מעלעל - פרשת שמות

מידי שבת גדל מספר עלוני השבת המחולקים בבתי הכנסת, סקר חדש מלמד מה חושבים על כך הרבנים?

חדשות כיפה גדעון דוקוב 15/01/07 00:00 כה בטבת התשסז

טוב ליהודים?

ד"ר יואל כהן, ראש החוג לתקשורת במכללת ליפשיץ, ערך סקר בקרב רבנים חרדיים ודתיים בנוגע לשאלה האם עלוני פרשות שבוע המופצים בבתי כנסת הם דבר טוב?

54% מהרבנים החרדים ו-50% מרבני המגזר הדתי לאומי השיבו שעלונים הם דבר טוב במידה רבה או במידה רבה מאוד.

23% מהרבנים החרדים ו-27% מהרבנים מהמגזר הדתי לאומי השיבו במידה בינונית.

23% מהרבנים החרדים ואותו אחוז של רבנים דתיים לאומי ענו לשאלה האם עלונים דבר

טוב בכלל לא או במידה קטנה.

כמו בכל סקר, חשוב לבדוק את הפרטים טכניים, כמו בקרב כמה רבנים הוא נערך, אלו עלונים מכירים אותם הרבנים ועוד, אבל בהחלט מדובר בתוצאות מעוררות חשיבה. יכול להיות שלמרות כל הביקורות שנכתבות לא אחת כנגד עלונים אלו, ביקורות שבאות בעיקר מהצד ה"דוסי" בציבור, בסופו של דבר זוהי תופעה חיובית וכך גם תופסים אותה חלק ניכר מרבני הציבור.

אגב, כשחושבים על זה, אולי התוצאות הללו לא כל כך מפתיעות, בהתחשב בכך שבערך חמישים אחוז מהרבנים בציבור שלנו גם כותבים בעלונים הללו.

מצד שני, השאלה היא איך סופרים את הרב אבינר שכותב בחצי מהעלונים...

המשגיחים

טוב או לא טוב, עלוני השבת הם כרגע המציאות, אלא שיש מי שלא מסתפק בהתנגדות מילולית למצב.

מכירים את כל אותם אלו שמינו את עצמם ל"משגיחים" של בית הכנסת? אז מסתבר שחלק מהמשגיחים הללו "שומרים" עלינו ופשוט משליכים את העלונים ישר לתוך הגניזה. באופן דומה יש את ה"צנזורים" - אלו שדואגים שלא נקרא חס וחלילה את דבריהם הכופרניים של נשות "קולך", של "נאמני תורה ועבודה", או אפילו של עלון חב"די בו כתבו את המילה "שליט"א" ליד שמו של הרבי מלובביץ.

אין לי התנגדות למצב בו עלון מסויים או עלונים ככלל לא ייכנסו לבית הכנסת על פי החלטה של רב הקהילה או של כלל המתפללים, אבל אני ממש לא מצליח להבין מה זה שיגעון הגדלות הזה בו קם סתם בן אדם וממנה את עצמו לזה שמחליט עבור כל הציבור מה נכון ומה לא נכון. לדעתי זו לא רק גאוותנות, אלא שההשלכה לגניזה לפני שהציבור ראה את העלונים היא פשוט סוג של גזל.

אגב, נדמה לי שהיה מן הראוי שגם בי"כ בו הוחלט נגד העלונים, יפנה אל אנשי העלון או ההפצה, ולא יסתפק בהשלכה אוטומטית לגניזה.

הבעיה האמיתית

זה לא שאני מאוהב בתופעת העלונים. יש לי גם ביקורות כלפיה ובעיקר על הכמויות הבלתי נגמרת שלה. מצד שני, אני שמח על כך שיש עוד כמה יהודים שהצליחו למצוא לעצמם פרנסה, בניגוד לתחושת צרות העין שעולה לא אחת משלל התגובות על כמות הפרסומות. אלא, שיש נושא אחד שמטריד אותי ברצינות - כבר היום יש בארץ בעיה חמורה של מקומות לקבורת גניזה והדבר האחרון שחסר זה עוד ועוד דפים שיוצאים כל שבוע ואחרי כמה ימים, במקרה הטוב, מוצאים את דרכם אל המתקנים העמוסים לעייפה.

מה יעשו עם כמויות הגניזה האדירות האלה?!

זו הבעיה האמיתית אליה צריכים מוצאי העלונים להסב את תשומת ליבם.