מעלעל – מה עבר עלינו השבוע?

איזה עלון חדש תגלו השבת בבית כנסת? כאומרים "מוסף" למה מתכוונים? ומי יודע איך שולחים שו"ת סמס? | המעלעל בטור חדש

חדשות כיפה דוד פרוידגר 08/02/20 19:47 יג בשבט התשפ

מעלעל – מה עבר עלינו השבוע?
מעלעל, צילום: סטודיו כיפה

כרגיל נתחיל גם הפעם משבוע שעבר. כזכור, מפלגת "כחול לבן" פרסמה מודעה במספר עלונים ועוררה זעם ציבורי נרחב. מעניין שהזעם הופנה בעיקר כלפי העלון "שביעי" שרבים כתבו שמהיום והלאה יחרימו את העלון ובתגובה הם מיהרו לפרסם התנצלות עם צאת השבת בדף הפייסבוק שלהם, אך הפרסומת היתה גם ב"מצב הרוח" וגם במוצש של מקור ראשון. חלק מהזועמים כתבו נגד עצם הבמה שניתנה למפלגה, חלקם זעמו על התוכן או על העיצוב, אבל רבים הביעו התנגדות כאמור.
ואיך נושא הפרסום בא לידי ביטוי השבוע? כמובן, במאמרים בעלונים השונים. בשביעי ניסו להתעלם מהנושא אך שני כותבי הטורים, אלי סהר ועקיבא נוביק הזכירו את הבלאגן. בכל מקרה השבוע לא תראו בשביעי את הפרסומת החדשה של כחול לבן.

לכל הטורים של ה'מעלעל'

בעלון "שבתון", שבשבוע שעבר לא הופיעה הפרסומת, כתב מוטי זפט טור נגד הפרסומת ואף הביע סיפוק מכך שהפרסומת לא הופיעה בעלונו. דא עקא, שהשבוע, בעמוד 3, יש פרסומת של כחול לבן. ואילו במצב הרוח הצניעו השבת את הפרסומת שעברה מהעמוד הראשון לעמוד האחורי.

אולי בתור תשובת המשקל, בחרו בשביעי דווקא לתת הפעם ראיון שער וגם פרסומת גב דווקא ל... איתמר בן גביר. אגב, הפרסומת שלו ממלאת את כל העלונים, גם את מצב הרוח ושבתון ואפילו את קרוב אליך שבדרך כלל לא מכיל פרסומות פוליטיות כמעט. במה נוספת בן גביר קיבל גם בטור בגילוי דעת, לצד טור מאת בצלאל סמוטריץ' (שבעבר היה בעל טור קבוע בעלון טרם הגיע לכהן בכנסת).
ועוד פוליטיקאים שקיבלו במה השבוע – בשביעי מתראיינת שרה בק, בעולם קטן קיבלה את הבמה ציפי חוטובלי, ובמצב הרוח הכינו שער מפוצל וראיינו בנפרד הן את עידית סילמן והן את... אילן גילאון. ולקינוח גם כתבה על תפקודו "ההוראי" של בנט בליל השבת שעברה עת במהלך שיחה שהעביר לבני עקיבא יצא להתעדכן על אזעקות "צבע אדום" שהיו באותה עת.

וגם זה יש לנו השבת – "עלון חדש" תחת השם "מנוחת השבת", גיליון מס' 01, שהוא כולו בעצם פרסומת אחת גדולה של מפלגת העבודה-מרצ. למה הם בחרו להוציא עלון שלם משל עצמם ולהפיץ אותו עם יתר העלונים ולא הכניסו פרסומת בתוך העלונים עצמם כמו יתר המפלגות? אולי הם חששו שמישהו יצנזר אותם?

השבוע התבשרנו על כך שהרב יעקב אריאל זכה בפרס ישראל. איכשהו בעלונים הדבר לא הוזכר כלל, למעט בגילוי דעת, שם הוא קיבל לא פחות משלושה אזכורים – האחד ברכה בשער הגיליון, השני במאמר המערכת ובשלישי בטורו של הבעלים ישראל גולדברג. עם זאת, בתקשורת הכללית עובדה זו גררה תגובות רבות וחריפות בפרט לאור התבטאויותיו של הרב בעבר כלפי הלה"טבים. בעלוני השבת זה לא הגיע לידי ביטוי, אך סביר להניח ששבוע הבא כבר נשמע על זה. והאמת שקצת חבל, כי מאז הראיון לפני כחודש וחצי עם הרב רפי פרץ שהתבטא בנושא, ב"עולם קטן" התנהל פולמוס רצוף על הלהט"בים מידי שבוע, וסוף סוף השבוע אין שם איזכור לנושא.

ומה עוד קרה שם בעולם החולין שבחוץ שמצא את מקומו לבתי הכנסת? נגיף הקורונה התפרץ לחיינו וגם למאמר הפותח ב"שבתון" שבדרך כלל הוא תורני כמעט לחלוטין, אך תחת הפסוק מהפרשה "כל המחלה אשר שמתי על מצרים לא אשים עליך" יש דיון רפואי שלם על הנגיף. גם התגייסותה של נועה קירל לצה"ל קיבלה את תגובתו של מנחם הורביץ, פטירתו של קצ'ה זיכתה אותו בשתי כתבות – בעולם קטן ובגילוי דעת. וגם מותו של השחקן קובי בראיינט עוד קיבלה ביטוי השבוע בטורו של לא אחר מאשר ישי לפידות.
בכלל, הטור הזה של לפידות קצת מפתיע אותי כל פעם מחדש. שכן בתוכניתו האישית ברדיו קול חי הוא כל הזמן מדבר על כמה הוא חלק מהציבור החרדי וכמה הוא מזדהה ומרגיש חלק מעולם התורה, ואילו בטורו השבועי במצב הרוח הוא מראה עד כמה הוא ציוני, ועד כמה הוא אולי בכל דתי לאומי בהשקפתו. כך או כך, אני מניח שאת בראיינט הוא לא הזכיר בקול חי...

כשכתבתי את המדור לפני למעלה מעשור, ייסדתי כאן את פינת "שטו"ת הסמס". הבאתי בכל פעם שאלה איזוטרית כזו או אחרת מהשו"תים שאז פורסמו בשלושה עלונים, והיום נותרו רק באחד. מאז, עלה דף בפייסבוק עם שם דומה (שאין לי מושג מי מנהל אותו או עומד מאחוריו), והולחן שיר של אהרון רזאל ממילים שנשאלו בסמס אודות הברכה שמברכים על הקרמבו. בכל אופן, השבוע זכינו למאמר הלכתי שלם העונה לשאלה מה מברכים על קרמבו, בעלון "נופשים".
מאידך, בשו"ת של עולם קטן קצת חשכו עיני למקרא השאלה על ייחוסו של אדם שנולד מהזרעה מלאכותית מגוי. ראשית, למה זו שאלה כזו דחופה וחשובה לשאול בסמס. שנית, למרות שזה נושא מעמיק וחשוב להתעסקות הלכתית, אני לא בטוח שלהכניס אותו לבית כנסת בראש חוצות, ועוד לעלון שמיסודו נועד לצעירים (אם כי כיום פחות, אך הוא עדיין נתפס ככזה), זה דבר חכם והכרחי כל כך. ואגב, אם העלנו את הנושא, יש לכם מושג איך שולחים שאלות למדור הסמ"ס? כי מזה שנים כבר שהדבר לא מפורסם על גבי העלון.

ל"שבתון" צורף השבוע "מוסף נדל"ן" בעובי של כמעט עלון בפני עצמו (48 עמודים), שכמובן רובו ככולו מלא תוכן שיווקי. לעומת זאת, גם ב"גילוי דעת" מבטיחים לנו בשער "מוסף לימודים" אך בפועל בסך הכל מדובר ב-2 עמודים באמצע העלון, שהיא כמובן פרסומת. כנראה שלכל עלון יש מושג אחר לגבי משמעות המילה "מוסף"... או שיש כאלה שמתפללים מוסף באריכות ויש כאלה ש"מריצים" אותו כדי שהחמין לא יישרף להם?

ותזכרו – למרות הקמפיין המחודש של מפלגת "נועם" הם לא מתמודדים הפעם בבחירות. לא ברור למה הם עלו בקמפיין כזה שבועיים לפני הבחירות והחליטו להטעות את הציבור. אותו דבר היה גם לפני שנה בסיבוב הבחירות הראשון כשתנועת "חזון" העלתה קמפיין פרסומי נרחב והטעתה אנשים שחשבו שהם מתמודדים בבחירות.

לתגובות, שו"תים וזכרונות ילדות – malael.kipa@gmail.com