מעלעל - פרשת ויחי

חדשות כיפה גדעון דוקוב 08/01/07 00:00 יח בטבת התשסז

רעיון חדשני

לפני כחודש בעודי מחפש במה לעלעל, צד את עיני מראה לא מוכר שהתברר כגיליון מס 1 של "שבת אחים".

במהרה התברר כי מדובר ברעיון חדשני ולא שגרתי - עלון פרשת שבוע. בעלון תוכלו למצוא את מה שאף פעם לא פגשתם - קובץ של קטעים הקשורים ברובם לפרשת השבוע, כשאת חלקם כותבים רבנים ואת חלקם האחר אישי ציבור מוכרים יותר או פחות. בצעד מהפכני קובץ זה מופץ בבתי הכנסת חינם (!) לטובת הציבור.


התפעמות רבה אחזה בי - מיהו הגאון שהצליח לזהות את הצורך שיש בעלונים שכאלו? נדהמתי מהמקוריות העסקית של יוזמי העלון ומהיכולת לזהות שוק ראשוני ולא מפותח שכמעט ואינו מנוצל. אין ספק שזו הדגמה יוצאת מהכלל של השיעור הכלכלי הראשון - "היצע וביקוש"...

בקיצור, "שבת אחים" לא מציע שום דבר חדש או שונה מכל אותם עשרות עלונים שכבר מסתובבים בבית הכנסת. לא שיש לי משהו נגד "שבת אחים" או סתם נגד הוצאת עוד עלון, אבל אני באמת שואל את עצמי האם שוק הפרסום דרך עלוני השבת גדול עד כדי כך שהוא מצדיק את כמות העלונים.

בכל מקרה, מי מכם שיוצא לו ללכת ליותר מבית כנסת אחד בשבתות יודע שבתי כנסת שונים מקבלים עלונים שונים. גם אלו השומרים נאמנות למקום אחד, יכולים לשים לב שאף באותו בית כנסת לא כל עלון מופיע בכל שבת. כמי שיוצא לו לשוטט בין בתי כנסת, במידה ועובר זמן רב בו לא פגשתי עלון מסוים, עולה בי התהייה האם מדובר רק בצמצומים זמניים או שמא, חס וחלילה, הוא סיים את תפקידו. כך למשל, מי שיודע מה עלה בגורל העלון של מכון המקדש, מוזמן ביותר לטקבק על כך למדור.

בשבת האחרונה (פרשת ויחי) חגג העלון החדש "שבת אחים" חודש להיווסדו (עלון מס 4). אני מקווה שהעובדה שפגשתי אותו רק באחד מתוך שלושת בתי הכנסת בהם חיפשתי לא מעידה דבר על גורלו...

ובכל זאת, יש חדשנות

נדמה לי שמי שרוצה להצליח בשוק הכל כך גדוש של עלוני השבת, כדאי לו לנסות לחשוב בראש קצת יותר מקורי. ייעוד העלון לקהל קוראים מאוד ספציפי, כמו הפנייה של "עולם קטן" דווקא אל בני הנוער, היא צעד שכזה.

דוגמא אחרת וקצת יותר חדשה לזה הוא העלון "מסביב לשולחן". קשה לי להתלהב מאוסף "וורטלאך" באורך של 80 מילים, אבל היציאה במעין "פורמט כיס" מעידה על חשיבה מקורית וניסיון ליצור טיפת חדשנות.

מתיחת פנים

עם כניסתם של עוד ועוד עלונים, גם בעלונים הישנים לא קופאים על השמרים. "שבת בשבתו" כבר עבר לא מעט שינויים בשנות קיומו הארוכות, וגם לאחרונה עשו לעלון הוותיק "מתיחת פנים" חביבה. שינויים קלים בכותרות, רענון המדורים כמו גם הוספת תמונותיהם של חלק מהכותבים האם אמנם לא דוגמא למקוריות, אבל כשאתה המקור (או אחד מהראשונים) אז מותר לך.

אגב "שבת בשבתו", אז בשבת האחרונה כתב שם זבולון אורלב על סוגיית המדיניות הכלכלית בישראל, נושא בעל חשיבות גדולה שהיה מן הראוי שייכתב וידובר עליו יותר "בציבור שלנו". עם זאת, על אף שאני לא המבין הכי גדול בכלכלה, נדמה לי שזה קצת שטחי וחד-מימדי לכתוב על עודף ההכנסות של המדינה, כשזה לא סוד שחלק לא קטן מהתקציב השנתי הולך לכיסוי חובות ישנים.