מעלעל: נפרדים מישראלי

המעלעל נפרד מעלון השבת "ישראלי", סוקר את ההספדים על הרב אהרון ליכטנשטיין שבוע וחצי לאחר פטירתו ומברך את עורכת שביעי בשובה מחופשת הלידה. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה אלנתן זכריה, כיפה 03/05/15 17:19 יד באייר התשעה

מעלעל: נפרדים מישראלי
כיפה, צילום: כיפה

נפרדים מישראלי

כפי שפורסם פה בסוף השבוע, השבת יצא לאור הגיליון האחרון של עלון ישראלי במתכונתו כעלון שבת. ישראלי הוא הגלגול השני של עלון מעייני הישועה הזכור לטוב, וגם הואעצמו עבר לפני כחצי שנה עדכון ושידרוג נרחב. אז למה ישראלי נסגר? אפשר רק לנחש. ההימור שלי הוא פשוט מחסור בכסף. בכל זאת, כדי להוציא עלון מידי שבוע צריך כסף כדי לשלם לכתבים, לעורכים, למגיהים, לגרפיקאים, להפצה, לדפוס ולכל מה שהוצאת עלון שבת דורשת ולא תמיד כולם מצליחים לעמוד בהוצאות. כבר שמענו בעבר על מספר עלונים שהיו על סף סגירה בגלל עלויות, אך רובם בסופו של דבר הצליחו להתעשת.

אם נצא מנקודת הנחה שהמקור הכלכלי של עלוני השבת הוא הפרסומות, המחסור הכספי יכול לנבוע משתי סיבות: הסיבה הראשונה היא, שהעלון לא מקצה מספיק מקום לפרסומות ואז אין לו מספיק כסף כדי להתקיים. בעלון, שיוצא על-ידי 'מים הוצאה לאור', אפשר למצוא פרסומות פנימיות למגזינים 'פנימה' ו'ילדים' ששייכים גם הם לאותה חברה ולכן לא מכניסות לה כסף אך לוקחות לה שטח פרסום רב. הסיבה השנייה היא בעצם הסיבה ההפוכה, זאת אומרת, בגלל שאין מספיק אנשים שרוצים לפרסם בעלון, הם מפרסמים את המגזינים שלהם, מה שגורם למחסור בכסף.

בעקבות הגיליון האחרון נזכרתי באותו גיליון-בוארון שיצא לפני הבחירות הפנימיות ב'בית היהודי' והיה מלא כולו בדמותו של המועמד אביחי בוארון. אחרי הגיליון ההוא קיבלתי הרבה תגובות מאנשים שאמרו כי הם אינם מסוגלים יותר לקרוא את עלון ישראלי בגלל השימוש הציני של המו"ל בעלון שלו. לי, בכל אופן, תמיד חבל על עלונים שנסגרים, לכן שמחתי לשמוע שהעלון רק עובר אמצעי מדיה וימשיך להתקיים בעתיד במקום אחר, כנראה באינטרנט.

עלוני השבת מספרים על חייו והגותו של הרב ליכטנשטיין

השבוע, אחרי שבשבוע שעבר אמנם הספיקו לכתוב מעט על פטירתו של הרב ליכטנשטיין זצ"ל, אך לא הספיקו לכתוב הרבה על דמותו של הרב, כתבו במספר עלונים על אותה דמות גדולה שהלכה מאיתנו. בשבתון הרב עצמו קיבל מאמר פותח, שם פרסמו בשמו את תמצית ההספד שנשא לרב שלמה זלמן אוירבך לפני כ20 שנה. בסוף המאמר הוסיפה מערכת העלון שהדברים שהרב אמר על הגרש"ז אוירבך נכונים גם ביחס לרב עצמו. אני חושב שהיה יותר מכובד אם הם היו כותבים בעצמם מאמר מערכת על הרב ליכטנשטיין זצ"ל ולא עושים "העתק-הדבק" ממקום אחר וחוסכים לעצמם עבודה.

בשבת בשבתו כותב תלמידו של הרב, הרב יוסף צבי רימון, בטור ההלכתי שלו על שיטתו של הרב ליכטנשטיין זצ"ל בעניין גילוח בספירת העומר. בטורו שלו, הרב ישראל רוזן מספר על אהבתו הגדולה של הרב ליכטנשטיין זצ"ל לישיבות 'ההסדר', שעמד בראש אחת מספינות הדגל שלה. הרב רוזן מסיים את מאמרו במשפט הידוע מסוף מאמרו העל-זמני של הרב "זאת תורת ההסדר" - "בעמדו בדמעות על פסגת הר הזיתים, כשהמראה העגום של "כל המקודש מחברו חרב יותר מחברו" משתרע לנגד עיניו, מה היה הרמב"ן נותן לעמוד בראש ישיבת הסדר?".

בעולם קטן הקדישו לרב כפולת עמודים מרכזית בעריכת ארנון סגל, שכללה ארבעה חלקים. בחלק הראשון מסופרים קורות חייו של הרב ליכטנשטיין זצ"ל בנקודות. בחלק השני, סיפורו של הלל מאלי, על טרמפ שלקח עם הרב זצ"ל כשלא הכיר אותו ומתוך תמימות "לימד" אותו על רשויות השבת (מומלץ). שני החלקים הנותרים הם ראיון עם הרב ליכטנשטיין זצ"ל שנערך למאמר קצר, המספר על ילדותו של הרב ועל הצמא שלו לתורה כשהיה ילד, ועוד ריאיון עם הרב חיים נבון שמתייחס לשמיטה ולראייתו של הרב זצ"ל את המדינה.

גם בעלון נופים קיבל הרב ליכטנשטיין זצ"ל התייחסות, במאמר קצר של העורך על פרשת השבוע. בתוך העלון נמצא מאמר על תפיסה במקרקעין והשלכותיה לפי שיעורי הרב ליכטנשטיין זצ"ל, המעביר בפירוט סוגיה סבוכה במסכת בבא מציעא.

עורכת חוזרת

בשבוע שעבר, בלי ששמנו לב, חזרה הילה ניסן-פרידמן לכיסא העורכת של שביעי. את ניסן-פרידמן, שיצאה לפני מספר חודשים לחופשת לידה, החליף בעלה ישי פרידמן שגם כותב בעלון. כמו כן, השבוע התרחב העלון, ככל הנראה באופן תמידי, ל48 עמודים במקום 32 העמודים שהיו עד היום. בהצלחה.