מעלעל: עלוני השבת לא רלוונטיים

הרב אלי בן דהן בראיון מפוספס, עלוני השבת לא מצליחים להישאר רלוונטיים וקידוש בזהות מתוסבכת. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה גלעד קוט, כיפה 02/08/15 16:53 יז באב התשעה

מעלעל: עלוני השבת לא רלוונטיים
כיפה, צילום: כיפה

ככה זה. העיתונות המודפסת מפספסת לפעמים אירועים שקורים אחרי הדד-ליין. כך קרה השבת עם כל העיתונים הגדולים ופיגוע ההצתה בכפר דומא, וכך קורה לעיתים לא נדירות עם אירועים אחרים.

אבל מה קורה עם עלוני השבת המנסים להיות אקטואליים ורלוונטיים אך נסגרים ביום שלישי בערב ומופצים ביום שישי? - הם פשוט מפספסים הרבה יותר.

הנושא החם בסוף השבוע ועד עכשיו הוא ניסיון הרצח במצעד הגאווה ופיגוע ההצתה בכפר דומא. אך קריאת העלונים החזירה אותנו לנושא החם של יום שלישי - הרס בתי דריינוף בבית-אל וניסיון החזרה של תושבי שאנור ליישוב השומם.

דרוש מנהיג?

נסו לנחש מאיפה לקוח הטקסט הבא:

"ציבור עצום - חילוני, דתי ומסורתי, ממשיך ללכת שולל אחרי בנימין נתניהו ונתנו לו את קולם בבחירות האחרונות, וזאת על אף שהוא יודע שנתניהו רק מנהל את המדינה אבל לא מנהיג אותה לשום מקום".

לא, לא מדובר בעיתון 'ידיעות' או 'הארץ', ולא לקוח מהפייסבוק של בוז'י הרצוג. זהו ציטוט מתוך מאמר המערכת של 'עולם קטן' שקרא "בנט, אל תהיה נתניהו".

הביקורות בעלוני השבת לאחר הבחירות על מפלגת הליכוד הן דבר שאני לא זוכר שהיה בעבר, אך מתברר כי יש חדש תחת השמש.

גם במאמר המערכת של 'שביעי' האשימו את נתניהו בהריסת הבתים: "גם אם פרשת 'דריינוף' מורכבת, חיצי ההאשמה והביקורת מכוונים כלפי מפלגת השלטון הליכוד ובעיקר לנתניהו ויעלון. זהו כלל ראשון במנהיגות: עמדו במילה שנתתם".

עוד עלון שלא פסח בביקורת על ראש הממשלה הוא כמובן 'מצב הרוח', שהטור "פולישוק" של מנחם רהט כבר מזמן הפך לטור ניגוח בנתניהו (ראו טור קודם). הפעם הקדיש רהט את כל הטור למעשיו של נתניהו בזמן ההתנתקות. על ההתחמקויות בהצבעות, ועל אי התפטרותו עד שהעניין כבר היה סגור.

בעקבות תופעת הביקורות נגד הליכוד בעלונים, יהיה מעניין לעקוב ולראות איך ינהגו לפני הבחירות הבאות. אם תשאלו אותי, הכסף של הפרסומות ישכיח את כל השבועות האחרונים.

הריאיון המפוספס של שביעי

ב'שביעי' פרסמו ראיון עם סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן. הוא נשאל על בתי דריינוף, על גיבוי למפקדי צה"ל, הניסיון לדחוק את הרבנות הצבאית, חרדים בצבא, המצב בהר הבית ואפילו על פרשת 'הרב מהצפון'.

בתפקידו הקודם (שהסתיים רק לפני כשלושה חודשים), היה הרב בן דהן סגן שר הדתות והוביל ביחד עם השר בנט רפורמה בשירותי הדת, דבר שהביא לגאווה בבית היהודי ונחשב לאחת ההצלחות הגדולות של המפלגה בקדנציה הקצרה.

מאז, משרד הדתות הופקד בידי השר דוד אזולאי מש"ס שעסוק בלבטל את כל הישגיו של הבית היהודי, שליטה של ש"ס בבתי הדין הרבניים, ביטול רפורמת הגיור וחוק הכשרות החדש.

אך בראיון ב'שביעי', שהתפרש על פני ארבעה עמודים, לא מצאו מקום לשאול שאלה בנושא זה.

ואם כבר הזכרתי חוסר רלוונטיות, אז כשנשאל הרב בן דהן האם הבית היהודי יישארו בממשלה במידה ובתי דריינוף ייהרסו, ענה הרב כי "זו שאלה היפותטית. אני מקווה שלא נגיע אליה". השאלה אכן היפותטית, כי כשקראנו את העלון בשבת הבתים היו כבר הרוסים והבית היהודי עדיין בממשלה.

היכן הפרסומת?

הבחירות לראשות מועצת שומרון מתקרבות. בעוד שב'שביעי' חצו את פרוייקט השו"ת בכדי לתת מקום לשני המועמדים, ב'מצב הרוח' זכה אחד המועמדים לכתבה שלמה בה סוקרה פעילותו הענפה של המועמד למען השומרון מבלי להזכיר מילה על הבחירות למועצה.

כמו תמיד במצבים כאלה אני מחפש פרסומת אותה קנה אולי המועמד וקיבל יחס מועדף, אך משלא מצאתי עלתה בי מחשבה, שהכתבה היא היא הפרסומת.

החינמון הולך לישון

מי שלא זכה להצטרף לחגיגה על חשבון הליכוד והריסת הבתים בבית-אל היה עלון 'יש"ע שלנו' שלקח הפסקה ולא הוציא עלון השבת (אולי בעקבות הגיליון המיוחד של שבוע שעבר), אך מי שחזר לזירת העלונים הינו מגזין 'קידוש' שהכריז כי "המגזין לא נועד להיות חינמון" אלא לעבור למתכון של מינויים.

כזכור הוא גם הכריז שהעלון יצא פעם בשבועיים ועכשיו, אחרי חודש וקצת יצא הגיליון השני. נחכה ונראה.

בקטנה

גם היה ט"ו באב והרבה כתבות על זוגות שמצאו אהבה, רווקות מאוחרת ושליש גן עדן.