מעלעל

השבוע מצא המעלעל עלוני שבת נדירים שאינם מופצים בבתי הכנסת אלא מחולקים בבתי חולים. ובנוסף פונה המעלעל בקריאה דחופה לציבור הקדוש לסייע לעלון בראש יהודי.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 29/01/08 00:00 כב בשבט התשסח

בששון ממעייני הישועה

הזמן: ערב שבת בשלח (שבת שירה). המקום: בית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק. הנוכחים: זוג הורים וילדה מתוקה שנולדה לפני כמה דקות. המחשבות שרצה בראש: "הממ, מעניין איזה עלונים, אם בכלל, מגיעים לבית הכנסת של בית החולים". המחשבה הבאה אחריה: "בואנה, המעלעל הזה משתלט עליך...".


אז אם תהיתם לעצמכם, בבית הכנסת של "מעייני הישועה" לא תמצאו שום עלון מכרומו, נתון לא מאוד מפתיע בהתחשב בכך שחבילת המתנות ליולדת כוללת ברכה בשבועון "משפחה" (הופיע בשבת "יתרו"), ואף מנוי לשמונה שבועות ל"בתוך המשפחה".


מצד שני, כנראה שכפי שאין בית מדרש ללא חידוש, כך אין בית כנסת ללא עלונים, אבל אף אחד מהעלונים לא נראה לי מוכר. היו שם מספר לא קטן של עלונים, כשרובם ככולם היו בעצם אוסף ציטוטים ורעיונות לפרשת השבוע שהועתקו מכל מיני ספרים (תוך ציון המקור כמובן).


האמת היא שאני לא ממש מצליח להבין מה האינטרס שעומד מאחורי הדפסת אותם עלונים. מבחינה תורנית הם נטולי כל חידוש, ומהבחינה הכלכלית הם נטולי כל פרסומות. המעניין הוא שדווקא מבחינת הצורך החברתי, כשהמבטים שהעפתי סביבי הראו שנראה שגם בחברה החרדית, לא מעטים מחפשים בבית הכנסת גם קצת חומר קריאה.


אחרת אני לא מוצא סיבה מדוע להוציא את עלון בשם "אור הפרשה" (או משהו כזה), שהחומרים בו קובצו ולוקטו על ידי תלמידי כיתה ז ב"תורה אור" (או משהו כזה).

עלון בשוּשוּ

ואם כבר בעלונים מהחברה החרדית עסקינן, אז בשבת האחרונה הספקתי להעיף מבט קצר בעלון בשם דאצה (дача ברוסית). לאחר שקראתי מאמר מעניין שעסק בתקיפת הטענה של הרב ראובן מרגליות על כך שהמניע של רבי יעקב עמדין להאשים את רבי יונתן אייבשיץ בשבתאות היה אישי, ראיתי הערת מערכת קטנה שממנה עלה הרושם כי מדובר בעלון חשאי במקצת אותו ניתן לקבל רק במייל, ושעורכיו מבקשים לצמצם בהפצתו. לדברי היהודי החביב שהראה לי את העלון, מדובר כפי הנראה בקבוצה של יוצאי ישיבת "חברון" שבמובן מסוים "יצאו לתרבות רעה", ובנוסף לצד הלמדני שלהם מסתכלים גם בספרי ה"מְחַקְרִים". הוא אף סיפר לי שאחד הכותבים שם מוכר לי אישית והוא "נושא ונותן" בישיבה חרדית ידועה (שלא נזכיר את שמה).


אז אם אתם רוצים לקרוא חידושים ופלפולים די מעניינים, יש לציין, תתאמצו ותחפשו את העלון, ובאותה הזדמנות תסבירו לי מה הקשר בין ה"דאצה" לבין העלון.

הצופה בעלונים

לאתר של "הצופה" לוקח זמן להתעדכן, כך שאם אין לכם מנוי תאלצו להיאזר בסבלנות עד שתוכלו לקרוא את הכתבה שפרסם הדר רביד על עלוני השבת של "מעייני הישועה" ו"עולם קטן".


חידושים מרעישים לא תמצאו בכתבה, אבל בהחלט מעניין לשמוע קצת את דעותיהם של ברק ליבוביץ - עורך "מעייני הישועה", ויוסף רוסו מ"עולם קטן", בין השאר ההתמודדות שלהם עם הטענה הלא מופרכת שהעלונים מעודדים צרות אופקים.


שאלה שהשניים לא נשאלים היא מדוע הם לא חתומים על העלונים כעורכים, אם כי בהקשר הזה ראוי לציין שבשבועות האחרונים הכתבות והמאמרים ב"עולם קטן" החלו להופיע תחת שם הכותב (המעלעל לא לוקח קרדיט, אבל מזכיר שהוא העלה את הנקודה מעט לפני כן). אגב, בין הכותבים של עולם קטן תוכלו למצוא אפילו את ניצן קידר, עיתונאי בעל עבר עשיר בגל"צ, הצופה, מקור ראשון ורדיו קול חי.


ועוד שאלה אחת שמהדהדת ברקע - מדוע הכתבה עוסקת רק בשני העלונים הללו? מחכה לתשובתיכם כאן למטה.

מעלעל זוטא

שומרים על העולם - כפי שאמרנו כאן, הטרנד ה"ירוק" בציבור הדתי לאומי ממשיך להיות בכותרות, כבשבוע שעבר הקדישו ב"עולם קטן" גיליון שלום לנושא לכבוד ט"ו בשבט, כשאת הכתבה המרכזית הכין ניצן קידר מהפיסקה הקודמת. אם בכל זאת להיות סקפטי, אני עדיין חושב שיש אצלנו יותר דיבורים ירוקים מעשים ירוקים.


חוזר לגוש קטיף - ואם כבר עולם קטן, אז אני מקווה שלא פספסתם את הסיפור של אדם צחי על החזרה לגוש קטיף. מומלץ.


אור ירוק - ברכת המדור שלוחה ל"מעט מן האור" על התמדתו בטור החשוב בנושא מניעת תאונות הדרכים. יישר כוח! מילה טובה גם ל"באהבה ובאמונה" הכניסו קטע קטן על הנושא החשוב הזה (אם כי קצת יותר בקטן וקצת פחות ברור).


מחפשים את נחום - בעמוד האחורי של "בראש יהודי" מפורסמת הודעה בזו הלשון: "לתחרות הסיפור הקצר קיבלנו סיפור, גם זו לטובה ללא שם הכותב. נשמח לקבל אותו שוב, באותו כתב יד. תודה".

המדור, שמחכה בקוצר רוח לתוצאות התחרות, מתגייס לטובת החיפושים.


מקרה או כוח עליון - ונסיים בסיפור אישי. אחד הדברים שניסיתי לברר באותו יום שישי ב"מעייני הישועה", היה נושא העירוב בין פתח תקווה לגבעת שמואל, ואולי אפילו לבני ברק. נושא בני ברק נפל מאוד מהר בעקבות העובדה שכביש גהה עובר באמצע, אבל לגבי פ"ת וגב"ש נשארתי בסימן שאלה.


לכן הופתעתי כשבשבת האחרונה, פרסם "שבת בפת"ח" העלון המקומי של המועצה הדתית בפתח תקווה שיוצא מדי שבוע, את מפת העירוב של פ"ת, כולל הסבר מילולי על דרך בה ניתן לעבור מפ"ת לגב"ש בלי לעבור על איסור טלטול (וגם טלפון של הרב מנגל אברהם - רב עירובין).

את מפת העירוב תוכלו למצוא גם כאן.


בקשות להסברים על הדרך מגב"ש לפ"ת ניתן לשלוח לכאן, כמו גם טענות, מענות ותובנות. וכמובן הטוקבקים מחכים.