מעלעל לפרשות ויקהל-פקודי

בקרוב שינוי מרענן בבית הכנסת שלכם, וגם על מחלוקת פוסקים חדשה המתפרסמת לראשונה בעלוני השבת.

חדשות כיפה אלישע נדב 19/03/07 00:00 כט באדר התשסז

פורצות הדרך?

ל"קולך" יש קול ייחודי ואמירה מאוד מסוימת שהן מנסות להביע סביב נושאים שונים העולים על סדר היום הציבורי. גם העלון שלהם, שרואה אור מידי ראש חודש, מביא לקוראיו וקוראותיו זווית נשית-פמיניסטית על רעיונות תורניים שונים. בעלון האחרון שהתפרסם השבת עולה הנושא המקורי והבלתי-מטופל - תופעת הרווקות המאוחרת. במאמר ארוך כותבת שפרה גריינר-מייקין (איך פתאום צמח לה שם משפחה שני? הבמה מחייבת?) היא מסכמת את השבת שערכו נשות קולך בנושא. את הנושא שנטחן עד דק לאחרונה היא מכנה "רגיש וטעון" ואת העיסוק בו "תעוזה לא קטנה". האם הן אינן קוראות את העיתונות הדתית לסוגיה? אינן גולשות בפורומים חוץ מפורום קולך? זה קצת מגוחך להציג עיסוק בנושא פופולרי כתעוזה, ולא תמיד הן שם על תקן פורצות הדרך.


בין המשתתפים בשבת: אברהם כ"ץ, כותבת המאמר, הפסיכולוגית מרים שפירא ועוד. באופן מפתיע דווקא אלו אותם האנשים שהשתתפו בכנס דומה בנושא שערכו ב"בניין שלם". גם המסקנות, לפיכך, לא היו "הגברים אשמים", אלא אותן מסקנות מוכרות מהדיונים המוכרים בנושא - עבודה על הקשר הבין-אישי, הכנה ליצירת קשר ("בעיקר בנים"), והגברת הפעילות של ארגוני השידוכים. "קולך" - עם כל הבעייתיות שבכך - הרגילו אותנו לשמוע עמדות וחשיבה מעט שונה מהמקובל. בנושא הרווקים והרווקות לפחות הקול הזה לא נשמע - ויש יאמרו שחבל.


הפינה השבועית לילד (והוריו)

גם הרב שלמה אבינר איננו רב של אמירות צפויות. לפני שבועיים נכתב כאן על האופן בו בחר לספר במדור הילדים שלו ב"באהבה ובאמונה" על יוסף ואשת פוטיפר, ואכן השבוע הוא התייחס לכך בתחתית המדור. הרב אבינר יודע שלא רק ילדים קוראים אותו, ועל כן למבוגרים שבקוראיו, ובעיקר למחנכים שביניהם שהופתעו מהגישה, הוא חייב דין-וחשבון. באופן מוכר ממדורו השני באותו עלון, שנכתב בצורת שאלה ותשובה בצידה, גם כאן הרב אבינר מעלה את השאלה בדרכו החינוכית - האם אין בעיה לספר לילדים על מעשים רעים, מחשש שיכנסו להם רעיונות לראש? והרב עונה בתימוכין מחקריים - "כל המחקרים מראים שאם מספרים לילדים על דברים רעים... אין זה גורר אותם לעשות רע. אדרבא זה מחסן את הילד ומפתח אצלו את הרצון לטוב". מעניין.


שחקן חדש-ישן

"השבת", העלון הזעיר-בורגני עמוס הפרסומות למסעדות, ומתפקד כגירסא הכתובה ל"מוצאי יום מנוחה" - תוכנית המסורת של עורכיו בגלי-צה"ל, עומד להשתנות. העלון במתכונתו החדשה יעבור בשבועות הקרובים לידיו האמונות של ארגון רבני צוהר, ויהיה בנושא המשפחה. השינוי העתידי, ואף הנושא שנבחר מבורכים מראש, ואולי מסמנים את המגמה הבאה בעלוני השבת - עלוני נושא.


בקטנה

מחלוקת פוסקים? שווה לקרוא את הרב אבינר עד הסוף: את מאמרו ב"מעייני הישועה", בו עסק בארגון קבלה לעם ובהסכמה מוטעית שנתן לאחד מספריהם, סיים הרב במילים 7787 ימים לשבת פולארד בכלא. ב"עולם קטן", לעומת זאת, המניין לימי שבתו של פולארד עומד על 7785. פולארדיסטים (כפי שכונו ע"י ידידיה מאיר בהארץ השבת, כאשר בסוגריים מופיע ההסבר המופלא: "אלה שאיכפת להם שפולארד בכלא". סוף ציטוט) - אנא, תאמו ביניכם את הספירה.



לקוראים הנאמנים, גדעון דוקוב ישוב לכתוב מהגיגיו בשבוע הבא.