מעלעל: תחרות העלון המקורי

עולם קטן ושביעי עוסקים באותם נושאים בדיוק, שבתון ומצב הרוח עושים חלוקת פרסום ותוכן ותורה מן נכשל בהלכה אותה ניסה להסביר. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה גלעד קוט, כיפה 14/06/15 17:15 כז בסיון התשעה

מעלעל: תחרות העלון המקורי
כיפה, צילום: כיפה

רותם סלע בכל מקום

לא לקח הרבה זמן עד ששמתי לב שב'עולם קטן' ו'בשביעי' ישנן שתי כתבות דומות בנוגע ל"חוק הספרים". בשביל לאתגר את עצמי, ניסיתי להשוות בין הכתבות:

הכתבה ב'שביעי' הייתה מעניינת וסיפרה את סיפורו של רותם סלע, הבעלים של הוצאת הספרים 'סלע מאיר', שהחליט למכור 3 ספרים חדשים ב100 שקלים, בניגוד ל"חוק להגנת הספרות והסופרים". וזאת משום שהוא מתנגד לחוק זה.

גם הכתבה ב'עולם קטן' עסקה בביקורת כלפי החוק, אך מכיוון שרק לכתוב ביקורת באתי, ולא לחוקק חוק חדש או לתקנו, עצרתי באמצע הכתבה מפאת הרבה יותר מידי מידע לא מעניין ולא רצוי, ואפילו לא הגעתי לסיפורו של אותו רותם סלע שהופיע גם בכתבה זו.

מצמצמים סמכויות

עוד כתבות דומות שהופיעו בשני עלונים אלו, היו כתבות בנושא צמצום הסמכויות של הרבנות הצבאית:

בעקבות פרסומים על כוונת הרמטכ"ל אייזנקוט לצמצם את הסמכויות של הרבנות הצבאית וכמו כן, בעקבות ההשבעה של חטיבת גבעתי, שבה נכח לראשונה קצין חינוך ראשי במקום הרב הצבאי הראשי, הועלו בעלונים טיעונים על פגיעה ברבנות הצבאית ובמיוחד במחלקת התודעה היהודית בה.

"חיל החינוך איננו מתעסק כלל בלחימה, במוטיבציה לשירות במלחמה, באמונה בצדקת הדרך", כך מסביר גורם בכיר ברבנות הצבאית ל'עולם קטן': "לחוסר שנוצר נכנס תחום תודעה יהודית שממוקד בעניין הזה". כשחיל החינוך חותר לביטול תחום תודעה יהודית הוא יודע שלא יהיה לזה תחליף מכיוונו ולמעשה אומר 'גם לי גם לך לא יהיה - גזורו'"

מה שמעניין הוא, שבזמן שב'שביעי' קיבלו מעין תגובה מדובר צה"ל: "מבירור מול דובר צה"ל מתברר, כי הרב פרץ לא הגיע בשל התחייבויות קודמות ועל פי הידוע אין שינוי בהנחיות", ב'עולם קטן' לא קיבלו תגובה: "אחרי פניות רבות מאוד לדובר צה"ל והמתנה ממושכת קיבלנו ממשרדו הודעה שהוחלט שם לא להגיב לשאלותינו בעניין".

כנראה שעל המקרה הספציפי של קצין החינוך הראשי במקום הרבצ"ר, לא הייתה בעיה לדובר צה"ל לספק תגובה ל'שביעי', אך בשאר הטענות שהועלו ע"י ארנון סגל ב'עולם קטן' החליטו שלא להגיב.

פרסום סמוי

כידוע, עלון 'שבתון' מוקדש לדברי תורה מעניינים, אך גם (או בעיקר) לפרסומות על חופשות ודילים בארץ ובחו"ל.

השבת חרגו ב'שבתון' ממנהגם, והכניסו פרסומת על מסלול הכשרה של "תורה וסייבר" בישיבת הגולן. בצירוף מקרים מוחלט, כתבת השער של 'מצב הרוח' עסקה באותו המסלול בדיוק.

המקרה היה יכול להפתיע במידה ולא היינו יודעים ש'שבתון' ו'מצב הרוח' שייכים לאותם בעלים, אך מכיוון שהדברים ידועים, שוב הבנו שמדובר בפרסום (לא כ"כ) סמוי, או בשמו המכובס 'תוכן שיווקי'.

תורה מן מתבלבל

למי שלא מכיר, "תורה-מן" הוא גיבור הקומיקס של 'גילוי דעת'. מידי שבוע הוא עושה מעשה גבורה ולאחר מכן נכתבות כמה הלכות בנושא.

הפעם, תורה-מן וחברו מגבעת שחורה, עצרו את חפי (החפיפניק עם הכיפה הקטנה) שניסה לפגוע בלומדי תורה. הם עזבו אותו לאחר שהזכיר להם שהם צריכים להגיע לפני בציעת החלות, כי במידה ויפספסו לא יהיה להם לחם משנה. הם טסו מהר והגיעו בדיוק שנייה לפני שבעל הבית התחיל לברך המוציא. תורה-מן צעק למגבעת שחורה במהירות: "תכוון לצאת!!!", אך מגבעת שחורה טען: "אבל עוד לא נטלתי ידיים!" תורה-מן הספיק לענות: "זה לא משנה, אסביר לך ביום ראשון" ואז הגיעה הברכה של בעל הבית על החלות, "וכך, סעדו חברנו הגיבורים כיאה לשבת קודש..."

לאחר מכן בהלכות נכתב כך: "אפילו לא נטל כלל ושמע את בעל הבית מברך המוציא אינו צריך לחזור ולברך המוציא, אלא יטול ידיו, ויברך על הנטילה ויאכל. כל זאת בתנאי שבעל הבית נתכוון להוציא את השומעים והשומע נתכון לצאת".

אז נכון שתורה-מן ומגבעת שחורה התכוונו לצאת, אך בעל הבית (שלא ראה אותם באים) בוודאי לא התכוון להוציא אותם, וכאן הם נכנסים לבעיה. הייתי מציע להם להגיע הביתה בזמן, לשיר למלאכים ולאישה, לשמוע קידוש, ליטולידיים ולשמוע ברכת המוציא כמו בני אדם במקום להתעסק ולהציק לחפי החפיפניק.

מפרגנים לעולם קטן

כזכור בשבוע שעבר חגגו ב'עולם קטן' עשור להיווסדות העלון בערב הודיה. בדרך כלל העלונים נמנעים מלפרגן למתחרים מעלון אחר, אך הפעם גם ב"ברנז'ה" של 'מצב הרוח' וגם ב"בשטיבל" של 'שביעי' בחרו להזכיר את האירוע המכובד.

אך האם "שתשארו צעירים לנצח", המשפט הפותח את הידיעה ב'מצב הרוח', הוא המשפט המתאים לפרגן לעולם קטן? עד כמה צעירים? עד 10 שנים או 500 גיליונות?

לשון הרע דבר נורא

בעמוד האחורי של 'באהבה ובאמונה' פרסמו ראיון או התכתבות סמס עם הרב אבינר על מקרה ההתאבדות של אריאל רוניס, מנהל במשרד הפנים, אחרי שהאשימו אותו בגזענות.

כאשר נשאל הרב למה החקיקה נגד לשון הרע באינטרנט הוא נושא מסובך יותר, הוא ענה: "כי זהות הכותב חסויה על פי רוב. הוא פחדן, ומתחבא מאחורי זהות בדויה. על זה נאמר בקללות של כי תבוא: 'ארור מכה רעהו בסתר' (דברים כז כד)."

זה יהיה שקר להגיד שאני לא קורא תגובות לטור, אז אל תהיו ארורים.