מעלעל

העלונים מתנצלים (ומדוע?), פולמוס התנ"ך מחלק בין העלונים שמבקשים לברר את הדרך לבין מי שמכתיבים אותה, וגם פסיקה מפתיעה: המחזיק סלולרי לא כשר – פסול לעדות. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ, כיפה 22/07/12 21:04 ג באב התשעב

מעלעל

אי אפשר היה לברוח מזה. השתלטות פינתו של הרב אבינר על עלוני השבת השונים לא הותירה אותנו מותקפים מכל עבר. ב"באהבה ובאמונה" נשאל הרב אבינר על התוכנית החדשה, ואמר שהיא מביאה לפילוג של המגזר כשרק "תיקון המצב", כלשונו, יביא אחדות. יוזמי התכנית "ערבבו את הבנות היהדות עם הבנות הגויים" בקשר לתנ"ך, ובכך יצרו "ערבוביא של קודש וחול".

ב"מעייני הישועה" צוטט הרב כמי שאומר ששיטת לימוד התנ"ך המדוברת היא "המצאה חדשה של הזמן אחרון", ושפירושיהם של האבן-עזרא והרמב"ן שיש בהן ביקורת על גדולי האומה הם בודדים ומעטים.

ב"עולם קטן" כתב הרב שעדיף שילד ילך ללמוד במוסדות לימוד של ש"ס ולא בתכנית החדשה, כי "יראת שמים קודמת לכל", והתפלל "שהגזרה הרעה [של שילוב התכנית בלימודי החמ"ד] לא תצא לפועל". בתכנית החדשה יש "חסרון אמונה במסורת ישראל", כתב, וחתם: "זה לא עניין של פילוג אלא בעיה של אמונה או כפירה... מסורת ישראל היא קנאית ולעולם לא תוותר".

שטף המובאות מהעלונים השונים נועד, כך נדמה, ליצור אשליה כאילו דעתו של הרב אבינר היא היחידה שמשחקת במגרש הדתי, נלחמת לבדה מול אנשים חסרי יראת שמים, גרועים מרפורמים, מערבבים בין קודש וחול ומתנגדים למסורת הדורות.

טוב לראות שיש מספיק עלונים בעלי יושר שמציגים גם את הצד השני של הויכוח. נחשפו הקלפים - מי קורא לפילוג של הציונות הדתית על רקע ויכוח פנימי, מכנה את החושבים אחרת ממנו בעלי "כפירה" וקנאי למסורת ישראל ש"לעולם לא תוותר".

עולם קטן - שני צדדים למטבע

ב"עולם קטן" הובא ראיון עם מירי שליסל, המפמ"רית החדשה לענייני תנ"ך בחמ"ד שעוררה מחדש את הויכוח הנושן על ספר הספרים, ועם ד"ר אברהם ליפשיץ, שסיפרו על נפלאות התכנית. ממול התראיין נגד התכנית הרב צפניה דרורי. חיים אקשטיין ניסה לעשות סדר בבלאגן בכתבה שלו על הנושא, אבל עם הצלחה מועטה. הוא אמנם השכיל לספר מעט יותר על התכנית ממה שידענו לפני, אבל באשר לפולמוס עצמו הוא לא סייע להבנת הדברים. מוזר היה לראות שהכתבה של אקשטיין כולה הייתה רוויה בדברי אלמונים, שהסתתרו תחת כינויים של "מורה בהשתלמות השבוע", "איש חינוך" ו"מורה לתנ"ך " . מה קרה, מסרבים להתראיין בשמות אמיתיים?

אקשטיין, אברך בישיבת ההסדר בירוחם שלאו-דווקא ממקמת את עצמה על הסקאלה הידועה בין הגוש לחרד"ל ובין ה'קו' למעג"ל (מעלה גלבוע), ידע להסתיר את עמדתו-הוא בצורה טובה יחסית. אבל באשר לעמדתו של יוסף רוסו, עורך העלון, הדברים ברורים מעט יותר. אם כותרות הלכות בין המצרים שכתב הרב אבינר במסגרת השטו"ת נשאו את השם הבנאלי "בין המצרים 1-9 " , אזי לתשובות שנתן הרב אודות התכנית החדשה ניתנו שמות פיקנטיים יותר כמו "חסרון אמונה", "פירושים נוצריים" ו"ביקורת המקרא". חשוב לזכור גם שרוסו הוא שבחר אילו שאלות לשבץ בשו"ת ואילו שאלות ישארו בחוץ, כך שגם לבחירה הזו של שילוב מספר גבוה-מהרגיל של שאלות בנושא לימוד התנ"ך יש משמעות לענייננו.

נראה לאן הדברים יתפתחו.

צהר לשבת - היזהרו מתנ"כים

חגיגות סיום הש"ס בלימודי הדף היומי חוצות גילאים ומגזרים. ב"צהר לשבת" החליט הרב יוסף מרקוס להנהיג, במקביל לדף היומי של הרב שפירא זצ"ל, גם לימוד תנ"ך יומי, פרק אחד בכל יום. וכאן הבן שואל - ככה סתם ללמוד תנ"ך? בלי תיווכם של חכמינו ז"ל? עם פירוש רש"י, לפחות? לא יודע, הצעה כזאת נשמעת לי מסוכנת קצת בימים טרופים שכאלו. מי יודע מה יחשבו הלומדים על דוד המלך, ראובן, יעקב או שאול. הרב מרקוס, אני במקומך הייתי נזהר יותר...

גם במקור-ראשון

אמנם זה כבר לא בתחום שיפוטו של המדור, אבל מותר לפזול לאמצעי התקשורת האחרים מדי פעם. וזה מה שכתב על הפולמוס צור ארליך בעיתון "מקור ראשון" השבת:

"זרקו המשקפיים, הרכיבו מסננת
זרקו את החוקרים, שמעו אל הגננת
רק בדרכי מדרש למדו את התנ"ך
אחרת הכפירה יד על גרונכם תנח.
...
שכל תלמיד ממ"ד
גיל רך, תיכון, ביניים
יצא בסוף גמד
צדיק וטרוט עיניים".
(ותודה לחיותה דויטש על ההפניה).

צל"ש השבוע - מדי יום ביומו

יש עלונים זוהרים יותר ויש זוהרים פחות. "מאורות הדף היומי" שייך, ללא ספק, לאלו הזוהרים פחות. עם גראפיקה מינימאלית, מודפס על דף נייר רגיל ולא כרומו כשאפילו פרסומות אין בו לשזוף בהן עיניים כלות, העלון של לומדי ה"דף" מצליח לשעמם כל מי שלא למד השבוע את דף ס"ב של מסכת נידה. מי שכן עוקב אחרי הדף, לעומת זאת, שמח שיש עלון שמוקדש רק לו. למעלה מ-13 שנה הוא מודפס, וכוחו רק מתחזק עם השנים - עלון השבת "מאורות הדף היומי" מכניס חיות ללימוד היומיומי העוקב. יישר-כח למערכת העלון שיודעת להוסיף פלפול ועומק בלימוד הבקיאות של הדף.

הפוסל במומו

ידועה פסיקתו של הרב רא"ם הכהן לפיה מי שמעשן פוסל את עצמו לעדות. פסיקתו זו, שהתפרסמה לאחרונה פעם נוספת ב"שבת בשבתו" וזכתה לסקירה נרחבת בגופי התקשורת השונים, מבוססת על ההבחנה לפיה על המעשן חל גדר "חובל בעצמו". גם הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב בקשי-דורון פוסל לעדות את המעשנים. דברים דומים על חומרת עוון העישון כותב הרב ריסקין, קריאתו של החפץ-חיים נגד העישון מפורסמת וכך גם הכרוז של הרב פיינשטיין בנידו.

השבת הצטרף עוד טיפוס לרשימה המפוקפקת של הפסולים לעדות: כל המחזיק פלאפון עם אינטרנט לא מסונן. הרב אריאל לוי כותב בפינת ההלכה של הרב יעקב יוסף ש"אדם רשע פסול לעדות", ולפיכך "מי שיש לו בבית אינטרנט בלי סינון פסול לעדות, הוא מוציא את בניו ובנותיו לתרבות רעה ועלול להתקלקל בעצמו". בנו של הרב עובדיה מביא סיפור על הרב וואזנר שפסל עד בחתונה כשגילה שיש לו אפשרות לגלישה סלולארית בפלאפון. "אם בעליו של טלפון עם אינטרנט לא מסונן היה עד בחופה וקידושין, החתן נשאר רווק והכלה רווקה".

ב"מעייני הישועה" התפרסמו פסיקותיו בעניין יין נסך. עורכי העלון הצהירו שהם מעוניינים ב"הפצת תורתו", ולכן בחרו להביא מבחר מההלכות שפסק, בצירוף תפילה לרפואתו. רק בריאות.

זהירות - שם שמים!

בעיית המחזור או הגניזה של עלוני השבת השונים נידונה מספר פעמים בטור זה, ובעלוני השבת גם. בינתיים נראה שעלוני השבת מקפידים שלא לכתוב פסוק שלם או להדפיס את שם ה', כדי למנוע ביזוי ולאפשר את המחזור. השבת קרתה תקלה, כשבעמוד השער של "עולם קטן" הופצה תמוה של תנ"ך מצולם, ובו כמה וכמה מובאות של השם המפורש. אחריות רבה נדרשת בהקשר של שמירה על ההלכה בענייני גניזה, במיוחד לאור העובדה שככל הנראה רבים מעלוני השבת לא מוצאים את דרכם לגניזה. שם הוי"ה מופץ בעשרות אלפי עותקים מעל גבי העלון בכל רחבי הארץ. למערכת "עולם קטן" - נסו להיזהר יותר בפעם הבאה. זו לא הפעם הראשונה שדברים כאלו קורים, ומעט ערנות יכולה למנוע את המצב. ולכם, הקוראים בבית: גינזו את העלון!

מתנצלים

"המערכת מתנצלת על הרחבת שטח המודעות בגיליון הקודם תוך פגיעה באיכות הקריאה של 2 מדורים", נכתב השבת ב"בשבת בשבתו". "תיקון טעות: בניגוד לדיווח משבוע שעבר ב'מצב הרוח', הרב ישראל אריאל לא הדריך את העיתונאים הדתיים שעלו להר הבית וכלל לא נכח במקום. הביקור לא היה קשור למכון המקדש או לתנועות המקדש", הצהירו ב"מצב הרוח".

יש משהו יפה בהתנצלויות הללו. משהו אמיתי. נכון, בהרבה מהמקרים ההתנצלות היא רק כיסוי משפטי נגד טענות מוסריות ומשפטיות שונות שקשורות במדיה התקשורתית, אבל לעיתים - כמו בדוגמה של "שבת בשבתו" - מדובר בסך הכל ברצון טוב של העורך.

במקרה הזה, קוראים יקרים, הכוח בידיים שלכם. ראיתם משהו מעוות באחד העלונים? יש לכם טענה בענייני תוכן, צורה, הגות או דעות? אל תהססו לשלוח את דעותיכם לעורכים השונים במייל. גלו מעורבות בעולם העלונים. עודדו עיתונאות ישרה, הביעו את הערכתכם לאלו שעובדים קשה כל שבוע כדי להגיש לכם מוצר חביב לקריאה שבועית, הציעו פינות חדשות וחזקו טורים ותיקים. כתבו לעורכים במצבי עיוות והקשו קושיות בדבר העלונים. שלחו את דברכם אל מערכות העלונים. מי שמביע - משפיע.

אהבתם? התעצבנם? השתעממתם? אל תהססו לשתף: Mealel@kipa.co.il. ועכשיו - גם בפייסבוק!