התגעגעתם? המעלעל חוזר

המדור שסורק את עלוני השבת חוזר וכבר יש לו על מה להתלונן: נשים בעלונים, פרגון הדדי והראיון של הרב רפי פרץ

חדשות כיפה דוד פרוידגר 11/01/20 23:03 יד בטבת התשפ

התגעגעתם? המעלעל חוזר
מעלעל, צילום: shutterstock

לאחרונה סיכמתי את העשור כמו כולם. והגעתי למסקנה שחלף בדיוק עשור מאז סיימתי לכתוב את הטור הזה.. לא עת לחפור כמה עולם העלונים השתנה בעשור האחרון (האמת לא כזה הרבה. לא מעט עלונים נפתחו ונסגרו, פה ושם עורכים וכותבים התחלפו, אבל לא היו יותר מדי שינויים מרחיקי לכת ובגדול השוק הלך והתמסד). הם רק הפכו להיות יותר ויותר עיתונים ופחות ופחות דברי תורה.

תמונת מצב דיגיטלית
דבר אחד למרבה ההפתעה לא השתנה, וזה אתרי אינטרנט שילוו את העלונים. נכון שאת רובם ככולם של העלונים אפשר למצוא בגירסא דיגיטלית, אך האתרים של העלונים השונים מכילים כמעט רק גירסא דיגיטלית לצפייה בעלון בתוספת ארכיון עלונים קודמים. "קרוב אליך" ניסו להקים אתר אך הוא עדיין בהרצה וכלל לא מעודכן (גם לאתר השם את הגיליון העדכני זו לא משימה קלה כלל) ובינתיים הם רק מעדכנים בפייס, לשבת בשבתו עוד אין אתר בכלל, בגילוי דעת יש אתר שבו מופיעים כתבות טקסט גם חלק מאתרי העלון, ליתר העלונים האתרים מהווים רק פלטפורמה לגיליונות הדיגיטליים. באתר של אשדיר למשל ניתן למצוא את כל הגיליונות שהם מוציאים (שבתון, מצב הרוח, 471 – אגב מזל טוב לרגל הגיליון ה – 700). לכן, כשהשבת ב"שבתון" פרסמו בקול רעש גדול (4 פרסומות שונות בזו אחר זו) על האתר החדש עם דומיין חדש, כבר ציפיתי למשהו רציני ויפה, עם תכנים נוספים, עם אפשרויות חיפוש, עם כתבות ומאמרים. אך לא. שוב יש לנו את אותו הדבר – מאגר דיגיטלי של גיליונות שבתון. נמשיך לחכות.

תמונה ממוחזרת
אירועי צמאה הסתיימו, חנוכה מאחורינו, סיום הש"ס, תחילת השנה האזרחית, עשרה בטבת גם הם חלפו, ועכשיו העורכים היקרים צריכים להפעיל את הראש שוב על מה לכתוב עד המאורע הבא. אבל לא כולם הצליחו. יש עוד כמה שנשארו מאחור. גילוי דעת למשל מביא כתבת שער עם ראיון מעניין עם ניצול שואה שחוגג בקרוב יום הולדת 90. רק חבל שפספסו בשבוע, ויכלו לתת לנו את זה שבוע שעבר לקראת עשרה בטבת. גם נושא ה"נוביגוד" לא נרגע, ואחרי שיונתן דובוב קידם את החגיגות במגזר בעלונו ובגולתו, ואחרי שבעולם קטן הביאו מאמר נגדי, השבוע הוא טורח להגיב עליו ולהאריך את הפולמוס. גם מאמרים על סיום הש"ס עוד נכתבו, אך בעיקר 2 כתבות שהם אחת על שיטת הסימנים ללימוד גמרא – גם בקרוב אליך וגם בעולם קטן הביאו "דווקא" השבת כתבה על השיטה הזו. גם זה היה יכול להיות שבוע שעבר בפרט שבשני העלונים הללו הקדישו מקום נרחב לנושא של סיום הש"ס.

תמונות נשים
בשו"ת בעולם קטן נשאל הרב אבינר אם יש בעיה לאשה להצטלם בלבוש צנוע לפרסומת בעיתון דתי. התשובה, כמובן שאסור כיוון שגם גברים יסתכלו על זה. רק חבל שכמה עמודים אחר כך באותו עלון מופיעות 2 פרסומות למגזיני פנימה ואותיות כשתמונת אשה מתנוססת בראשם. ודווקא הם. כי בתקופת העלון "מעייני הישועה" ז"ל שיצא ע"י אותו מו"ל של פנימה ואותיות, הקפידו מאוד לא להכניס שום איזכור לתמונת נשים ואף נלחמו חזק בתופעה הזו. אז נכון שביתר העלונים (חוץ מאולי באהבה ואמונה וקרוב אליך) כבר מזמן יש תמונות נשים הן בכתבות והן בפרסומות, אבל כשבאותו עלון כתוב בעמוד אחד בעד ובעמוד אחר הפוך, זה לא ראינו הרבה זמן. ולא הזכרנו את הסלבית החדשה הלא היא מיכל דליות שהתגייסה גם היא לטובת עלוני המגזר בקמפיין החדש לאינטרנט רימון.

הרב רפי פרץ
הרב רפי פרץ (או יועציו) בחר השבוע להתראיין לשתי במות מכובדות- ידיעות אחרונות ו... מצב הרוח. בעוד הראיון בידיעות התעסק בשלל נושאים "כלליים" כמו פלסטינים, להט"בים, מסתננים, נשים בצבא, פוליטיקה איתמר בן גביר ועוד נושאים אקטואליים, ועורר כותרות וסערה תקשורתית, במצב הרוח (תחת המוסף "חינוך") נשאל פרץ אך ורק על תפקודיו במשרד החינוך באופן שניתן להבין שמערכת החינוך בארץ נמצאת במצב מצויין וחסר רק עוד כמה תיקונים קטנים שאוטוטו יבוצעו. גם כאן הראיון קיבל פולואפ שלילי בתקשורת בהיבט של תקצוב המוסדות הדתיים אך קוראי המגזין מהמגזר ודאי שמחו לקרוא את הדברים. דבר אחד אפשר להבין מבין השורות- שלא משנה מי באמת שר חינוך, אבל חשוב שתהיה מפלגה דתית גדולה ושר חינוך מהמגזר כדי שידאג כמו שצריך למוסדות החינוך ולתנועות הנוער הדתיות.

תמונת הקלוגות
במדור הברנז'ה של שביעי (המכונה "מדורת השבט" הזכירו את המינוי החדש של גלית מנסבך כיח"צנית בזליגר שומרון. הם רק "שכחו" לכתוב שם שהשם שלה מוכר לכם מהמדור המתחרה, שכן היא זו העורכת את מדור הברנז'ה של מצב הרוח. מצד שני, עצם זה שכבר פירגנו לה זה גם משהו.

כתבה אחת בשבוע
את כתבת השער של שביעי על בריחת הספרדים ועל חוסר הייצוג שלהם במפלגות הדתיות לאומיות אל תפספסו. ככלל, כשאשכנזי טהור, כל תהליך ההשתכנזות שעברה החברה הדתית לאומית הספרדית מפתיע אותי ומרגיז אותי כל פעם מחדש. ועכשיו זה גם בא לידי ביטוי בכתבה.

 

ותזכרו – כמו כל דבר טוב במגזר, גם הפרסומות של לשם ייגמרו בקרוב...

 

לתגובות, הערות, עלונים וסתם הדלפות שלחו במייל ל maalel.kipa@gmail.com