ה'מעלעל' חוזר: מי השתלט על הפרסום בעלוני השבת?

איזה עלונים חגגו השבת, איזה החליפו שם לאחרונה ומי עדיין לא סגור על העיצוב שלו? וגם – האם אי-לבישת מסכה היא איסור דרבנן או דאורייתא? המעלעל ושאול יהלום חוזרים מהחל"ת

חדשות כיפה דוד פרוידגר 05/07/20 17:27 יג בתמוז התשפ

ה'מעלעל' חוזר: מי השתלט על הפרסום בעלוני השבת?
מעלעל, צילום: shutterstock

אחרי הפסקת קורונה ארוכה, חזרנו מהחל"ת יחד עם לא מעט מפרסמים (עיריית תל אביב מפרסמת בעלוני השבת – הייתם מאמינים??) וגם עם שאול יהלום שגם הוא חזר השבוע לאכול בחוץ עם רעייתו, הפעם "בחומוסיה צנועה לאור המצב" (איך הוא הסתדר עד עכשיו בלי זה???!!), ורגע לפני שנאלץ לסגור שוב את בתי הכנסת, מה שהולך ונראה בדרך לשם לצערנו... 

לכל הטורים של ה'מעלעל'

שלושה עלונים חגגו השבוע מספרים עגולים. ראשון החוגגים הוא "שביעי", שחגג השבוע 400 גיליונות. אגב, בתכנון המקורי גיליון ה – 400 היה אמור להיות גיליון פסח, וסביר להניח שהם הכינו משהו חגיגי הרבה יותר. שביעי היה העלון האחרון לחזור ממשבר הקורונה, ומיד עם חזרתו לפני כשלושה שבועות פורסם שהעורכת שלו עזבה אותם, והשבוע התבשרנו שבעלה, ישי פרידמן, יהיה העורך הבא החל מהשבוע הבא.
אגב, ישי כתב בעלון בעבר לא מעט ואף היה הכתב הראשי שלו תקופה מסוימת, עד שעזב ועבר ל"מקור ראשון". כעת הוא מתעתד לשלב בין כתיבה בעיתון לבין עריכת העלון. מניח שאשתו גם תעזור לו פה ושם. כך או כך, מלבד מספר בולט בחזית העלון, איזכור של בעלי העיתון רובי לוזון, והראיון עם העורכת הפורשת שנערך כביכול לרגל חגיגות ה – 400, לא ראינו חגיגיות מיוחדת. 

מה שכן מעניין, שבמסגרת הראיון עם הילה, היא מזכירה (ולא בפעם הראשונה) את העובדה שהיא הכירה את בעלה והעורך החדש בעת שכתב את הבלוג "דוס ווטש" באופן אנונימי, בשנת 2010, ולאחר חודשיים היא הצליחה "להוציא ממנו" את שמו האמיתי ובתוך כך גם הזמנה לדייט. עוד היא נשאלה בראיון על הגיליון הראשון שהיא ערכה, והיא ענתה "טוב שאף אחד לא זוכר".
ניסינו לנבור בארכיון של "שביעי" ברשת והעלון הראשון "שלה" לא נמצא שם באתר. אגב כזכור שביעי התחיל כמקומון בצפון, וברגע שנהיה עלון ארצי היא מונתה לעורכת שלו. בתחילה העלון יצא אחת לשבועיים רק ובהמשך התחיל להופיע כל שבוע.

מה שעוד בראיון עם הילה ניסן פרידמן, ואגב גם בטורו של עקיבא נוביק (שפוטר השבוע מחדשות 13 אך לא התייחס לנושא בטורו, ונשאר לנו לראות האם ימשיך לכתוב גם בשביעי או לא), התייחסות לעובדה שבסקר מנדטים בשבוע שעבר מפלגתו של נפתלי בנט מקבלת 11 מנדטים. הילה, שמונתה להיות הדוברת החדשה של נפתלי בנט, נשאלה מה דעתה על סקרים ו"התגאתה" בכך (באופן ציני כמובן) שהיא רק שבוע בתפקיד וכבר המפלגה מזנקת למס' דו-ספרתי. חבל רק שבסוף השבוע פורסם סקר נוסף (אומנם של חברת סקרים אחרת) שבו בנט יורד חזרה ל-9. 

הילה ניסן פרידמן

הילה ניסן פרידמןצילום: באדיבות המצולם

עוד עלון שחגג השבת הוא "נופים&נופשים". העלון שבמהלך חופש הקורונה שינה את שמו, והשבוע גם את כתובת אתר האינטרנט שלו. שם חגגו 200 גיליונות. אבל לאיזה מהגיליונות  בדקנו – למרות שעלון נופים הופיע ראשון, ואחיו נופשים הצטרף אליו רק כמה שנים אחריו, ורק בחודשים האחרונים נופים נסגר כעלון עצמאי ומוזג לתוך "נופשים", הספירה נעשתה על פי "נופשים" החדש יותר. כך שבפועל, החלק של "נופים" בתוך העלון ותיק הרבה יותר. בניגוד לשביעי, כאן החגיגות היו יותר משמעותיות. העלון חזר לגודלו המקורי, הקוראים קיבלו קופונים והטבות למספר אתרי נופש ותיור, וקיבלנו טורים מיוחדים ואישיים מכותבי העלון השונים, בו הפעם הם ממליצים לנו על מקומות טיול שאהובות עליהם במיוחד. 

ועוד עלון שניצל את הקורונה לשינוי השם הוא "באהבה ואמונה". שם העלון, שכבר מזמן הפך להיות הסלוגן הרשמי של מכון מאיר, קיבל שם נפרד – "יהדות באהבה", וכמובן גם לוגו חדש. (שאר עיצוב העלון, לצעריו, ללא שינוי). במאמר מערכת השבוע מסבירים לנו מדוע הם החליטו לשנות את שמו. בתכל'ס, זה טקסט שאפשר להתעמק בו כמו שיעור שלם במכון, אבל בשורה התחתונה, העם-הארץ שבי, הבין שהם הגיעו למסקנה שעם לפני 25 שנה מה שהדור היה צריך, בעת הקמת העלון, זה היה אהבה משולבת עם אמונה, כעת הדגש בדור הנוכחי צריך להיות יותר על האהבה – להרבות אהבה בתוך עם ישראל ובין ישראל לאביהם שבשמים. אז איך מרבים אהבה בין ישראל לאבינו שבשמיים? כשהפכנו את העלון לצידו האחורי, קראנו שהרב שלמה אבינר טוען (אם כי ברמז עבה ולא במפורש) שכל מגפת הקורונה באה עלינו על מנת ללמד ולהרגיל אותנו לא לדבר בבתי הכנסת בשעת התפילה אלא לשמור על מרחק בין אדם לאדם, כך שכל אחד יוכל להתרכז בתפילתו עם קונו ולא בשכנו. 

ועוד פנינים מבית מדרשו של הרב אבינר, שמשום מה כנראה יש מי שחושב שהוא זואולוג. שכן בשו"ת הסמס בעולם קטן הוא נשאל בזו הלשון: "מורה למדעים אמר לי שלא כדאי להאכיל חתולי רחוב, כי אז הוא הורג מזיקים. זו התנהגות נכונה גם אם הוא רעב?", והתשובה המפתיעה היא: "כן. חתולים אוכלים עכברים ונחשים".
ועוד שאלה אקטואלית שנשאלה השבוע בשו"ת, הפעם את הרב שמואל אליהו – האם אדם שמתפלל בבית כנסת ללא מסכה – עובר על איסור, ואם כן האם מדובר על איסור דאורייתא או דרבנן? אז אם גם מסקרנת אתכם התשובה ולא קראתם אותה בעצמכם, האמת שהתשובה של הרב מעט מתחמקת, אך בין השורות מבינים שאין באמת איסור אך שהדבר אינו ראוי וכדאי לאכוף את הדבר בצורה עדינה שאינה מעוררת מחלוקת (באמונה או באהבה?? לא הבנתי). 

 הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהוצילום: רוני חי

מי שכן השבוע שיחק שוב עם העיצוב, (שלא לומר הגריד), בפעם ה..., היו "שבתון" שלקחו את חלק המגזין ועיצבו את הכתבות שבו (שנראה גם שהוארכו על הדרך) באופן שבו כתבות מעוצבות בעיתון מגזיני רציני – עם כותרות גדולות, איורים, תמונות גדולות יותר, וגרפיקה רצינית יותר. ומבחינת התוכן? אחרי שבשבוע שעבר "עולם קטן" הקדישו כתבה גדולה מאוד על הלגליזציה ועד כמה היא חמורה לדעתם, השבוע בשבתון הכינו כתבה באותו נושא, שגם כאן המסקנה הייתה פחות או יותר זהה. 

ואחרון החוגגים השבוע היה "שבת בשבתו". הוא לא חגג מספר עגול של גיליונות (1785, למקרה ששאלתם) אלא דווקא 40 שנה לסדרת "תחומין" של מכון צומת – כלומר את צאתו של הכרך הארבעים של תחומין. כידוע, שבת בשבתו ותחומין יוצאים על ידי אותו מו"ל – מכון צומת, והעורך הראשי של תחומין במשך כל שנותיו הוא גם העורך המיתולוגי של העלון – הרב ישראל רוזן ז"ל, וכעת ניצלו את הבמה לפרסם את דבר הכרך והסדרה, דרך מאמרים וראיונות של עורכים וכותבים בקובץ, וכמה סיכמוי ביניים על נושאים שהופיעו בעבר בתחומין וכך גם בכרך החדש.
אגב, בשער העלון, מופיעה הפרסומת על צאת הכרך הארבעים, אך בתמונה שבה נראית "מניפת" הכרכים שיצאו עד היום, מופיעים בפועל רק 27 מתוכם. היתר כנראה כבר לא נכנסו לפריים. ועוד פריט מעניין שחדי העין יכולים לשים לב אליו, שהפרסומת יצאה ממשרד הפרסום של "ותקין בוטיק" שהפכה לאחרונה להיות חברת הפרסום של מכון "צומת", בעוד העלון יוצא, מתפרסם מופק על ידי חברת הפרסום המתחרה "גל אורן".

ואנחנו כבר מחכים בכיליון עיניים לגיליון ה- 500 של "גילוי דעת" שאמור להופיע בעוד שלושה שבועות, עם מערכת "רזה" במיוחד, לאחר שעורך העלון עזב חודשים ספורים ממינויו לתפקיד, וכעת העלון ללא עורך מסודר. רק עם "מנהלת" שהיא גם העורכת בפועל. 

יש לכם גם מה להגיד? מפריע לכם שלא התייחסתי ל"השתלטות" של המועצה אזורית שומרון ויוסי דגן על עמודי הפרסום והתוכן בכמה מן העלונים? על זה שעולם קטן פרסמו השבוע סיפור ארוך על פני עמוד שלם? על זה שלא הזכרתי הפעם כלל את "קרוב אליך"? או סתם על כך שהתגעגעתם (או שלא)? כתבו למייל של המעלעל – maalel.kipa@gmail.com