המעלעל: והפעם - הפוליטיקה נעלמה

הסגירה המוקדמת של העלונים מנעה מהם להתייחס לסערה הפוליטית שהתרחשה במגזר, ב'עולם קטן' כיבדו את הרב אלישע וישליצקי, למי שייך העלון 'קרוב אליך', וכמה שכונות יש בירושלים? המעלעל חזר אלינו - ונותן בראש לכולם

חדשות כיפה דוד פרוידגר 18/01/20 19:36 כא בטבת התשפ

המעלעל: והפעם - הפוליטיקה נעלמה
מעלעל, צילום: סטודיו כיפה

סערה פוליטית משמעותית, שלא לומר מדממת, עברה השבוע על מגזרנו, אך כצפוי, לא יכולתם לקרוא עליה כמעט באף אחד מעלוני השבת. היות והעלונים נסגרים כבר ביום שלישי אבל העניינים הפוליטיים הרציניים נסגרים רק ביום רביעי (כמו כל דבר אצלנו שצריך להיות ברגע האחרון), אף אחד מהעלונים לא באמת עודכן בהתפתחויות. אפילו ב"בשבע" נראה שעיכבו מעט את סגירת הגיליון שלהם כדי להישאר כמה שיותר מעודכנים בהתפתחויות. מזל שיש את אתר "כיפה" כדי להתעדכן בהם.

המדור 'המעלעל' חזר אלינו - קראו את המדורים הקודמים

מה שכן קרה ביום שלישי זה האיחוד בין סמוטריץ לבנט, וזה כן נכנס. דבר אחד בטוח – כשעקיבא נוביק מצוטט בשער של שביעי כאומר "השבוע חזינו בנקודת השפל הכי נמוכה בתולדות הפוליטיקה הסרוגה", הוא התכוון בעיקר לקרב המיקרופונים ביום ראשון בבית היהודי. (זוכרים?). אפילו לא למה שהלך פה בשלישי ורביעי. כ"שגילוי דעת" נתנו את הכותרת "משחקי הכסאות נגמרו" הם פשוט ניסו לתת משהו בלתי מחייב – אך בפועל כלל לא בטוח שזה נכון.
ואולי מי שעשה הכי בשכל היו "עולם קטן". העלון שדוחף לאיחודים כמעט מידי שבוע, ומביא ביקורת פוליטית נוקבת לא אחת, החליט לשמור על שתיקה. אין שום איזכור פוליטי, אין שום מאמר מערכת. כלום. והגדיל לעשות נחמן שפירא במצב הרוח שכתב במפורש "למרות הקריאות מצד בנט להצטרפות הבית היהודי ללא עוצמה יהודית, חזר הרב פרץ וטען ביום שלישי כפי שטען במשך כל התקופה האחרונה, שהוא נתן מילה לבן גביר לריצה משותפת והוא מתכוון לקיים את מילתו. את זה אתה, הקורא, כבר יודע כעת, מה שאני, הכותב עדיין לא יודע ביום שלישי בלילה, בשעת כתיבת שורות אלו".

אז במה כן התעסקו כתבי, פרשני ובעלי הטורים בעלונים? כרגיל, בחדשות של סוף השבוע שעבר. סערת הראיון של חיים באר ודבריו נגד הציונות הדתית וכמובן סערת הראיון עם הרב פרץ בידיעות אחרונות בה התייחס בין היתר ללהט"בים. מעבר לפרשנויות הרגילות לראיון על שלל ההיבטים שלו – הלהט"בי, הפוליטי, המגזרי, הדתי והתקשורתי, בשבתון הביאו מאמר תגובה של נציג קהילת הלהט"בים הדתיים. בעולם קטן הביאו לנו ראיון לכאורה עם שר החינוך בשנת 2040 שמדבר על משיכה מינית בתוך המשפחה וגיכחו לחלוטין את כל העסק והרעש סביבו. ואפילו בשות הסמס בעולם קטן התייחסו "במקרה" לנושא כשהביאו הודעה שכתבה מישהי לרב שמואל אליהו עד כמה טיפולי ההמרה עזרו לבעלה ולה ושהיא מבקשת ממנו לפרסם את הדברים כמה שיותר. 

נקודת אור אחת אפשר למצוא השבוע בכל זאת במגזר, והיא המוסף המיוחד שעולם קטן הקדיש במלאות שנה לפטירתו של הרב אלישע וישלצקי. הרב, שכל מהותו ודרכו היתה לחבר בין קצוות, לאחד את העם, לקרב ליהדות, ובעיקר היה מקובל ואהוב על כלל פלגי המגזר (לפחות כך עולה מדמותו כפי שמוצגת במוסף) הצליח גם לגרום לזה שלהפקת המוסף יחברו יחד מספר גופים וארגונים בציונות הדתית – שלמעשה ברובם או אפילו בכולם הוא היה קשור באופן זה או אחר. הלוואי שנדע להתאחד ולהמשיך בדרכו ובדמותו של הרב אלישע שהשבוע חסרה לנו יותר מאי פעם. 

פעם, עד לא מזמן יחסית, חוץ מ"עולם קטן" שהיה עצמאי בשטח ובבעלות פרטית, יתר עלוני השבת (לפחות רובם המכריע) היו שייכים באופן זה או אחר למשרד פרסום מגזרי כלשהו. אם זה גילוי דעת לפרסומי ישראל, שבת בשבתו לגל אורן, שבתון ומצב הרוח לאשדיר ונופשים ל"בריש גלי". ואז, לפני כמה שנים נפל דבר. העלון "מעט מן האור" שהיה באחריות פרסום אשחר ותקין (כיום אשחר אנד מור) נסגר. וזמן מה לאחר מכן נפתח העלון "קרוב אליך", שבתחילה היה נראה כעלון קטן ללא גב פרסומי או כלכלי שלא נתנו לו הרבה סיכוי לשרוד, ולאט לאט הוא הפך לאחד הנפוצים והמשמעותיים במגזר והצליח לשמור על עצמאות כלכלית מסויימת לפחות בהיבט הפרסומי.
והשבוע לכאורה נפל דבר. בעמוד האחרון של 'קרוב אליך' פתאום השתנתה שורת הקרדיט, והופיע באנר חדש: "ניהול מסחרי ופרסום: אשחר אנד מור". אבל רק לכאורה. כיוון שבניסיון של "המעלעל" לדלות עוד פרטים מאחורי המהלך הזה, ולהבין האם זהו משהו חדש או שמא משהו ישן שהוסתר עד כה, התברר שבכלל לא זה ולא זה. אלא שלא היו דברים מעולם. במשרד "אשחר אנד מור" אמרו לנו שחלה טעות, וכי אין להם שום קשר לניהול המסחרי והפרסומי של העלון. הפרסום המוטעה ככל הנראה נגרם בעקבות רכש מדיה משמעותי שאשחר עשו בקרוב אליך, אך לא שום דבר מעבר לזה. כזה דבר עוד לא היה לנו... אגב, גם באשחר וגם בקרוב אליך אמרו לנו בתגובה כי הטעות הזו עושה להם נזק רב – כל אחד מסיבותיו הוא. 

לפני כחודש פתחו ב"מצב הרוח" מוסף מקומי חדש המוקדש לירושלים. סוג של מקומון מגזרי קטן. אחרי שנים שהם מריצים את העלון 471 באיזור המרכז, הם החליטו להגיע ב"אשדיר" גם לקהל הירושלמי. שזה נחמד והכל. רק שלא ברור לי איך, חוץ מידיעות כלליות על דברים שנעשים או נעשו בעיר (שלעיתים ראוי גם לפרסמם ברמה הארצית, אגב) לצד ראיון עם דמות ירושלמית, איכשהו עד עכשיו בכל שבוע השתרבבה לה שכונה אחת – שכונת גילה.
לא היה שבוע בלי ידיעה כלשהי שקשורה לשכונת גילה. ולא היתה שום ידיעה על אף שכונה ספציפית אחרת. חוששני שתכף קוראי המגזין שגרים בפתח תקווה יחשבו אולי שבירושלים יש רק שכונה אחת שגרים בה דתיים לאומיים, או שמא יחשבו שגילה היא שכונה דתית לאומית בהגדרתה... 

ולסיום, אני מקווה שכבר בחרתם לכם איפה לבלות את חג הפסח הקרוב, כי במצב הרוח כבר ממשיכים הלאה ומפרסמים כבר את יום העצמאות. 

תגובות, פרשנויות, הסכמים פוליטיים ומיקרופונים אפשר לשלוח ל-maalel.kipa@gmail.com. כמו כן מומלץ לעשות לייק בפייסבוק לדף של המדור

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן