים לחלקו האחרון של החורף. אבל אנחנו לא באמת צריכים את לוח השנה בשביל לדעת את זה. מזל שיש כמה עלונים שיזכירו לנו את העניין. ב"נופשים", כמו כל שבוע, פרסמו תמונת נוף, אך הפעם מדובר על תמונה עדכנית מהשבוע של פריחת התורמוסים, שמגיעה לשיאה. אגב, חבל מאוד ש"נופשים" באופן קבוע לא מקשרים בין תמונות השער שלהם לתוכן העלון. היה כל כך קשה גם להמליץ על טיול לגבעת התורמוסים, או לכל הפחות לטיולי פריחה? אם לא עכשיו בשיא העונה, אז מתי כן?
בכל אופן, זה לא רק הם. בעולם קטן, יש לנו תזכורת קבועה מתי החורף מתחיל ומתי הוא מסתיים. אי שם בתחילת אלול בדרך כלל, מתחילים הפרסומות של ג'וזף קאופמן המבשרים את בוא החורף. כעת, לאחר כמה חודשים של מנוחה, הם חזרו עם הכיתוב "מבצע חיסול מלאי", המבשר את בוא סוף החורף. גם במצב הרוח קיבלנו תזכורת, כאשר חברת "תור פלוס" הקדימה את כולם, ובין כל הפרסומים לנופש פסח, התחילו בקמפיין טיולי הקיץ שלהם. כך שאם אתם לא יודעים עדיין איפה אתם בליל הסדר, עוד דקה תצטרכו כבר להחליט איפה אתם בראש השנה, אז... 

ועוד כמה דברים בקטנה:

"פרוייקט עלות השחר - תקוע". כך הופיעה הכותרת ב"נופשים". רק חבל שלא ניקדו אותה שכן ברגע הראשון חשבתי שהם מתכוונים לזה שהפרוייקט לא זז ומעט נבהלתי לרגע, כלומר תקוע עם ניקוד קמץ תחת הת'. אולם במבט שני, מתברר כי בכלל הכוונה ליישוב תקוע (ת' בשווא) ולמעשה זוהי כתבה על הפרוייקט ביישוב תקוע. מצד שני, אם הפרוייקט צריך כזה פרסום וקידום מכירות, כנראה שהוא באמת לא זז כמו שמצפים ממנו וצריך להשקיע כסף בפרסום כדי שכבר לא יהיה תקוע. 

הפרסום של

הפרסום של 'עלות השחר'צילום: מתוך העלון 'נופשים'

"שבת בשבתו" התחדש השבת במיני-מדור חדש. במסגרת המדור הקבוע של בתי אמנה בכל שבוע היה דבר תורה של רב או תושב מיישוב מסויים ובהמשך מידע על היישוב. והנה החל מהשבוע דבר התורה התחלף בראיון עם תושבים מאותם יישובים, בדומה למדורי ההתיישבות שהיו בעבר בשביעי ובמקור ראשון וכמדומני שגם בגילוי דעת – פרסומת על היישוב / שכונה / קהילה לצד ראיון עם תושב המקום. אז הנה לנו עוד מדור ראיונות ופחות מדור של דבר תורה. 

במוסף "מצב ירושלים", המקומון של מצב הרוח, התחדשו השבוע בכתב חדש בנוסף לעורך (לא ברור לי אם זה שם אמיתי או שם-עט של כותב אחר אבל לא קריטי) וכך גם העלו בעוד דף או שניים את גודל העלון. גם בגילוי דעת נצפו השבוע מספר שמות חדשים ונקווה שגם כאן זה סימן לבאות לקראת הרחבת העלון בחזרה למימדיו המקוריים.
אגב גילוי דעת, שני המרואיינים השבוע בעלון הינם חובשי כיפות שחורות. מאז ומתמיד "פרסומי ישראל", מו"ל העלון, טוען שהעלון מיועד גם למגזר החרדי, כמו גם הפרסומות שהם מוציאים תחת ידם בכלל אמצעי המדיה, ובפועל הם מפרסמים באופן קבוע את בית חולים מעייני הישועה בבני ברק, ובעבר פרסמו בקביעות את מערכת הכשרות של בד"ץ העדה החרדית, אך לא זכור לי שראיינו שני חובשי כיפות שחורות בעלון בזה אחר זה. הבהרה: אין באמור להגיד שהמרואיינים הללו אינם ציונים ו/או שהם מגדירים את עצמם כחרדים.

ב"קרוב אליך", במדור הקבוע הנכתב על ידי אישה ומעוצב על רקע ורוד, העונה לשם "נשים", כותבת השבוע מישהי עלומת שם. אז לא, היא לא באמת עלומת שם. פשוט השם שלה הושמט איכשהו בגרפיקה. עובדה שבגרסה הדיגיטלית שהופצה השם של מיכל וולשטיין מופיע ככתבו וכלשונו.

ועוד "פלוני אלמוני" – למדור "המגזין" של עולם קטן  נשלחה ידיעה מישיבה תיכונית "שעלבים" (גילוי נאות: אבא שלי עובד בהנהלת הישיבה) לפיה שניים מתלמידי קריית החינוך שעלבים עלו לשלב הגמר בחידון התנ"ך המחוזי. בידיעה נכתב כי התלמיד בחר לשמור על עילום שמו, ורק על כך מגיע לו פרס. גם כותרת הידיעה מדברת על "התלמיד הסודי". עם זאת, כן מופיעה תמונה שלו.
מבירור קצר שערכנו הסתבר כי הידיעה נשלחה מדוברות הישיבה בגרסה לא סופית כאשר במקום לכתוב את שם התלמיד כתבו "פלוני אלמוני" וכך העלון גזר לאליסף יעקב (כן, זה השם האמיתי) כתרים על לא עוול בכפו. ועוד נוסיף שהתלמיד השני הוא בכלל תלמידה, ולא מהישיבה התיכונית אלא מהאולפנה בשעלבים (שתי המוסדות שייכים לקרית חינוך) ושמה בישראל שירה ארנוולד, וגם שמה ותמונתה לא מופיעים בכתבה. כך או כך, בהחלט כל הכבוד על ההישג ועל המעמד ונברכם מכאן בהצלחה בהמשך. 

למקרה שהתגעגעתם, או שאתם לא צולחים את הדף היומי בגמרא, או שלחילופין הוא קצר לכם מידי, הקמפיין של הרמב"ם היומי חזר לביקור. חילכם לאורייתא. 

לתגובות, הערות וסחר בדברי תורה, חפשו את דף המעלעל בפייסבוק.