מעלעל לפרשת יתרו

מה הולך להיות הדיון הבא בציבור הדתי לאומי? וגם על הפרסומות המככבות בעלוני השבת.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 12/02/07 00:00 כד בשבט התשסז

שבע בום

לא הייתי צריך לעלעל הרבה כדי למצוא את מה שנראה כמו הדיון הבא בציבור הדתי לאומי - ההיערכות לקראת שמיטה תשס"ה הבעל"ט.

אחרי שבשבוע שעבר הרב שרלו כתב ב"שבתון" על מחויבותנו ל"היתר המכירה" (והשבוע, בטעות או בכוונה, אותו מאמר פורסם שוב), מוקדש העמוד הראשי של "שבתון" לתגובתו של הרב יעקב אריאל על הדברים.


כהרגלם של מאמרים שכאלו, מניחים הרבנים כי הקוראים מצויים בסוגיה, מה גם שקוצר היריעה אינו מאפשר הרחבת יתר. מתוך הנחה שזו רק יריית הפתיחה, ומכיוון שמדובר בנושא חשוב, הנה בכל זאת קצת רקע:

ישנם שני היבטים מרכזיים לקראת השמיטה - הראשון הוא התמודדותם של החקלאים, והשני הוא של הצרכנים. מבחינתם של הצרכנים הפתרון הכי פשוט הוא קניית פירות וירקות מיבול נוכרי - יבוא מחו"ל או קנייה מערבים (אלא שלגבי הערבים יש שאלה של תמיכה בטרור). במצב זה לצרכן אין שום בעיות וספקות, אך מצב החקלאים בארץ (ובמיוחד שומרי התורה שביניהם) לא נפתר ואף מחמיר. בהכללה גסה - זהו הפיתרון החרדי לשמיטה.


שתי האופציות המרכזיות האחרות שעומדות בפני הציבור הן קנייה מ"היתר המכירה" או מ"אוצר בי"ד". אוצר בי"ד הינה האופציה הנכונה יותר מבחינה הלכתית, אך היא סבוכה יותר (ועוסקת רק בפירות ולא בירקות). הרב שרלו והרב אריאל קוראים לציבור להביט גם אל החקלאי, כשהרב שרלו, שם את הדגש על היתר המכירה, והרב אריאל על אוצר בי"ד. מתוך מה שנראה במאמרים לא ברור האם השניים נמצאים בצדדים שונים של המתרס, ואני בוודאי שלא אכניס את ראשי בין השני ההרים הללו.

ימיו של הפולמוס בדבר "היתר המכירה" כאורך ימיה של הציונות, ומעורבותו של הראי"ה קוק בנושא אף היא ידועה. לא ברור כמה התחדש מאז, אך כבר מזה כמה עשורים שבכל שבע שנים שבה ועולה הסוגיה ופתרונותיה השונים מעל מגוון בימות. האם בשמיטה תשס"ח נראה תחילתו של שינוי? ימים יגידו.

ונעבור לפרסומות

בלא מעט מהעלונים ועבור לא מעט מהקוראים הפרסומות הם בבחינת רוב מניין ורוב בניין.

אחרי שבשבוע שעבר התלהבתי מהפרסומת על "גדולי היהדות בנייד שלך!" ("אחינו! סחתיין על הרב קוק!"), בצבצו לי כמה פרסומות קצת יותר חשובות מבין שלל ההצעות לסדר פסח בארץ ובחו"ל.

הראשונה היא הפרסומת הקוראת לתמיכה פיננסית בחקלאות של מגורשי גוש קטיף בעלון "באהבה ובאמונה". לא צריך להרחיב את הדיבור על הטיפול ה"מופלא" לו הם זוכים, וגם שמונה המעלות בצדקה של הרמב"ם ידועות. מה גם שהדברים מצטרפים לנושא שנת השמיטה, אותו הזכרנו מקודם, שמעמיד אף הוא קושי לא קטן בפני אותם חקלאים.


קצת לא ברור לי האם מדובר בהלוואה (כמו שכתוב בגדול) או בתרומה (כפי שכתוב בקטן), אבל בין כך ובין כך המטרה חשובה ואני מלא ביטחון שנראה התגייסות של כלל הציבור (לפרטים: 1-700-707-765).

השנייה היא פרסום של זכרון מנחם (יחד עם ארגונים נוספים) לגבי מאגר תורמי מח עצם. הכניסה למאגר הינה ממש פשוטה ואינה כרוכה בטיפת כאב, בניגוד לעבר בו היה צורך בלקיחת מבחנת דם - דבר שמרתיע לא מעט אנשים (כמוני למשל). בבדיקה החדשה כל מה שצריך לעשות הוא לתת דוגמית רוק, וזהו - אתם בתוך המאגר ואולי תצילו את החיים של מישהו.


למעשה, הבקשה היא כפולה. ההתרמות הללו אותן מבצע ארגון זכרון מנחם נעשות בכל הארץ, ובנוסף לכך שתגיעו לשם יש צורך גם בעזרה במימון הבדיקות היקרות. פרטים ניתן למצוא באתר של זכרון מנחם. אגב האתר, תוך כדי שיטוט בו מצאתי עוד יוזמה מקורית של תרומת שיער לטובת פאות לילדים חולי סרטן. אז ספרו על כך לכל בעלי ובעלות השיער הארוך שחושבים על קיצוצים.


ולסיום איך אפשר בלי להזכיר בסוף את הפרסומת שככבה השבת בעלונים השונים ושמככבת גם כאן מעלי - הכנס השנתי ליהדות חברה ואינטרנט של אתר כיפה. כולכם מוזמנים.