מעלעל לפרשת תזריע מצורע

ארגון רבני "צוהר" מחדש את פניו של עלון ישן ומעלה תהיה על ראשית צמיחת גאולתנו. תגלית קטנה בנושא המקוריות שבשמות העלונים, ושלל הפתעות בגזרת הבנים והבנות.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 22/04/07 00:00 ד באייר התשסז

הישן יתחדש

כפי שנחשף במדור מעלעל לפרשת ויקהל-פקודי על ידי אלישע נדב, השבת יצא לאור בפעם הראשונה עלון פרשת השבוע של ארגון רבני צהר. למעשה זוהי מעין התחדשות של עלון "השבת", שגם שמר על שמו על הפרסומות ועל המבנה שלו. השינוי, כמובן, הוא בתחום התוכן - הרב שי פירון, ראש הישיבה התיכונית בפ"ת ומראשי ישיבת ההסדר הוא העורך הראשי, ויחד איתו במלאכת העריכה נמצא העיתונאי איתמר מור.

לדברי היוזמים "העלון החדש, צהר לשבת, הופק במטרה להניח יסודות ערכיים למשפחה ולקהילה הדתית ועל כן כל המדורים בו סובבים סביב נושא המשפחה והקהילה. שאיפת העלון לתת כלים ללימוד משפחתי משותף, להעלאת סוגיות חינוכיות ולהעשרת השיח סביב שולחן השבת.

מעבר לעיסוק השבועי בהיבטים אקטואליים ורלוונטים של פרשת השבוע, שייכתבו על ידי טובי הרבנים של הארגון, יעסוק העלון בסוגיות ודילמות הנמצאות על סדר יומה של המשפחה הדתית; בין הורים לילדיהם, המלצות לספרי קריאה, פינה מיוחדת שתעסוק בפיוטים וכמובן התייחסות אקטואלית לנושאים העומדים על סדר היום".

אנחנו כמובן נעקוב אחרי העלון, אך כבר בגיליון הראשון (שמספרו 142), מצאתי קטע ששווה מחשבה.

הרב יחיאל וסרמן כותב שם כי בביקור שהוא ערך בקהילה בלוס אנגלס שבניכר, הוא שמע נוסח טיפה אחר לתפילה לשלום המדינה - "אבינו שבשמים... ברך את מדינת ישראל שתהא ראשית צמיחת גאולתנו". למרות שעוד לא יצא לי לבקר בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, את הנוסח הזה כבר שמעתי פעם - כאן אצלינו בבית כנסת ירושלמי חביב.

לטעמי יש הרבה אמת בנוסח הזה - לשיבת ציון של תקופתנו יש את הפוטנציאל להפוך לזמן גאולתנו, אך עד שלא יבנה ביהמ"ק במהרה בימינו איננו מובטחים שלא נחזור לגלות.

יום העצמאות צריך להזכיר לנו שהמלאכה עוד לפנינו, וצריך עוד הרבה עשייה והרבה תפילה על מנת שנגלה למפרע שמדינת ישראל אכן היתה ראשית צמיחת גאולתנו.

מסביב לשולחנות

כבר העתרנו במעלעל שבחים על העלון הזעיר של "מסביב לשולחן", כשאחד המרכזיים שהם היה על נושא המקוריות.

לכן מאוד הופתעתי כאשר האורחים שבאו אלינו לשבת הביאו איתם עלון בשם "מסביב לשולחן" שנראה אחרת לגמרי, ושהעורך הראשי שלו הוא הרב שלמה רוזנשטיין שאינני יודע מי הוא. אורחינו המתגוררים בשכונה הנחשבת לחרדית סיפרו כי מדובר בעלון ותיק היוצא כל שבת מזה זמן רב (מעל 400 גיליונות), כך שמסתבר שהוא קדם ל"מסביב לשולחן" אותו אני מכיר ,ושהוא לא מוכר כי הוא מחולק רק בריכוזים חרדים. אופיו החרדי של העלון בהחלט ניכר, הן מהפרסומות שבו, והן מתוכנו הכולל דברי תורה שאינם מיועדים לקריאה על רגל אחת.

אני מתאר לעצמי ש"קידום הפקות" שמפיקים את "מסביב לשולחן" אותו רובנו מכירים אינם מודעים לכפילות השמות, אבל אין מנוס מלהוריד להם נקודה או שתיים בסקלת המקוריות.

הוא והיא

אם אני הייתי היחצ"ן של "ארגמן" - העלון החדש לנשים (ואגב, יש להם מישהו בתפקיד הזה), הייתי ממהר להעביר את הקטע שכתבה תמר גושן (רק אני או שזה נשמע בדוי?) בשבת האחרונה לכל האתרים הדוסים.

אין מה לעשות, הנושא הכי חם בכלל ובגזרת הדוסים בפרט זה הוא והיא ומה שבינהם (מישהו אמר "מרחק נגיעה"?), וגושן כותבת השבת קטע חזק ביותר על נושא הידידויות שמתפתחות בין רווקים ורווקות בביצות השונות של מגזרינו הקטון. את שלל הפולמוסים, המאמרים, התגובות ותגובות הנגד שקטע קצר כזה יכול לעורר כולנו כבר מכירים.

הוא והיא 2

קצת פחות פולמוסי, אבל אולי יותר מועיל הוא רעיון שמנסים להריץ ב"דרך אמונה" - עלון "תורה אחרי צבא". כנראה שמתארגנת שם יוזמה להקמת תנועה של צעירים וצעירות שמטרתה, לפי מה שכתוב: "חיזוק רוחני (לימוד תורה), יצירת זירת מפגש לבנים ולבנות על מנת להתחתן, תרומה לחברה (פעילות חברתית, עזרה לעניים וכו) והדרכה לזוגות צעירים".

העלון מזמין את כולם להצטרף, ובשבועות הקרובים גם יתקיימו בירושלים מפגשי דיון להקמת התנועה.

לפי המופיע שם כל מי שמתעניין מוזמן לפנות למספר טלפון שמפורסם בעלון (עמוד 7) או במייל לאילן ציפורי bogreytsava@013.net.il .

פינת השמיטה

הפרסום של אוצר הארץ הולך ותופס יותר מקום ב"ה, רק חבל שקשה להבין מתוכו מה בדיוק הם מתכננים, בעיקר כשלפי מה שסיפרו לי גם במייל ובטלפון קצת קשה להוציא מהם פרטים. אני אישית ממליץ בכל זאת לנסות.

כן ירבו

עלון הנוער "עולם קטן", חוגג השבת 100 גיליונות, אומנם יש ותיקים ממנו שחגגו כבר 1,000 גליונות, אבל ללא ספק למרות התקופה הקצרה הצליח העלון לתפוס לו מקום של כבוד בזירת העלונים. מה נשאר לאחל? מזל טוב עד 120?