מעלעל: בלי מילה על פוליטיקה

איך פיספסו באגודת אפרת את פרשת השבוע, איך החלטת הרבנות עברה בשקט ברבנות ומי מסיים טור אחרי 18 שנה? המעלעל מסכם לכם עוד שבוע של עלוני השבת

חדשות כיפה דוד פרוידיגר 25/01/20 22:16 כח בטבת התשפ

מעלעל: בלי מילה על פוליטיקה
מעלעל, צילום: shutterstock

הפעם צריך לפתוח בהתנצלות. בשבוע שעבר כתבנו שהראיון של מיכל דליות בשביעי הוא חלק מהקמפיין בכיכובה של אינטרנט רימון. לאחר בירור עם העלון הם טענו בתוקף שהראיון הינו מקרי ואינו קשור בשום אופן לקמפיין. כך שבפועל האייטם מהמדור הורד במשך השבוע. ועדיין, מרבית הראיונות בכל העלונים (והעיתונים ובעצם ברובם ככולם של כלי התקשורת בימינו) מידי שבוע הם אינטרסנטיים ו/או ממומנים באופן זה או אחר כחלק מקמפיין או עבודת יח"צ כלשהי. לעיתים הקישור "שקוף" ולעיתים נסתר אך בשביל זה אנחנו כאן.

לכל הטורים של ה'מעלעל'

ב"מצב הרוח" במדורו של יונתן דובוב רואיינו השבוע יאיר ומיטל אורבך כחלק מקידום המופע החדש שלהם. (ב"גולה" בין היתר, כמובן). אך חבל שכבר שבוע שעבר היה איתם ראיון מקיף במוצש, והראיון השבוע לא חידש הרבה למי שקרא את הראיון איתם בשבוע שעבר. חוץ מהעובדה שיאיר סובל מעקמת בגב. אבל תודו שהייתם ישנים טוב בלילה גם בלי זה, וגם לא נראה לי שזה הסיבה שתגרום לכם באמת ללכת להופעה עכשיו.

שבוע שעבר גם דיווחנו לכם על החיבור שלא קיים בין "קרוב אליך" לפרסום אשחר. כאמור, שני הצדדים הכחישו, והשבוע גם הבאנר על הקשר ביניהם לא הופיע בעלון. כך שכנראה באמת היתה טעות, ואם מישהו מהצדדים נפגע מהפרסום, אז נבקש את סליחתו. מאידך, בזכות "המעלעל" הם בכלל שמו לב לטעות הזו בשני הצדדים...

מזה שנים רבות, שבאגודת "אפרת" אימצו לעצמם את שבת פרשת שמות בתור השבת השנתית שלהם. הקמפיינים השנתיים שלהם תמיד סביב פרשת שמות. בשנים עברו הם גם הצליחו לגייס את כל העלונים למאמרים או כתבות סביב האגודה כחלק ממסע הפרסום. והנה השנה היה די שקט. אומנם, הם פרסמו מוסף עם בשבע בשבוע שעבר אך בעלונים כמעט לא היה אזכור לעניין, מלבד פרסומת פה ושם. והנה, דווקא השבוע, באיחור אופנתי, כתב ד"ר שוסהיים, יו"ר העמותה, את מאמר הפתיחה ב"שבתון". מה שבעבר היה קורה בקביעות בפרשת שמות כאמור. רק חבל, שבניגוד לתמיד, כשאי אפשר להתייחס לשפרה ופועה ולמיילדות העבריות המופיעות בפרשת שמות, הפעם הוא הלך בדבריו קצת אחורה, ללידתה של יוכבד בפרשת ויגש. מה שבטוח – כל קשר לפרשת וארא מקרי בהחלט.

השבוע נפל דבר בישראל. ולא. אני לא מתכוון לאירועים הפוליטיים. ולא לכינוס העולמי בארץ לרגל יום השואה (שאגב קיבל התייחסות מאוד מעניינת ומקורית בעולם קטן). אני מתכוון לכך שהרבנות הראשית הכירה באופן מלא ביהדותם של עולי אתיופיה מקהילת ביתא ישראל. מה שמעניין, שבמרבית העלונים כמעט לא תקראו על כך. למעט בראיון עם הרב רצון ערוסי, חבר מועצת הרבנות הראשית, בשביעי, ולמעט לא פחות מ – 4 כתבות בנושא, כולן בשבתון - מאמר של הרב שי פירון (שאגב בא לי לשאול אותו – אתה היית שר חינוך. היית גם בעמותות שעסקו בחינוך. היית יכול לעשות בדיוק את מה שאתה מתאר במאמר שלדעתך צריך לעשות), כתבה בעניין בה מראיינים בין היתר את הרב שרון שלום. מאמר נפרד מאת... הרב שרון שלום ועוד כתבה בנושא. מעניין שדווקא בגילוי דעת ובעולם קטן לא התייחסו לנושא. נחכה לשבוע הבא.

מזה כמה שבועות שהגשם דופק חזק בחלונינו, ולא נראה שמתחשק לו להפסיק. ב"ה. היה זה אך טבעי שעלון "נופשים" ינצל את הבמה ויציע לנו טיולים ומסלולים לצד נחלים זורמים, שטפונות וכד'. אך לא. אפילו תמונת השער שלהם לא הציגה כלום ממראות השבועות האחרונים. השבוע זכינו סוף סוף לתמונת שער של מפלים זורמים אבל בזה הם הסתפקו. ולא ראינו איך זה בא לידי ביטוי בתוכן... אגב, גם בשבת בשבתו קיבלנו השבת תמונה עדכנית של חיילים בשלג ובזה זה הסתיים. מי שבאמת לקח את הדברים ברצינות הפעם זה דווקא "שיחת השבוע" שראיינו את החזאי נחום מליק.

ועוד כמה קטנות לסיום:

במדור של טל עציון במצב הרוח בו היא מראיינת מידי שבוע אושייה כלשהי, נפלה טעות גרפית. בראיון השבוע עם אור-פיזון זומר, תחת הסעיף "חלום" נכנס המשפט מהמדור בשבוע שעבר. בדף הפייסבוק שלה אור הבהירה שאין לה חלום להביא עשרה ילדים. שזה לא היא פשוט. אלא שהיא סך הכל חולמת לישון 8 שעות בלילה. אגב, הטעות קיימת רק בגירסא המודפסת שכן בגירסא הדיגיטלית היא תוקנה.

ד"ר יצחק קניגסברג הוא אולי מוותיקי כותבי הטורים בעלוני השבת. מזה 18 שנה, מדי שבת בשבתון, הוא כתב את מדורו, וכעת החליט לפרוש בשיא. אז בהצלחה ותודה.

במצב הרוח הביאו לנו מוסף פרסומי בנוגע לשירות לאומי. נראה שכל העמותות שירות לאומי השתתפו בו באופן זה או אחר, לפחות אלה הדתיות בין בתוכן ובין בפרסום. עם זאת, הרקע הגרפי של המוסף הוא בצבע סגול. ואיכשהו, גם הסמלילים של עמותות השירות עמינדב, בת עמי הם בצבע סגול. דווקא זה של האגודה להתנדבות הוא כחול (שאגב פרסמה השבוע דאבל במרבית עלוני ועיתוני המגזר) . אז נשאיר לכם להסיק לבד את המסקנות...

מקווים שלא פיספסתם  את גיליון זרעים של תנועת בני עקיבא שעוסק בחיבור של הנוער והילדים לתפילה (נושא חשוב ומעניין שלאחרונה מקבל תשומת לב בכמה במות), ואת הראיון המעניין עם גיבורת ילדותינו גלילה רון פדר.

ותזכרו – מהיום ועד הבחירות שוב נופצץ בפרסומות של מפלגות שונות (ישראל ביתנו?? באמת???), שכולם מנסים להגיע לקהל הדתי לאומי שאיכשהו נהיה מבוקש על ידי כולם. נעבור את זה יחד...

 

לתגובות, הערות ותלונות ולקבלת לינק קבוע למדור נא שילחו מייל ל maalel.kipa@gmail.com