מעלעל לפרשת ויקרא

על אותיות קטנות בעלוני השבת, ועל סיבה להתעודד ממצב הנוער הדתי. כמה המצלצות לקריאה חוזרת של עלוני השבת.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 25/03/07 00:00 ו בניסן התשסז

פיספסתי משהו?

הגיע הזמן להודות על האמת, אני לא קורא את עלוני השבת, אני רק מעלעל. אני לא יודע אם יש מישהו שבאמת קורא כל מילה שכתובה בעלון כלשהוא, אני בכל מקרה, מסתפק במעין רפרוף על גבי הדפים, כשמדי פעם אני עוצר לבחינה מעמיקה יותר של דברים שנקרים לעיני.

אחת ההשלכות של המנהג הזה היא, שאני מדי פעם לא שם לב לדברים חשובים ומעניינים שמבצבצים להם באותיות קטנות מדי ומסתתרים בין השורות. זו גם הסיבה שבגללה לעיתים אני מפספס דברים שאתם, הקוראים הנאמנים של המדור, דווקא כן תופסים.

לכן לא מאוד הופתעתי כשרועי שרון פרסם ב NRG (מה הקשר ל)יהדות שהנוער הכתום יצא לצמתים כחלק מהמאבק בנושא תאונות הדרכים יחד עם קטעים ממאמר שהופיע בשבת האחרונה בעלון "יש"ע שלנו". מאחר ולא התעמקתי במאמר תיארתי לעצמי שהחמצתי את הקטע הזה וכבר עמדתי לסמן לעצמי עוד נקודה שחורה בפנקס הרשימות (התוכנה החביבה עלי).

מתוך הערכה לצעד החשוב הזה, אפילו התאמצתי והשגתי את העלון והתיישבתי לקרוא את המאמר לעומקו, אלא שכמה שלא התעמקתי בטקסט לא הצלחתי למצוא שום קריאה ליציאה לצמתים או כל צעד דומה (גם הציטוטים שהובאו מהמאמר שלא היו הכי מדויקים, אבל זה בקטנה). להיפך, מה שאני מצאתי הוא ש"כאן לא מדובר בקמפיינים ענקיים, בהפגנות גדולות, מדובר בלהוריד מעט את הרגל מדוושת הדלק" וכו.

אז יכול להיות שהמקור (הלא מוזכר) הוא ישי הולנדר החביב שהתמנה לתפקיד דובר מועצת יש"ע, אבל אם אני לא פיספסתי שום דבר, הרי שגיוס הכוחות כנראה עוד לא החל, והפנקס שלי ניצל. לעת עתה.

וטוב, טוב, טוב לי על הלב

ב"עולם קטן" וגם כאן בכיפה, הטיחו ביקורת לא מעטה על מוסד רבני ורבניות הפורים ושלל ההצגות שאינן תמיד ראויות, בלשון המעטה. מן הצד השני ניתנו כמה דוגמאות להזדמנות האדירה שטמונה בכוח שניתן לבני הנוער באותו חודש של ונהפוכו, ומסתבר שיש מי שידעו איך לנצל את הדברים בצורה שהיא לדעתי יוצאת מן הכלל ופשוט מחממת את הלב.


כך לדוגמא, באולפנת כפר פינס בחרו השמיניסטיות לרבנית פורים את לילה דשבסקי שעלתה לארץ לפני כשלוש שנים במסגרת פרוייקט נעל"ה - נוער עולה לפני הורים.

אני לא מכיר את לילה וחברותיה, אבל קיצור דבר התורה שנשאה הרבנית במסגרת תפקידה, ושמופיע ב"עולם קטן" לא מותיר ספק שמדובר בבחירה שנעשתה מתוך מגמה ערכית ולא בגלל שהיא הבחורה הכי מקובלת בשכבה (אם כי גם זה עשוי להיות נכון).

למרות שעל פי רוב אני נוהג להיות קצת סקפטי לגבי רמתו ויכולתיו של הנוער הדתי לאומי (דבר שבא גם הוא לידי ביטוי באותו "עולם קטן"), מקרים שכאלו מעוררים בי שוב את התקווה.

וזה דבר השמיטה

למרבה הצער גם השבוע אין יותר מדי חדש בפינת המעקב אחרי ההיערכות לקראת השמיטה בשנה הבעל"ט. חיפוש באינטרנט אחרי המילים "אוצר הארץ" לא יוביל אתכם רחוק, וגם לא כניסה לאתר של מכון התורה והארץ. גם הפרסומות לא מספרות יותר מדי למי שלא בקי בפרטים, מה שהופך אותן לדי מיותרות.

ובכל זאת, השבוע מגלות לנו האותיות הקטנות פרט חדש על הדרך בה תעבוד התוכנית - ישנם דמי רישום בסך 50 ש"ח, ולאחר מכן מדי חודש בחודשו ישולמו עוד חמישים שקלים שיוחזרו בתלושים לקבלת סחורה מ"אוצר הארץ".

איך וכיצד? כל זאת ועוד, כנראה רק בפרק הבא.

בקטנה

זה רק אני או שהאותיות של "באהבה ובאמונה" הולכות וקטנות עד לגודל (או שמא עלי לומר "קוטן") שממש בלתי אפשרי לקריאה?

מצד שני, עוצבו בעלון מספר לוגואים חדשים ויפים (וגם קטנים יותר), כנראה כדי לפנות מקום.

הרב ישראל רוזן במדור נקודת מבט של "שבת בשבתו" כותב על שאלת היחס לרפורמים. אני לא לגמרי בטוח שדבריו שלו עצמו אינם "מלחמות העבר", כפי שהוא מכנה את זה, אבל שווה להעיף מבט ולו רק כדי להיות מוכנים במידה וזה אכן יהיה משום מה הפולמוס הבא.