מעלעל: חשיפה ישנה חדשה

עלון זרעים של בני עקיבא בגרפיקה ובתוכן איכותי במיוחד, מצב הרוח בחשיפה ישנה חדשה ויש"ע שלנו מביאים עמדה שלא בהכרח תואמת למציאות

חדשות כיפה אלנתן זכריה, כיפה 19/04/15 16:58 ל בניסן התשעה

מעלעל: חשיפה ישנה חדשה
כיפה, צילום: כיפה

קדימה בני עקיבא!

צריך לציין התחדשויות מבורכות כמו זו של עלון בני-עקיבא זרעים. הגיליון, חמישי במספר, הוא ההוכחה המצוינת לכך שעלון שבת יכול להיות אקטואלי ועמוק. העיצוב, במיוחד השער שאותו בחרו להוסיף לגיליון הנוכחי, מראה ללא ספק שינוי תפיסתי בכל מה שקשור לעלוני שבת. גם הנקיות והמינימליזם שבגרפיקה והפונט היפה, שמעט מזכיר את מגזין מוצ"ש של מקור ראשון, מראים כיוון חיובי של הפיכת עלוני השבת ליותר מגזיניים כמו שהם צריכים להיות ופחות דמויי-עיתון לא מעודכן. למרות השם המרתיע, העלון הוא לא עלון ברמה שמיועדת לחניכי בני-עקיבא אלא ברמה גבוהה ובעל תכנים שלא יביישו אף מגזין שבת שנמכר בכסף. אם לומר את האמת, אני ברוב המקרים מעדיף לקרוא כתבה שנוגעת בנקודות אמיתיות כמו הכתבה המעולה של שחר גבע בעניין חוסר התוכן לנוער הציונות הדתית ביום העצמאות, מאשר ידיעה סרת טעם על מרכז תורני חדש בגדרה עילית. אגב, פרוייקט 'אלה הבנים שלנו' שחוזר אל המשפחות שאיבדו את בנן, שהיה חניך בבני עקיבא, במבצע 'צוק איתן' הוא דוגמא ומופת לכל עלוני השבת שמביאים תכני אינסטנט משמימים לימים מיוחדים כמו יום הזיכרון, יום השואה ויום העצמאות. הפרוייקט הזה הוא מדויק לעלון הזה ונעשה בצורה טובה ומושקעת.

כתבתי את זה פה פעמים רבות, אין ערך לענייני אקטואליה, גם אם מגזריים, בעלון שבת שנסגר ביום שלישי. אף אחד לא קורא את העלונים בגלל ה"חדשות" שיש בהם, אלא בגלל הערך המוסף שהם מציגים, כמו כתבות עומק, תכנים מגזריים ואפילו קומיקסים. אם העלונים היו יוצאים רק פעם בשבועיים-שלוש היינו יכולים באמת לצפות לדבר כזה, אך מכיוון שהעלונים יוצאים כל שבוע והדד-ליין שלהם קצר לא הייתי מצפה לתכנים כאלה מעלון שבת נורמטיבי. בואו רק נקווה שההתחדשות הזו של זרעים היא פריצת דרך והרמת כפפה לשאר עלוני השבת.

חשיפה ישנה-חדשה

חשיפה היא גילוי דבר שלא היה גלוי קודם. פשוט. במצב הרוח החליטו שהכותרת 'חשיפה' מתאימה לכל סוגי הידיעות, כי אם בתוך ידיעה שכותרתה "חשיפה: הרב משה פורוש אמר קדיש לעילוי נשמת בן גוריון" הם אומרים שזה התגלה להם "במאמר שפורסם לאחרונה", הווי אומר שזה לא נחשף עכשיו על ידם אלא פורסם כבר. אולי הם חזרו בזמן והמציאו מכונה שתגרום להם לחשוף את זה לפני שזה נחשף במאמר הזה, אני לא יודע, אבל היומרנות ההזויה הזו לכתוב שזו חשיפה בזמן שהם מסתמכים על מאמר שכבר יצא בכתב העת של ישיבת שעלבים בחודש ניסן פשוט לא מובנת לי.

עוד יותר הזוי זה לקבל מעלון שבת - שכינה את עצמו כמה פעמים 'עיתון' - ידיעות שנכתבות בגוף ראשון. הכתב, תוך כדי הידיעה, מתחיל לתת הסברים וסיפורים כאילו הוא בטעות התבלבל וכתב בלוג אישי ולא ידיעה פותחת בעלון שבת שמכבד את עצמו. "סימוכין לכך אפשר ללמוד מסיפור שסיפר לי דוד בן גוריון בעצמו", נו באמת, או שתכתבו ידיעה כמו שצריך או שתתנו לכתב הנכבד טור אישי שם הוא יוכל לכתוב את סיפוריו במקומם. אגב, הנגע הזה הוא לא רק של הכתב הספציפי בידיעה הזו אלא נגע של עוד כמה כתבים בעלון שמשום מה כותבים ידיעות בגוף ראשון.

איןעמדה

מאמר המערכת של עלון מועצת יש"ע - ישע שלנו - מובא מדי שבוע תחת המדור 'ישעמדה'. בדרך כלל מדובר בעמדות שמצופה מעלון שמדברר את מועצת יש"ע להביע, וכך גם הפעם, אבל בכל זאת הפעם לדעתי נאמר שם משהו לא נכון. במאמר כותבת המערכת (אגב, "המערכת" זו השיטה הכי ישנה בספר בכדי להציג דעה אך לא לעמוד מאחוריה אחר כך): "כשבוחנים את מספר המושבים של המפלגות, את רצון העם, הקואליציה הטבעית ביותר והגדולה ביותר היא של מה שנקרא 'השותפים הטבעיים'. מדובר במפלגות שמצביעים להן אוהבי ארץ ישראל, ציונים שהתפכחו מחלום המדינה הפלשתינית...". המסקנה הזאת היא ממש לא נכונה - לפי רצון העם, אחרי 'הליכוד' יש 37 מנדטים של שמאל וערבים ואחריהם יש 22 מנדטים של מפלגות חברתיות, רק לאחר מכן מגיעה מפלגת 'הבית היהודי' ומציגה את הערכים שעליהם דיברה "המערכת". רצון העם, אם נלך אחר ההגדרות של עלון מועצת יש"ע, הוא ממשלת אחדות. אני אישית לא בעד ממשלה זו או אחרת, אבל אני משתדל לא לשנות את המציאות לפי מה שנוח לי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן