מעלעל: עלון חדש נולד?

האם המגזין ´קידוש´ יהווה את הסמן של סוף עידן חלוקת עלונים בבתי כנסת? ומה רוצים בשביעי מיאיר לפיד? סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה גלעד קוט, כיפה 28/06/15 16:30 יא בתמוז התשעה

מעלעל: עלון חדש נולד?
כיפה, צילום: כיפה

עלון חדש נולד:

את הטור השבוע אפתח כמובן עם הבשורה הכי חמה בעולם עלוני השבת הלא הוא העלון-מגזין החדש "קידוש" של הפרסומאי והקריקטוריסט אור רייכרט. אם לא נתקלתם בעלון, אתם כנראה לא גרים בין רחובות לרעננה, שם מחולק העלון כדברי רייכרט בפייסבוק.

רק בשבוע שעבר התפרסמה הידיעה על יציאת העלון שמיועד לגברים בציבור הדתי לאומי ויחולק ככל עלוני השבת בבתי הכנסת, וכבר הושמעו ציקצוקים מאשימים וביקורות חריפות עליו.

ניסיתי לחשוב מה הביא מתנגדים רבים כל כך לעלון ולרעיון חלוקתו בבתי הכנסת... האם הוא שונה ממוסף הנדל"ן של 'מצב הרוח'? או ממגזין החופשות 'שבתון'? האם הוא פוגע באווירת בית הכנסת יותר מעלון 'יש"ע שלנו' המכניס רק ענייני פוליטיקה או מהגבהת 'עולם קטן' באמצע קריאת התורה? האם העלון מתאים לבית הכנסת פחות מהעלון 'נופים' או מטורי ביקורות המסעדות בעלונים השונים?

כניסתו של 'קידוש' למרחב עלוני השבת אכן פתח דיון סביב השאלה האם עלוני השבת במתכונתם הנוכחית, ראויים להיות מחולקים בבית הכנסת, ולא אני זה שאפתור שאלה זו. אך בלי קשר לתשובה, לעניות דעתי העלון החדש לא חורג מהנוף אליו כבר התרגלנו.

אז הרבה דובר אודות 'קידוש' אך אשתמש בשפתו של רייכרט בביקורת המסעדות שהוא עדיין כותב בעלון המתחרה 'שביעי': "מכיוון שהם לא המבקרים ואני כן, אומר זאת כך: העלון מעוצב בצורה יפה מאד (כמצופה מפרסומאי וקריקטוריסט), בעמוד השני לעלון ישנו דבר תורה כעלה תאנה הנצרך בעלון שבת מסוג זה.
אבל - טור אישי של אמיר מויאל, פוסט השבוע של יותם זמרי, פרסומת וטור ביקורת מסעדות של אורי מלמד ופרסומת של המשחק bubblegoal שהסטנדאפיסט יאיר אורבך הביא לישראל, או בקיצור, בצירוף של רייכרט אנחנו מקבלים הרכב מלא של חבורת "זובור"! פלוס תמונות של כוסות וויסקי ואזכורים של המשקה החריף בחצי מעמודי המגזין. ובמילים אחרות, מי שרוצה יכול לעבור על רשימת המלייקקים בעמוד של 'קידוש' ולנסות לנחש מי יהיה הבא שיזכה לכתוב טור בעלון החברים של רייכרט.

מה העלון 'שביעי' רוצה מיאיר לפיד?!

מידי שבוע מארחים בפינת "פרוייקט השו"ת" ב'שביעי' אדם כלשהו ועורכים איתו מעין ראיון בצורת משחק אסוציאציות, כאשר כותב הפינה זורק נושא והמרואיין משיב את מה שעולה לו בראש.

גם בעלון 'גילוי דעת' ישנה פינה דומה לזו, בשם "שליפות".

אך דבר אחד בכל זאת מבדיל בין הפינות. בעוד שב'גילוי דעת' נשאל המרואיין שאלות הקשורות אליו ולעיסוקו, ב'שביעי' זה כנראה לא משחק תפקיד. אם השבוע התראיינה ב'גילוי דעת' דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, הועלו נושאים הקשורים לחינוך. אך בעלון 'שביעי' לא ממש משנה מי המרואיין, הוא יישאל כמעט את אותן השאלות, וכך לדוגמא מתוך ששת הגיליונות האחרונים של 'שביעי', הנושא "יאיר לפיד" הופיע למרואיינים חמש פעמים, "נפתלי בנט" ו"איילת שקד" שלוש פעמים כל אחד, וכך גם הנושא "הבית היהודי".

  • דרך אגב, דלית שטאובר התראיינה השבת גם בפינת הווצאפ של יונתן דובוב ב'מצב הרוח', כנראה שאנשי יחסי הציבור שלה עבדו יפה לרגל סיום הלימודים.

מי יצפה בסרט?!

בעלון 'באהבה ובאמונה' של מכון מאיר, נכתבה כתבה על סרט המספר את סיפורו של התסריטאי צבי פישמן שהגיע מהוליווד הישר ל(איך לא) מכון מאיר. הסרט מורכב מסיפורי רבי נחמן ומתוך הסיפורים מתגלה סיפור התגלגלותו של פישמן מהוליווד למכון מאיר.

אז זה שהעלון של מכון מאיר מפרגן לאנשי מכון מאיר זה בסדר, וזה בסדר שכותב הכתבה הוא צבי פישמן בעצמו, ואפילו העובדה שבסוף הכתבה ישנה פרסומת הזמנה להקרנת בכורה של הסרט לא הטרידה אותי כמו שבדרך כלל זה מטריד. אבל לזה שההקרנה של הסרט תתקיים ב"בית חינוך עיוורים" שום דבר לא הכין אותי.

(מקווה שיילקח בהומור הדרוש כאן)

בקטנה

ולסיום, בעקבות "מכתב גלוי לאו"ם" שכתב הרב שלמה אבינר בעלון 'באהבה ובאמונה', אני מחכה בהתרגשות למכתב תגובה של מזכ"ל האו"ם באן קי מון בשבוע הבא.